1 082 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Skall träffa husleverantörer - råd!
Hej,
Vi skall nu äntligen (efter tre års väntan på en överklagad detaljplan) planera vilket hus vi vill ha. I samband med det skall vi framöver träffa ett flertal husleverantörer på plats. Vi börjar imorgon med Team Boro.
Är det någon rutinerad person som har tips om vad som kan vara bra att ha i åtanke vid dessa sammanträffanden, som är lätt att glömma bort för en nybörjare. Framförallt tips när vi har dem på plats!
Vill passa på att tacka för alla inlägg! ;D
Vi skall nu äntligen (efter tre års väntan på en överklagad detaljplan) planera vilket hus vi vill ha. I samband med det skall vi framöver träffa ett flertal husleverantörer på plats. Vi börjar imorgon med Team Boro.
Är det någon rutinerad person som har tips om vad som kan vara bra att ha i åtanke vid dessa sammanträffanden, som är lätt att glömma bort för en nybörjare. Framförallt tips när vi har dem på plats!
Vill passa på att tacka för alla inlägg! ;D
Ifrågasätt allt och se till att få alla löften nedskrivna på papper och undertecknade.
Hej på er!
Vad roligt för er att "äventyret äntligen får börja "..
Gör ingenting förhastat och undersök noga kostnaden för markarbeten. Sprängning, schaktning rörgravar.. Den är svår att beräkna men är ofta den kostnaden som kan dra iväg mycket. Säljaren kan nog ibland ha bristfälliga kunskaper på detta område och skriver ner en "uppskattning". Det kan bli dyrt!
Lycka till ! / Sabina
Vad roligt för er att "äventyret äntligen får börja "..
Gör ingenting förhastat och undersök noga kostnaden för markarbeten. Sprängning, schaktning rörgravar.. Den är svår att beräkna men är ofta den kostnaden som kan dra iväg mycket. Säljaren kan nog ibland ha bristfälliga kunskaper på detta område och skriver ner en "uppskattning". Det kan bli dyrt!
Lycka till ! / Sabina
Tack för svaren, men vad gäller markarbeten etc tror jag inte en sekund på husleverantören och kommer inte heller använda mig av dem (oavsett vilken leverantör det nu blir).
Mötet blev lyckat, men som alltid vid första "daten", finns inga problem. "Det fixar vi".
Näst på tur är Eksjöhus. Ska jaga rätt på dem så fort jag har tid över. Är det någon som kan rekommendera någon av de tre säljare som finns i Enskede? Föredrar raka puckar och minimalt med säljarleenden....
(Lite kul att börja syna dem och se vad de går för faktiskt!
)
Mötet blev lyckat, men som alltid vid första "daten", finns inga problem. "Det fixar vi".
Näst på tur är Eksjöhus. Ska jaga rätt på dem så fort jag har tid över. Är det någon som kan rekommendera någon av de tre säljare som finns i Enskede? Föredrar raka puckar och minimalt med säljarleenden....
(Lite kul att börja syna dem och se vad de går för faktiskt!
Tänk på att det är Ni som kommer att stå där med bekymmren och inte säljaren om något skulle inträffa! Det är så lätt för en säljare att övertala och man tror att de ställer upp för Er, men de är oftast bara intresserad av att sälja utan ansvar. Men!!! Det finns naturligtvis de som verkligen tar sitt ansvar och kan då också skriva avtal som gäller. 
Vänd lite på frågeställningarna:
"Jag får alltså xxx för yyy kronor, är det då något som inte ingår i det?"
"Om ni löser xxx, förväntas då jag lösa någon del i det?"
Exempel på områden då tveksamheter kan uppstå är schaktning/rörgravar/fyllning, tillbyggnader, utvändiga trappor, TV-antenn/telefon inkoppling, plåtarbeten.
"Jag får alltså xxx för yyy kronor, är det då något som inte ingår i det?"
"Om ni löser xxx, förväntas då jag lösa någon del i det?"
Exempel på områden då tveksamheter kan uppstå är schaktning/rörgravar/fyllning, tillbyggnader, utvändiga trappor, TV-antenn/telefon inkoppling, plåtarbeten.
Klicka här för att svara