blackadder skrev:
Kvart över fyra en FREDAG. Då har iaf min helg börjat.
Gratulerar, inte min eller mina kollegors...

inte min heller :)

Man kanske skulle bli "röris" och bara ta på sig korta tiominutersjobb.
Två jobb i timman gör 16 jobb på en dag. 760 x 16 = 12 160kr per dag + bilersättningen 80 x 16 = 1280

200 arbetsdagar ger då 2 432 000 kr per år i bara arbetskostnad och 256 000 för bilen + matarilkostnader förståss... Och självklart tillkommer momsen. Skulle förståss bli ett knapert levene, men man skulle nog kunna hanka sig fram på något vis....

Ja, eller bartender, tappa upp en öl på 1min. och få 50 spänn.

50x60=3000:-/hx8024000:- mao dubbelt så bra betalt.

blackadder skrev:
Ja, eller bartender, tappa upp en öl på 1min. och få 50 spänn.

50x60=3000:-/hx8024000:- mao dubbelt så bra betalt.
Skulle säkert funka bra om man nu som bartender stod på gatan och fick folk att köa och betala 50 :- för en bärs.:D Jag skulle tro att lönen för en bartender i de flesta fall inte är så mycket att hurra för och de flesta skulle nog inte en överväga att jobba kvällar och nätter med att servera packade människor för den lönen så jämförelsen är väl inte klockren...

Tillbaka till TS fall så är det, precis som jag skrev tidigare, läge att bara snällt be om ett vettig förklaring till fakturan. Jag råkade ut för en liknande debitering med ett kort jobb av en elektriker (inkoppling av ett bastuaggregat, allt fördraget bara att koppla in). Skillnaden i mitt fall var att jag kontaktat firman och bett dem komma när de hade tid över så det var ingen akututryckning (de kom efter 1-2 veckor) De skickade en faktura med bilersättning och en arbetstid som inte var i närheten av verkligeheten så jag skickade ett kort mail och bad dem specifiera fakturan. Jag hade räknat med att de skulle hänvisa till en startavgift eller liknande men en märkbart sur dam rinde upp och började först argumentera att det var så lång restid (5 minuter från dörr till dörr) När hon insåg orimligheten i det så började hon istället prata om att det skulle skrivas debitering på jobbet vilket självklart tog tid. Sen insåg hon själv att det lät fullständigt vansinnigt så det slutade med att hon erbjöd sig att dra av en stor del av kostnaden utan att jag ens hade fått chansen att ifrågasätt rimlighetend^_^b Så kolla med firman, det kanske bara är ett olycksfall i arbetet/faktureringen;)

Henri skrev:
Under en längre tid med renoveringar på huset har jag konsekvent endast betalat det som man uppenbart kunnat bedöma som rimligt. En konsekvens därav är att jag alltid måste vända mig till en ny firma som jag inte tidigare har anlitat! Det fungerar någorlunda i en storstad som min, men det innebär en del merarbete för mig att varje gång hitta ett nytt och förhoppningvis bra företag.
Min betalningspricip skulle knappast fungera på små orter och behövs inte heller där eftersom överdebiteringar av naturliga skäl inte är lika vanliga. I storstaden däremot finns det alltid nya kunder att lura!
Vem bedömer som rimligt? Låter som du hittat ett system för blåsa firmor och hantverkare på pengar.

Till TS, ja det låter dyrt. Avtalet bör kollas upp. Sen borde väl frågan "Vad kostar det?" ha ställts lite tidigare än när fakturan dyker upp.

/ATW

mr_bygg skrev:
jämförelsen är väl inte klockren...
Det var inte meningen att göra en klockren jämförelse, bara en lika dum;)

ArneTW skrev:
Vem bedömer som rimligt? Låter som du hittat ett system för blåsa firmor och hantverkare på pengar./ATW
Här på Byggahus har många redogjort för problem med hantverkare. Jag har tyvärr också flera sådana erfarenheter. Exempelvis offererade arbeten som överdebiterats, arbeten som inte har utförts fackmässigt eller arbeten som inte har färdigställts.

Då är det inte rimligt att betala fullt ut enligt faktura. Därför har jag i dessa fall gjort avdrag vid betalningen. Ingen av firmorna har protesterat nämnvärt, möjligen har det varit lite surt. Det kan tyda på att de ansett att mina bedömningar varit rimliga.

Jag har en känsla av att många som inte är nöjda med utförda arbeten eller debiteringar ändå betalar eftersom man inte vill bråka. Sedan kanske man skriver av sig på Byggahus!

Redigerat:
Det du gör Henri, tycker åtminstone jag är helt utmärkt. Så ska det fungera i den bästa av världar, den entreprenör som inte kan göra reda för sig i en korrekt, logisk argumentation ska tiga still, det verkar de ju i dina fall också gjort.
De sk "marknadskrafterna" måste ju verka i båda riktningarna.

