Jag är fel person att svara, jag har rivit badrum, riktat och reglat om, anlitat röris till avlopp/vatten och elektrikern till allt el. Resten gör jag själv, väggar, flytspackel, tätskikt och kakel.
Vet inget om totalansvar

Hillpinch Hillpinch skrev:
Jag tror att om du renoverar ett badrum, så kommer man vilja ha spottar i taket. En handukstork är också bra att ha. Belysning i spegeln kanske? Som du ser är det några rör att dra för elis, och då är ett elutag ingen stor kostnad.
Men att montera jordfelsbrytare skulle man ju vilka göra oavsett, förr eller senare. Jag lät montera min när elis drog om alla elutag till jordade. Minns inte vad det kostade, men han drog första badrummet samtidigt. Gäller att få dem att göra så mycket som möjligt när de ändå är här
Personligen har jag inget egentligt behov av spottar eller handdukstork men OM jag skaffar någon av de, i så fall kan det vara bra att passa på att sätta in ett vägguttag i samma vända, men i nuläget är jag inte säker på om jag vill ha något av de. Badrummet funkade bra utan handdukstork och eluttag, men ytskikten behöver moderniseras.

Det finns ju några parametrar som inte framgår, så jag får säga såhär:

Jag har ett klassiskt spegelskåp över handfatet. På det sitter en armatur med lysrör och eluttag. Uttaget är kopplat med ständig ström. En jordfelsbrytare sitter i normcentralen och reglerar hall, tvättstuga och badrum. Hårfön och annat använder elen sporadiskt.

Har du en normcentral med plats över så borde det vara lätt att koppla in en jordfelsbrytare, Annars är det ett större jobb.

vi vet inte hur kablar är dragna. Måste du dra nytt och om det går att använda rör, så kan du själv montera t.ex. flexslang som du köper färdig med eltrådar. Kom överens med elektrikern och kanske köp genom denne. Hen kopplar trådarna till uttag och lampor, eftersom det kräver behörighet. Slangen kräver ingen behörighet, den ska bara sitta fast ordentligt och inte ha för skarpa böjar. Du får även skruva och montera uttag och dosor med mera. Men inte koppla in. Det här kan göra saken billigare för dig.
Priset du fick innefattar antagligen ett antal för oss okända moment. Men jag har en aning att hantverkare inte vill göra jobb som är för billiga.

B Blejdarn skrev:
Det finns ju några parametrar som inte framgår, så jag får säga såhär:

Jag har ett klassiskt spegelskåp över handfatet. På det sitter en armatur med lysrör och eluttag. Uttaget är kopplat med ständig ström. En jordfelsbrytare sitter i normcentralen och reglerar hall, tvättstuga och badrum. Hårfön och annat använder elen sporadiskt.

Har du en normcentral med plats över så borde det vara lätt att koppla in en jordfelsbrytare, Annars är det ett större jobb.

vi vet inte hur kablar är dragna. Måste du dra nytt och om det går att använda rör, så kan du själv montera t.ex. flexslang som du köper färdig med eltrådar. Kom överens med elektrikern och kanske köp genom denne. Hen kopplar trådarna till uttag och lampor, eftersom det kräver behörighet. Slangen kräver ingen behörighet, den ska bara sitta fast ordentligt och inte ha för skarpa böjar. Du får även skruva och montera uttag och dosor med mera. Men inte koppla in. Det här kan göra saken billigare för dig.
Priset du fick innefattar antagligen ett antal för oss okända moment. Men jag har en aning att hantverkare inte vill göra jobb som är för billiga.
Tack för tipset. Vet inte hur jag skulle kunna få in ett VP-rör/slang i väggen utan att riva upp, eller hur man i så fall ska fästa de (vill helst inte ha utanpåliggande)?
Det var en helentreprenör. De lägger förstås på ett rejält påslag för att förmedla kontakten. Men låter lite väl stort för något som borde gå att göra på en halvdag (?) tycker jag, även att byta ut kablarna borde inte ta lång tid för någon som är van.

Redigerat:
A a.non skrev:
Tack för tipset. Vet inte hur jag skulle kunna få in ett VP-rör/slang i väggen utan att riva upp, eller hur man i så fall ska fästa de (vill helst inte ha utanpåliggande)?
Det var en helentreprenör. De lägger förstås på ett rejält påslag för att förmedla kontakten. Men låter lite väl stort för något som borde gå att göra på en halvdag (?) tycker jag, även att byta ut kablarna borde inte ta lång tid för någon som är van.
Och du har tagit ett par kontrollofferter, förstår jag.

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Nu vill jag inte låta tråkig, men att montera slang, dosor, nya strömställare och nya eluttag är behörighetskrävande.
Det enda man som lekman får göra är att byta ut befintliga uttag och strömställare mot nya av samma typ, samt att byta ut lysarmaturer i torra utrymmen. En del kommer överens med elektrikern om annat, men det är helt upp till elektrikern.

Mikael_L
12 tusen .. wtf :surprised: :dizzy:

Du måste hört fel, 12 hundra måste det vara.

För 12 papp får du en ny elcentral och en ny gruppledning tvärs genom huset, förutom uttaget i badrummet.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
12 tusen .. wtf :surprised: :dizzy:

Du måste hört fel, 12 hundra måste det vara.

För 12 papp får du en ny elcentral och en ny gruppledning tvärs genom huset, förutom uttaget i badrummet.
Det var skriftligt. Helentreprenörer tror att de kan ta vad som helst för att man ska slippa ha koll själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.