Byggahus.se

Skaltång?

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej på er!

Jag är "hemmapulare" och brukar tycka det tar fasligt lång tid att skala kablar, och dessutom är det svårt att inte skada kardeler när man skalar ledarna, samt svårt att inte skada ledarnas isolering när man skalar manteln.

Har kikat bl.a. på omröstningen om skaltänger på Fluxio, där tydligen CC22 är populärast.

Jag kan förstå att den är bra för en yrkesman som får in känslan för hör hårt man ska knipa för olika kablar, men för en ovan brukare som mig, vilken tång är bäst då?

Och hur viktigt är det att man inte skadar ledarisolering vid mantalskalning resp. inte gör jack i eller klipper enstaka kardeler när man skalar ledarna?

För kablar med homogen ledare har jag tyckt att även det minsta jack blir en brottsanvisning så ledaren lätt bryts av...

2. K
    Medlem Nivå 4
  3. K
    Medlem · Nivå 12
    Knipexen är bra, stripax är bra också. Rent krasst kan man säga att dom större fabrikanternas variant på denna typ är bra!
    C22'an är som du själv säger, helt manuell vad gällen längd på skalning och vilket tryck man skall använda.

C22'an är ju smidig för det går fort när man har tekniken, man behöver inte ställa om verktyget samt att den är hållbar såtillvida man inte kortsluter eller försöka bita av annat än koppar och aluminium.

Man lär sig rätt fort, ta en stump FK och testa dig fram, man känner när man går igenom isoleringen och då skall man släppa upp så att man håller kvar isoleringen men inte ligger an ledaren sen är det bara att dra av. Testa några gånger och analysera kardelerna efteråt, så du inte tryckt för hårt och har skador. När du känner dig bekväm, så gå på skarpt och skala det som skall skalas.

Men skall man köra en del svagström med 0,5-0,8mm2 så är ju dom automattängerna väldigt mycket smidigare.
    Oftast kattskinn/svagströmare som använder dom. men när det kommer till 1,5mm2+ så är det inte svårt att få det rätt med en C22.

Jag tycker ditt val av tång skall styras av VAD du skall skala.
    0,5-0,8mm2, ta automattången
    1,5mm2+, ta C22'an

Men vill du göra det idiotsäkert och kunna skala det mesta upp till 4-6mm2 med bra resultat, ta automattången.

Redigerat 12 aug 2016 09:48
    • Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 4
    Tack för funderingarna @KjellTimell! Jag tror det oftast är FK och typ 1-2,5 mm2 som är aktuellt för mig, Kanske även EKRK i sommarstugan som har mycket utanpåliggande eldragningar. Men det är långt mellan gångerna så jag skulle förmodligen behöva "trimma in" min CC22-teknik varje gång, vilket känns lite jobbigt.

Men är det rätt uppfattat att automattängerna bara tar ledarisoleringen, inte manteln?

Och jag förmodar att EKRK kräver specialbehandling - vad tycker ni funkar bra där om man inte jobbar ofta med det så man helst vill slippa "trimma in sig" i handgreppen varje gång?

5. K
    Medlem · Nivå 12
    Dom jag använt tar bara ledarisoleringen, den tar nog manteln på CAT kabel etc också, men EKK och främst skärmade kablar typ EKRK eller EKLK etc. kommer den inte ta. Men där är det enkelt att ta kniven och göra en brottanvisning i kabeln, dvs inte helt igenom isoleringen och vicka lite och dra så är den av, sen är det bara att köra tången.
    Samma med C22, fast då kan du skapa brottanvisningen med tången istället för kniv, C22'an funkar utmärkt till skärmade kablar.

Trimma in handgreppet lär du inte behöva, det är som att cykla.. Har du väl lärt dig så sitter det i ryggmärgen.
    Det enda är när man byter ut sin slitna tång mot en sprillans ny, som man får vänja om sig och anpassa kraften lite, men det brukar man bli varse om rätt fort och omställningen går också fort :)
    Jag hade inte hållt i en C22 på 6 år, dvs sen jag slutade som elektriker och plockade fram den i våras för nya huset och det var inga som helst problem.

Jag hade satsat på C22'an i ditt fall, men skulle jag installera larm eller liknande hade jag gått på automattång istället. Lätt att man får en brottanvisning på klena ledare med risk för haveri och falsklarm etc i känsliga anläggningar.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Stripax verkar vara den mest populära automatskalaren bland elektriker och skåpbyggare.
    Själv funderar jag ibland på att köpa en. Det kanske blir någon gång ifall jag plötsligt hamnar på ett större nybygge, då jag tror att man tjänar in den tidsmässigt.