Själv verkar jag mest i eltekniska konsultbranschen, där har jag och mina kollegor med relativt stor framgång lyckats genom att hålla endräkt, integritet, kompetens främst (kanske inte lättaste vägen, men ändå). Om man skulle ha en svag dag skulle det efter vad man läser här, verkligen vara lätt att plocka lågt hängande frukter som hantverkare.:)

Man ska naturligtvis inte utnyttja situationen, men på samma sätt som att man får ett glasklart kvitto när man handlar på ICA ska man också kunna få en begriplig faktura från en hantverkare. Finns det poster på fakturan eller timmar som man inte begriper sig på eller inte verkar vara korrekta så ska man naturligtvis ifrågasätta dem. Sen kan det säkert i många fall vara så att fakturan kanske bara är otydlig av någon anledning eller att man pratat förbi varandra, men då är det säkert inget större problem att få en mer detaljerad specifikation på utfört arbete. Finns det däremot poster som inte hantverkaren kan redogöra för oavsett om det gäller tid eller material så finns det ingen anledning att inte ifrågasätta fakturan. Detsamma gäller naturligtvis om arbetet inte verkar vara fackmässigt utfört. Om man i det läget inte är överens så är en oberoende besiktning en enkel väg att lösa problemet.

jaha då var vi där igen
Jag har fortfarande inte fått nåt svar vad står det i avtalet mellan rörfirman o föreningen
vad jag har förstått så ringde hyresägaren securitas "låter akut" rörfirman rycker ut "kom tämligen snabbt"
Det finns antagligen reglerat i avtal
återigen snyfft från konsumenten dåligt behandlad Från vem ?
Hantverkaren kanske ? Styrelsen som skrivit avtalet ? troligen i det här fallet
mvh Tille

tille1 skrev:
jaha då var vi där igen
Jag har fortfarande inte fått nåt svar vad står det i avtalet mellan rörfirman o föreningen
vad jag har förstått så ringde hyresägaren securitas "låter akut" rörfirman rycker ut "kom tämligen snabbt"
Det finns antagligen reglerat i avtal
återigen snyfft från konsumenten dåligt behandlad Från vem ?
Hantverkaren kanske ? Styrelsen som skrivit avtalet ? troligen i det här fallet
mvh Tille
Aha, trillade vi dit igen. Det kan vara ett riktigt elände med folk som ifrågasätter sånt som man tycker är orimligt eller helt enkelt inte begriper, men med lite träning kanske vi kan lära oss att hålla käft och låta bli att diskutera hantverkare/fakturering/debitering och liknande ämnen i det här forumet :D

Förklaringen är, som du påpekar, säkert avtalet. Styrelsen kanske har tecknat ett guldkantat avtal med en rörkrökarfirma som för föreningens medlemmar bara debiterar 1050:-/timme, tar minst 2 timmar debitering oavsett jobb och garanterar att skicka en obegriplig faktura där där det varken finns en hänvisning till avtalet eller en spec som överenstämmer med verkligheten. Missen i det här fallet verkar då bara vara att styrelsen inte informerat medlemmarna om sitt avtal, så TS borde gå på styrelsen, låta den stackars rörkrökaren vara ifred och definitivt inte sitta på byggahus och snyfta om fakturan.:O

Men allvarligt, tycker du att fakturan verkar vettig och begriplig med utgångspunkt från de uppgifter TS lämnat? Och finns det överhuvudtaget något läge då du tycker att man faktiskt får/kan ha synpunkter på en faktura från en hantverkare utan att det bara är gnäll och snyfthistorier från en idiot till konsument som inte fattat att det bara är att betala summan som står på sista raden i fakturan.

Redigerat:
tille1 skrev:
jaha då var vi där igen,Jag har fortfarande inte fått nåt svar vad står det i avtalet mellan rörfirman o föreningen vad jag har förstått så ringde hyresägaren securitas "låter akut" rörfirman rycker ut "kom tämligen snabbt"
Det finns antagligen reglerat i avtal återigen snyfft från konsumenten dåligt behandlad Från vem ?Hantverkaren kanske ? Styrelsen som skrivit avtalet ? troligen i det här fallet mvh Tille
Ditt budskap har gått fram: Betala och var glad!

Klockan var 16.00 som jag vet gäller arbetstiden 7-16 enligt avtal för rörisar dvs övertid
när jag jobbade som anställd gällde att jag skrev dubbel tid efter 16.00 annars jobbade jag inte var det akut fick jag utryckning
Mr bygg vet jag inte vad han jobbar med men troligtvis expert eneligt han själv på allt
i arbetstid ingår plocka ihop matrial åka till kund göra jobbet åka hem plockan undan matrial över skriva tid den som fixar det här på 20 min är riktikt duktig.
Hinner en röris 4 st sådana jobb på en dag är det bra
har jag fel igen ?
Mvh tille

Ja, att ett fyraochenhalvminutsjobb som innebär att dra två skruv ska kosta nästan tre tusen kronor är fel.
Som jämförelse kostar en ny blandare av kvalitetsfabrikat 1200 kronor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.