Håller på att bygga hyllor i ett skafferi. Jag har reglat upp tre sidor med 45×45 mm reglar. Hyllplanen är i furu limfog, 99 cm breda, 40 cm djupa och 18 mm tjocka, och vilar på reglarna på tre sidor. Hyllplanen är just nu bara grundmålade. Tanken är att, efter målning, fästa hyllplanen mot reglarna och sedan montera en täcklist framtill som döljer reglar/infästning.
Problemet är att vissa hyllplan inte ligger helt plant mot reglarna – det finns glipor (se bild). Hyllplanet vilar alltså inte jämnt mot regeln över hela längden. Hur löser man detta på ett bra sätt så att hyllplanet dras åt jämnt mot reglarna?
Min tanke är att:
Problemet är att vissa hyllplan inte ligger helt plant mot reglarna – det finns glipor (se bild). Hyllplanet vilar alltså inte jämnt mot regeln över hela längden. Hur löser man detta på ett bra sätt så att hyllplanet dras åt jämnt mot reglarna?
Min tanke är att:
- lägga trälim mellan hyllplan och regel
- dra träskruv underifrån, genom regeln och upp i hyllplanet (ca 50–55 mm skruv), så att skruven fungerar som en ”tving”
- därefter montera täcklist framtill
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "Dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Klicka här för att svara