Vart handlar ni era växter och andra trädgårdstillbehör?
Jag håller mest till på Skåneplantor och Plantagen, men har även prövat Åkarps allväxtcenter, ÖSPAB och Tirups örtagård. Vilken affär har de bästa plantorna? Vilken är mest prisvärd? Vart ska man handla tillbehören?

Just nu är jag på jakt efter vindskydd i pil eller något liknande, men det kanske finns billigare på något ställe som jag inte känner till?

Alla tips på trädgårds-affärer i Skåne mottages tacksamt! (Dock inte av min man som tycker vi har nog med plantor och prylar redan.) ;D

Känner inte till något om trädgårdsbutiker i Skåne men om det är just pil du är ute efter kan du ju titta här: http://www.lillohus.se/ll/

Index: Tack för tipset!

Inger P: Det stämmer....Plantagen ligger i Lund, och jag bor ett stenkast därifrån, i Staffanstorp. Tack för tipsen, Rydebäck nästa! Det låter onekligen intressant.....

Hej!
Just pilstaket har jag ingen aning om.
Jag handlade mycket i Flyinge plantshop tidigare. Dom har kunnig personal och bra kvalite´på sina saker, men kanske inte direkt billiga.  Nu är jag lite lat och orkar inte köra så "långt"...
Nu brukar jag köra till Ystad plantskola som ligger vid lilla rondellen vid konsum, spara och har ganska bra priser.
Åbergsträdgård i Öja/ystad är också intressant.
Staffanstorp har jag besökt och tycker inte så mycket om den.
Helsingborg/råå finns cedergrens med många rosor bla. Själv har jag aldrig varit där, men en liten sommarutflykt ska nog råda bot på det.
Smågrejor, krukor och allt annat bra o ha finns på Bo Ohlsson i Tomelilla.( ingen plantskola) I närheten av Tomelilla finns Rosenhagens som jag inte heller fastnat för.
Vilket är ditt eget favoritställe av de du nämnde?

Bär och Grönt i Höganäs? Det hittar jag inte på Gula Sidorna. Heter det verkligen så?

Cedergrens i Råå ska jag också besöka någon gång, men rosor ska jag köpa hos Roskraft, http://www.roskraft.se/ som ligger på Österlen. De säljer rotäkta rosor, och det ska jag ha, jag avskyr alla dessa rotskott fulla med taggar som man får slåss med långt efter att rosen har dött.

/EB

som ännu inte har röjt upp i trädgården, som inte skötts på ca 50 år, och alltså inte kan börja plantera än. Men sen..... uj, uj, uj

Plantor och växter på ÖSPAB då jag bor 500 meter ifrån deras "huvudbutik" och övriga saker såsom vattenslangar möbler och så vidare inhandlas på EKO..

Ah, Bo Ohlson hade jag ju glömt bort, de har ju faktiskt en del bra-att-ha-grajor såsom krukor och sånt. EKO-hallen är ju också en underskattad affär, krukor och småpyssel har de ju gott om.

Min egen favorit just nu är nog faktiskt Skåneplantor i Staffanstorp, men så har jag inte så många att jämföra med heller. Andra ställen jag besökt har inte haft så stort utbud, och en del ställen har så sunkiga växter...men kvalitén och utbudet kan man ju inte klaga på när man besöker Skåneplantor. Jag hoppas dock få en ny favorit när jag besöker PETAB på söndag....jag tänker lämna mannen hemma och ta en hel eftermiddag bland jord och växter....kan knappt vänta!

:D :D :D

Ta en lov till ovan nämnda Flyinge Plantshop. Fina växter och lättöversiktligt samt jätteduktig personal. De är nog inte kända för att ha de lägsta priserna iofs.

"Så fint, så det är lätt att förköpa sig", som min fru sade första gången där :)

PS Nej, jag jobbar inte där ;) DS

Det blev inte PETAB idag (för varmt....orkade bara köra till Löddeköpinge), men däremot hittade jag Högs handelsträdgård och rusade in där 5 min innan de stängde. Vilket ställe! Dit måste jag återvända när jag har mera tid på mig. De verkade ha en hel del fina växter till bra pris, och läckra krukor också. Nån som har åsikter om stället?

På Skåneplantor hittade vi ett vindskydd i bambu som vi satte upp istället för pil. Hade säkert blivit snyggare med pil, men knappast billigare. Bambun kostade 129:- för 2x5 m. Ett snyggare i pil får det bli till nästa säsong när vi hunnit leta upp nåt passande.

Snigel skrev:
Det blev inte PETAB idag (för varmt....orkade bara köra till Löddeköpinge), men däremot hittade jag Högs handelsträdgård och rusade in där 5 min innan de stängde. Vilket ställe! Dit måste jag återvända när jag har mera tid på mig. De verkade ha en hel del fina växter till bra pris, och läckra krukor också. Nån som har åsikter om stället?

På Skåneplantor hittade vi ett vindskydd i bambu som vi satte upp istället för pil. Hade säkert blivit snyggare med pil, men knappast billigare. Bambun kostade 129:- för 2x5 m. Ett snyggare i pil får det bli till nästa säsong när vi hunnit leta upp nåt passande.
Japp HÖGS Handelsträdgård är toppen, och billiga sommarblommor.

/Göran

Jag är mycket förtjust i Klintas Kryddor och Grönt som ligger i närheten av Rollsberga. http://www.klinta.org/

Nu har jag inte varit där på ett par år men de har stora fina plantor till riktigt bra priser. Mycke grönsaker och kryddor men även en hel del trädgårdsblommor av äldre slag t ex. Tror inte de har så mycket träd och buskar dock.

Nu finns oxå en inredningsbutik på platsen och ett trädgårdskafé. Verkligen värt en utflykt!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.