Annars går jag mest på typ service och en massa olika slags mindre uppdrag, så jag kör med c22 hela tiden. Man måste försöka hålla ner verktygsarsenalen man släpar på, och ha verktyg som är så universal som möjligt.
    Jag tycker inte det är svårt att skala med C22, skalar ibland kabeldimensioner nedåt typ nätverkskabel. Men så klent så får man vara väldigt försiktig med.
    Smått skalar jag dessutom ibland bara med naglarna. ;)

7. K
    Medlem Nivå 4
    Hm. Jag förstår hur du menar, men är ändå lite skeptisk. :) Har du jobbat som elektriker har du tränat MYCKET på handgreppet och då sitter det givetvis länge, kanske resten av livet. Jag kommer bara hinna öva in det på ytan varje gång, och tror inte att det kommer att sitta kvar till nästa gång. Jag får väl jämföra priserna lite också...

8. A
    Medlem Nivå 2
    Det här är min personliga åsikt, den behöver inte vara rätt.

Ett jack i ledarens isolering under 50% av isoleringens tjocklek på en lång/svårdragen kabel hade jag förmodligen satt en krympslang över skadan. På en kort/lättåtkomlig hade jag bytt kabeln.
    Är det jack i isoleringen på mer än 1 ledare hade jag bytt kabel oavsett.
    Förutsätter även att den skadade ledaren befinner sig i någon form av kopplingsbox och inte kan komma i kontakt med någon/något utan att man aktivt jobbar med elanläggningen.

Alla former av kardelskador/brottanvisningar på ledande material klipper jag bort obönhörligen, man får se det som en läxa och lära sig att göra bättre till nästa gång. Finns gott om exempel på när det går åt skogen i dessa fall. Det finns gott om omständigheter när man kan tvingas till nödlösningar där man överbelastar/ligger på gränsen, i dom fallen kan en kardelskada ha ihjäl folk eller elda upp huset.

Brukar tänka att för varje "misstag" inför man en dold variabel. Med tiden byggs det på variabler, en vacker dag står man med en anläggning som man inte törs röra i då det uppkommer nya fel pga. dessa variabler.

Använder själv Stripax, inte helt överens med den dock, tycker det blir lite mycket klämmärken på isoleringen även om man justerar in trycket "optimalt".

• Laddar…
  9. E
    Medlem · Nivå 22
  10. K
    Medlem Nivå 4
    Den sistnämnda har jag, men jag tycker den är väldigt svår att ställa in. Att flytta skruven till rätt area enligt skalan är väldigt svårt, och man träffar sällan rätt. Hårfin skillnad mellan "får inte av isoleringen" och "gör jack i ledaren". men det kanske bara är jag. :) Det var därför jag började fundera på vad som kan vara bättre...

11. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag har i alla fall aldrig sett en elektriker använda "skalautomater" det är i första hand dom som sysslar med skåpbyggen och liknande som använde dom. Själv har jag aldrig använt den sistnämnda, i början av "kariären anväde jag den första typen för att när cc22 kom övergå till den. Och den är helt överlägsen efter lite tillvänjning.

12. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag köpte en sån här http://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/26628/skaltang_wiha_tricut på Hornbach nyligen och gillar den skarpt. Hade en annan skaltång tidigare som man ställde in (orkade inte utan hade ställskruven öppen och körde på känn), men denna har fasta bett för 1,5 och 2,5, samt kabelmantel. Som hempulare skalar jag egentligen inga andra dimensioner, så den passar väldigt bra för mig. Har dock inte provat den på mantlad kabel än, bara FK. Mantlad kabel har jag tidigare skalat med sekatör (Felco 2) så det ska bli intressant att prova den här.

13. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Jag brukar använda Stripax skaltång om jag t.ex. ska koppla flera kopplingsdosor/takdosor. Den är framförallt bra eftersom man kan ställa in att avskalet sitter kvar på varje ledare i stället för att ligga utspritt över hela golvet. Då kan man plocka bort själv och lägga i en skräplåda eller dyl.
    Den sparar eventuella gräl med andra yrkesgrupper.

//Patrik

• Laddar…
  14. A
    Medlem Nivå 5
    jag använder Bahcos version av skaltång (liknande cc22). Fungerar på det mesta, pysslar mycket med bilel och ävden där är den en favorit.
    Har både Stripax och Skalmaster samt Bahco skaltång liknande Knipexen i omröstningen också, men föredrar denna istället.

http://webshop.maskinochverktyg.se/Img/103/22/1032229l.jpg

15. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    • Laddar…