Allt som allt så kan det ju kanske tagit 1 tim 13 min och då istället för att avrunda neråt så avrunda rörisen uppåt till 2 timmar.
Man brukar ju debitera för varje påbörjad timme.
(Men vet man att man slarvat med tiden så att det tog 1 tim 13 min istället för 54 min så kan man ju vara lite bussig och avrunda neråt, tycker jag.

Men man ska förstå att när det gäller jouruttryckning så är det långt ifrån billigt!
En kund som jag var till hade ringt firman för att en inkommande fas hade brunnit av på kvällen, men när de fick höra kostnaden för jouruttryckning så väntade de till nästkommande vardag.
Frågar man om priset så kan man ju göra den bedömningen om hur akut jobbet verkligen är.

Men jag håller ju med, kan kännas lite dyrt.

//Patrik

Fotografen ni får gärna idiotförklara mig men era utalanden är så dumma så jag får skrattanfall
Om allt är så lätt varför gör kunden det inte själv ?
När det rinner vatten hemma o jag får hjälp är jag tacksam
Vad jobbar du själv med ?
mvh Tille

tille1 skrev:
Klockan var 16.00 som jag vet gäller arbetstiden 7-16 enligt avtal för rörisar dvs övertid
när jag jobbade som anställd gällde att jag skrev dubbel tid efter 16.00 annars jobbade jag inte var det akut fick jag utryckning
Mr bygg vet jag inte vad han jobbar med men troligtvis expert eneligt han själv på allt
i arbetstid ingår plocka ihop matrial åka till kund göra jobbet åka hem plockan undan matrial över skriva tid den som fixar det här på 20 min är riktikt duktig.
Hinner en röris 4 st sådana jobb på en dag är det bra
har jag fel igen ?
Mvh tille
TS skrev:
Han avslutade jobbet där och kom sedan till moderns lägenhet. Resan med bil tar ca 10 min.
Sedan lagade han: stängde flödet med en skruv under diskbänken, öppnade kranens lock med en mejsel, skruvade till de två skruvar som fanns därunder, satte tillbaka lock och öppnade flödet. Tidsåtgång 4,5 minuter (alltså under 5 min)
Tille: I detta specifika fall som TS frågar om, menar du att röris var tvungen att åka till firman och lasta in det han behöver för jobbet (en skruvmejel) åka och fixa jobbet, sen åka tillbaks och lasta ur det han använt ( en skruvmejsel)

Så som TS beskriver det hela var det ett mycket enkelt jobb, Som tog 10 min resa, 5 min arbete + 5 min promenad till och från bilen (?) och 10 min resa tillbaka till utgångsläget...
30 min. lägg då till en stund med pappersarbete så kan det max ta 45 min.

Tille påstar att det är bra om en röris hinner med 4 sånna jobb på en dag... 45 min x 4 = 3 timmars arbetsdag. Då kanske vi har förklaringen där, man måste debitera 2 timmar per jobb för att få in tillräckligt med pengar på det tre timmar man jobbar per dag.

Vidare anser Tille att det ingår i arbetstiden att plocka fram material, plocka undan överblivet material, skriva fakturaunderlag mm. Och det är väl helt rätt, att det ingår i den anstäldes arbetstid, men sen är det kanske inte alltid rätt att fakturera kunden detta, det är ju just därför man har en timkostnad på 760 + moms i detta fallet, att man inte kan fakturera kunden hela den anstäldes 8 timmarsdag. Kunde man detta räkte det kanske med en timkostnad på 500 + moms.
Sen just i fallet som TS beskriver låter det som om det inte behövdes något material, bara lite verktyg, som troligen röris hade med sig i sin servicebil.

tille1 skrev:
Fotografen ni får gärna idiotförklara mig men era utalanden är så dumma så jag får skrattanfall
Om allt är så lätt varför gör kunden det inte själv ?
När det rinner vatten hemma o jag får hjälp är jag tacksam
Vad jobbar du själv med ?
mvh Tille
10 min resa, 5 min arbete, 5 min promenad till och från bilen samt 10 min resa tillbaka till utgångsläget SKA INTE kosta 2750 kronor med moms.
Vad är det som är så dumt med det?
Vad är det som får dig att skratta?

jag kan iofs förstå att ni inte förstår men dåfår jag förklara
Eftersom kunden ringde via securitas så fick rörisen vetskap om att det läckte i ett kök i en viss lägenhet , Då utrustade han sig med diverse grejor för att klara ett läckage "jag är inte röris utan elis så jag redogör för hur jag tror genom egen kunskap" Sen åkte han dit när han kom dit insåg han att det var lätt fixat skönt för det var efter hans egentliga arbetstid "kanske till och med under hans jourtid på firman den helgen"
Sen åkte han tillbaks o la in grejorna på lagret "jag vet flera firmor där montörerna inte får ha grejor i bilarna pga dyra lagerkostnader"
Sen skrev han tid för jobbet o la in på kontoristens hylla på kontoret
Sen vet jag ochså att en del kryddar på o att det finns pirater i alla skrån
Men att dömma pgå fakta från ett håll är fel

