Jag har ett badrum med asfabord och utanpå en vanlig vägg gips. Räcker detta för att kakla väggarna? cc 60 mellan reglarna men väggen känns rejäl.

Har för mig att reglerna säger cc 40 eller något sådant alternativt dubbelgips. Man brukar ange att gips + spånskiva eller liknande är jämförbart. frågan är väl om asfaboard eller annan mjuk skiva är så styvt att man kan räkna in det. Jag tror inte att det duger.

Stommar och regelavstånd
Stommen dimensioneras för varje tillfälle och består
av stålprofiler eller trä.
Till stommen används torrt och hyvlat material i
klass T1 eller bättre. Anläggningsytan mot skivorna
skall vara min 36 mm.
Regelavståndet är max c 600 mm för två eller
flera lag skivor och c 450 mm för ett lag. Hänsyn
måste tas när belastningen blir stor eller när man
skall sätta upp kakel.
http://www.norgips.se/type1.asp?gid=408

hmmm....inte kul om vi behöver slänga på en gips till....

Bob_the_builder
Hur kommer det sig att det är asfaboard på väggens insida..?

har ingen aning men jag tror att tidigare ägaren av huset fick matriel gratis och har andvänt vad som fanns.

I vårt hus från 1965 så är många av väggarna klädd med asfaboard. Eller var rättare sagt. Hälften är bort rivet i samband med mina renoveringar.

// Snozzi

Bob_the_builder
Ta bort asfaboarden...

Har ingen större betydelse i detta sammanhanget men jag blev lite frågande. Är det verkligen asfaboard eller är det gamla trätexskivor, mtrl liknar varandra och trätex är vanligt förekommande inomhus i gamla hus.
Oberoende av skivtyp, riv bort och gör om. Extra arbete och skitigt, ja, men ditt kaklade badrum ska ju hålla i några år. Och framför allt det psykologiska du behöver inte känna på och inspektera väggen varje gång du är i badrummet om något har rört på sig ;)

Alternativet till att riva skulle ju kunna vara att läggas på ett lager gips till.

Bort med gamla asfa eller vad det nu är. Jag satte 12mm playwood + 13mm gips. Då har du både hållfasthet och bra att skruva i för att sätta upp inredning m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.