Håller på att bygga hyllor i ett skafferi. Jag har reglat upp tre sidor med 45×45 mm reglar. Hyllplanen är i furu limfog, 99 cm breda, 40 cm djupa och 18 mm tjocka, och vilar på reglarna på tre sidor. Hyllplanen är just nu bara grundmålade. Tanken är att, efter målning, fästa hyllplanen mot reglarna och sedan montera en täcklist framtill som döljer reglar/infästning.

Problemet är att vissa hyllplan inte ligger helt plant mot reglarna – det finns glipor (se bild). Hyllplanet vilar alltså inte jämnt mot regeln över hela längden. Hur löser man detta på ett bra sätt så att hyllplanet dras åt jämnt mot reglarna?

Min tanke är att:
  • lägga trälim mellan hyllplan och regel
  • dra träskruv underifrån, genom regeln och upp i hyllplanet (ca 50–55 mm skruv), så att skruven fungerar som en ”tving”
  • därefter montera täcklist framtill
Är detta en vettig lösning eller finns det något bättre sätt? Jag vill helst undvika att skruva ovanifrån om möjligt.

• Grundmålat hyllplan i skafferi med glipa mellan hyllplanet och reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundmålade hyllor monterade med reglar på tre sidor i ett skafferi, med glipor mellan hyllplan och reglar.
    Skapa konto
C
Jag skulle dra dit några små dyckert (ovanifrån), det är så det "brukar" göras.
Då är det också möjligt att demontera utan att förstöra något.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag hade skruvat en vit listskruv i alla fyra hörn uppifrån för att säkerställa att hyllplanet ligger fast samt att då även dra åt mellanrummet.

C cpalm skrev:
Jag skulle dra dit några små dyckert (ovanifrån), det är så det "brukar" göras.
Då är det också möjligt att demontera utan att förstöra något.
Du tror Dyckert är tillräcligt starkt för att dra ner hyllplanet mot regeln?

C
M Maisler skrev:
Du tror Dyckert är tillräcligt starkt för att dra ner hyllplanet mot regeln?
Ja det tror jag. Har precis demonterat typ 30 skåphyllor spikade med tre dyckert per sida och de satt rätt ordentligt.

C cpalm skrev:
Ja det tror jag. Har precis demonterat typ 30 skåphyllor spikade med tre dyckert per sida och de satt rätt ordentligt.
Det enda dyckerten behöver göra är se till att de inte kanar iväg. Att få ner dem kloss på hyllbärarna kommer tiden och grejerna i skafferiet att fixa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle testa ställa dit lite matvaror och se om den tyngden räcker.

redarn redarn skrev:
Jag skulle testa ställa dit lite matvaror och se om den tyngden räcker.
Jag tror vi testar på ditt förslag så fort hyllplanen torkat och härdat. Eventuellt att man efteråt kan slå in dyckert om det fortfarande är någon glipa

Tack för tips. Jag körde dyckerspikar mot hyllplanen och reglarna. Sedan satte vi list med dyckert och trälim på själva hyllplanen. Jag är nöjd med resultatet - det är första gången vi "bygger" något

• PXL_20260526_183321622.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.