Vi har behandlat sånt här i många trådar och jag vill bara vrida tankarna hos er åt olika håll
jag har jobbat som anställd i stort företag , o i litet företag o även egenföretagare så jag vet faktiskt hur det fungerar lite här o där
Mvh Tille

Du fotografen en kompis till mig säger att om nåt inte fungerar så kostar det minst 2000 om det rör fel o 1500 om det är elfel att fixa
Vad är du för branch ?
Det märkliga är varför slutar så många egna inom hantverkar yrkena efter en 15-20 år om det är som att skära guld med täljkniv ?
Mvh Tille

tille1 skrev:
jag kan iofs förstå att ni inte förstår men dåfår jag förklara
Eftersom kunden ringde via securitas så fick rörisen vetskap om att det läckte i ett kök i en viss lägenhet , Då utrustade han sig med diverse grejor för att klara ett läckage "jag är inte röris utan elis så jag redogör för hur jag tror genom egen kunskap" Sen åkte han dit när han kom dit insåg han att det var lätt fixat skönt för det var efter hans egentliga arbetstid "kanske till och med under hans jourtid på firman den helgen"
Sen åkte han tillbaks o la in grejorna på lagret "jag vet flera firmor där montörerna inte får ha grejor i bilarna pga dyra lagerkostnader"
Sen skrev han tid för jobbet o la in på kontoristens hylla på kontoret
Sen vet jag ochså att en del kryddar på o att det finns pirater i alla skrån
Men att dömma pgå fakta från ett håll är fel

Vi har behandlat sånt här i många trådar och jag vill bara vrida tankarna hos er åt olika håll
jag har jobbat som anställd i stort företag , o i litet företag o även egenföretagare så jag vet faktiskt hur det fungerar lite här o där
Mvh Tille
Men i det här fallet så skriver ju TS följande

JimmyB skrev:
Hej!
Min mor drabbades 20 november av att kökskranen började läcka en hel del vatten.
Klockan var 16:15 på fredagen.
Hon ringde till den rörfirma som bostadsrättsföreningen har avtal med (via Securitas).
Hon fick kontakt med reparatör som befann sig ca 5 km därifrån, på ett annat jobb. Han avslutade jobbet där och kom sedan till moderns lägenhet. Resan med bil tar ca 10 min.
Sedan lagade han: stängde flödet med en skruv under diskbänken, öppnade kranens lock med en mejsel, skruvade till de två skruvar som fanns därunder, satte tillbaka lock och öppnade flödet. Tidsåtgång 4,5 minuter (alltså under 5 min). Tack och hej.
Reparatören kom direkt, så han verkar inte tagit någon tur till firman för att utrusta sig med grejer för att klara ett läckage. Sen tog arbetet ca 5 minuter. Att tömma bilen på dyra grejor efter arbetsdagens slut borde rimligtvis inte drabba den sista kunden och att skriva tid för jobbet är väl knappast så tidsödande. Utifrån det TS beskriver tycker jag inte att det är fel att bara vänligt be firman om en förklaring till fakturan som upplevs som felaktig. Kanske rör det sig om ett misstag eller så kanske det finns en vettig förklaring till timdebiteringen som TS och hans mor accepterar. Att bara tiga, vara missnöjd och betala tjänar väl varken kunden eller firman på i slutänden.

Du skriver ju själv att "att en del kryddar på o att det finns pirater i alla skrån" så har man råkat på den typen av firma så är det väl bara bra att man upptäcker det och ifrågasätter ett sånt beteende. Jag tycker att det är en sund vana att granska en räkning eller faktura oavsett vad det gäller och att också be om en förklaring om man upplever att en faktura inte stämmer och gör man det på ett civiliserat sätt så bör varken hantverkaren eller firman ta illa upp.

Redigerat:
Det jag skrev om i förra inlägget var ett troligt senario men jag hade fattat fel på resvägen till kunden
Men klockan stämde den att det var över 16.00? Vad det en anställd eller egenföretagare ?
jag vet att ni anser mig vara företrädare för utsugande företagare men faktiskt tvärtom men jag vet trots det hur det fungerar här i livet
Mvh Tille

Mikael_L
Du vinner, tille1.

Det är vi som är knäppa och förstår inte hur vardagen och verkligheten fungerar.
Jag ska se om jag kan hitta en bok eller nåt som kan lära mig verkligheten.

