1 585 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
skall kakla-har asfabord+1 st gips räcker det?
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
Har för mig att reglerna säger cc 40 eller något sådant alternativt dubbelgips. Man brukar ange att gips + spånskiva eller liknande är jämförbart. frågan är väl om asfaboard eller annan mjuk skiva är så styvt att man kan räkna in det. Jag tror inte att det duger.
http://www.norgips.se/type1.asp?gid=408Stommar och regelavstånd
Stommen dimensioneras för varje tillfälle och består
av stålprofiler eller trä.
Till stommen används torrt och hyvlat material i
klass T1 eller bättre. Anläggningsytan mot skivorna
skall vara min 36 mm.
Regelavståndet är max c 600 mm för två eller
flera lag skivor och c 450 mm för ett lag. Hänsyn
måste tas när belastningen blir stor eller när man
skall sätta upp kakel.
Har ingen större betydelse i detta sammanhanget men jag blev lite frågande. Är det verkligen asfaboard eller är det gamla trätexskivor, mtrl liknar varandra och trätex är vanligt förekommande inomhus i gamla hus.
Oberoende av skivtyp, riv bort och gör om. Extra arbete och skitigt, ja, men ditt kaklade badrum ska ju hålla i några år. Och framför allt det psykologiska du behöver inte känna på och inspektera väggen varje gång du är i badrummet om något har rört på sig
Oberoende av skivtyp, riv bort och gör om. Extra arbete och skitigt, ja, men ditt kaklade badrum ska ju hålla i några år. Och framför allt det psykologiska du behöver inte känna på och inspektera väggen varje gång du är i badrummet om något har rört på sig
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
Alternativet till att riva skulle ju kunna vara att läggas på ett lager gips till.
Klicka här för att svara