Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Shit vad coolt!
Men jag undrar vart t.ex.PVC:n tar vägen? Smälter den och samlas i någon behållare eller? :S

//Patrik

PVC var väl det grå som kom ut på maskinens baksida.

Skulle behöva en sådan, kom hem med 50kg kabelskrot igår, men priset på koppar har fallit som en sten.

Protte

prototypen skrev:
PVC var väl det grå som kom ut på maskinens baksida.

Protte
Såg det nu när jag kollade en gång till. :)

prototypen skrev:
Skulle behöva en sådan, kom hem med 50kg kabelskrot igår, men priset på koppar har fallit som en sten.
Usch ja! Jag går tredje året på elprogrammet och vi ska snart sälja en massa kabelskrot för att få pengar till bl.a. lastbilsflak till studenten. Drygt att priset sjunker då!

//Patrik

Redigerat:
man får ca 5 kr kg för kabel.

20 kr för koppar....

15 kr /kg skillnad

250.000 kr för en ny.

ca 20 ton för att maskinen ska tjäna ihop sig...

Men någon i detta land måste ha byggt en sådan själv....

Köp en gammal pappersmakuleringsmaskin modell större och testa! :) En sån som gör konfetti, inte strimlor. Tricket är nog att separera ut PVCn. Är den så lätt att den flyter?

mycke_nu skrev:
Trädgårdsslang är väl samma som EKK??

[länk]
Haha, vilken hjälte!

Pvc skjunker, i vatten. Jag vet att plasten från gamla kablar används till underlag i ridbanor...
Alltså finns en användning till plasten också...

pefo skrev:
Köp en gammal pappersmakuleringsmaskin modell större och testa! :) En sån som gör konfetti, inte strimlor. Tricket är nog att separera ut PVCn. Är den så lätt att den flyter?

Skaka på en stor platta som kommer pvc´n att separeras.

Några andra maskiner som kan hacka koppar och plast???

el_richard skrev:
man får ca 5 kr kg för kabel.
Gäller det även blymantlad? Har lite över sen vi bytte service.... :p

Den här tråden känns som väldigt avlägsen från forumets syfte: Ett forum för konsumenter.

Jag stänger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.