En hantverkare får betalt för den tiden han/hon har varit i mitt hus och arbetat. Jag skriver upp antal timmar de varit här. Oftast är det väl saltat med timmar när räkningen kommer. Men de korrigerar alltid räkningen när jag ringer upp o talar om att jag vet hur många timmar de varit här.
Självklart ska de ha betalt för resa osv. Men jag vill påstå att det är mer regel än undantag att man får betala fler arbetstimmar än vad som utförts.

tille1 skrev:
Men klockan stämde den att det var över 16.00? Vad det en anställd eller egenföretagare ?
Mvh Tille

För kunden skall detta ine ha någon större betydelse, Möjligen att dom kan ha en speciell helg / jourtaxa.
Men om det är en anstäld eller egen företagare har väl ändå inte med saken att göra?
Menar du att om det varit en anstäld skulle det debiterats 2 timmar och om det varit en egen företagare så skulle det varit en timme? Eller vad har det för betydelse?

Redigerat:
Fy vad läsningen blivit ruggig. Den lämnade fakturan är helt korrekt, och inget att orda om, röris har sin ordinarie timpeng +ob. Anledningen till att jobbet hamnar på denna summa, är de kostnader röris företag/arbetsgivare får betala i sitt led, om nu NI som skriver här, ännu inte har förstått detta. Om nu röris har föreningen/fastigheten som kund, så är det inte säkert att hyresgästerna är knutna till detta på något vis.
Vilka frågor skall röris/företaget ställa till personer som ringer och önskar få ett jobb utfört? VEM ÄR DU, HUR GAMMAL ÄR DU, HAR DU NÅGRA PENGAR o s v . = knappast gångbart.

Som jag nämnde i inledningen, är det alltid jobbigt att utföra jobb till personer, som inte ar vana att anlita hantverkare, eller uppväxta i ett hem, där man aldrig anlitat en hantverkare. p g a ...................

Det andra problemet, är de där jupingarna, som alltid skall tvinga hantverkaren att ta emot svart betalning, i bland med frågan, - ska ru ha 3 tior - !

I regel samma personer som tror det kostar 300 kronor att bli inlagd på sjukhus för operation

saturnus skrev:
Fy vad läsningen blivit ruggig. Den lämnade fakturan är helt korrekt, och inget att orda om, röris har sin ordinarie timpeng +ob. Anledningen till att jobbet hamnar på denna summa, är de kostnader röris företag/arbetsgivare får betala i sitt led, om nu NI som skriver här, ännu inte har förstått detta. Om nu röris har föreningen/fastigheten som kund, så är det inte säkert att hyresgästerna är knutna till detta på något vis.
Vilka frågor skall röris/företaget ställa till personer som ringer och önskar få ett jobb utfört? VEM ÄR DU, HUR GAMMAL ÄR DU, HAR DU NÅGRA PENGAR o s v . = knappast gångbart.

Som jag nämnde i inledningen, är det alltid jobbigt att utföra jobb till personer, som inte ar vana att anlita hantverkare, eller uppväxta i ett hem, där man aldrig anlitat en hantverkare. p g a ...................

Det andra problemet, är de där jupingarna, som alltid skall tvinga hantverkaren att ta emot svart betalning, i bland med frågan, - ska ru ha 3 tior - !

I regel samma personer som tror det kostar 300 kronor att bli inlagd på sjukhus för operation
Var inte problemet att arbetet tog 5min och debiteringen var 2tim arbetstid. Är det rimligt?
Jourkostnad och avgift för bil osv har han tagit betalt för vilket givetvis är helt riktigt...

Redigerat:
Mikael_L
saturnus skrev:
Fy vad läsningen blivit ruggig. Den lämnade fakturan är helt korrekt, och inget att orda om, röris har sin ordinarie timpeng +ob.
Nä, det är inte säkert ...

Det har debiterats 2 timmar för 5 minuter.
Och vi vet fortfarande inte om det finns något gällande avtal parterna mellan som ger rörfirman rätt att ta ut mer ersättning än den faktiska arbetsinsatsen.

Men till syvende og sidst så handlar diskussionen om på vilken nivå svinerierna får/kan/måste ta slut.
I detta fall har man redan en timpenning som är rejält hög jämfört med t.ex. snickare, detta är motiverat av att rörmokare har en stor andel småjobb, som sänker graden av faktureringsbara timmar.
Men på detta är det ändå lagt en förvånansvärd hög minimiavgift på två timmar.
Här handlar det om att man vill äta kakan två ggr, och vem får betala?

Själv hade jag nog tyckt att det här har passerat gränsen för bondfångeri och bara betalat jouravgiften och 10 minuters timpenning och skriftligt bestridit resten. Ja om det inte hade upprättats ett avtal oss mellan.
Hade dom nöjt sig med en timmes minidebitering hade jag antagligen svalt ilskan och betalat.

Men bestridandet måste "tyvärr" bli att bestrida all överdebitering, dvs 1 timme och 50 minuter.
Om vi sen förlikas på ett annat belopp är en annan sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.