5 420 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Skaffa eluttag till badrummet eller inte?
Sida 1 av 2
Vad finns det för fördelar och nackdelar med att skaffa ett eluttag till badrummet, där det aldrig funnits något eluttag?
Vet inte om det är värt 10-12 lakan (enligt offerter).
Hur ofta använder folk en hårfön just i badrummet? Vad jag vet har det funkat bra att använda hårtorkar och locktänger i hallen.
Några andra fördelar förutom att det kan vara "bra att ha" till hårfönar? De flesta rakapparater är laddbara nuförtiden.
Förutom att ett eluttag inte får vara i duschzonen, var skulle vara den mest praktiska placeringen för ett uttag - nära toan, nära handfatet eller längre bort, och vilken höjd är mest praktisk till hårfönar o.d.? Beror självklart på vad man tänker använda ett eluttag till men vet inte vad framtida boende kan tänkas använda det till, förutom hårtorkar. Finns det någon rekommenderad höjd att placera vägguttag på i badrum?
Jag är medveten om att det måste finnas jordfelsbrytare.
Vet inte om det är värt 10-12 lakan (enligt offerter).
Hur ofta använder folk en hårfön just i badrummet? Vad jag vet har det funkat bra att använda hårtorkar och locktänger i hallen.
Några andra fördelar förutom att det kan vara "bra att ha" till hårfönar? De flesta rakapparater är laddbara nuförtiden.
Förutom att ett eluttag inte får vara i duschzonen, var skulle vara den mest praktiska placeringen för ett uttag - nära toan, nära handfatet eller längre bort, och vilken höjd är mest praktisk till hårfönar o.d.? Beror självklart på vad man tänker använda ett eluttag till men vet inte vad framtida boende kan tänkas använda det till, förutom hårtorkar. Finns det någon rekommenderad höjd att placera vägguttag på i badrum?
Jag är medveten om att det måste finnas jordfelsbrytare.
Redigerat:
Renoverar mitt badrum nu, sätter in eluttag. Mina apparater är alltid urladdade så jag behöver ett sådant.
Vad är det egentligen som talar emot? Kostar inte många kronor extra..
Vad är det egentligen som talar emot? Kostar inte många kronor extra..
Jättebra att ha eluttag i badrummet, hårfön etc och för laddare till eltandborste. Jag klipper hundarna i badrummet och då behöver jag eluttag. Vi har ett nära spegeln och ett mitt på väggen vid sidan av toan. Det är lika i båda badrummen. I ett badrum i ett annat hus hade vi eluttag inne i ett skåp. Det funkar också och syntes ju inte när det inte användes, men nackdelen var att man behöver öppna skåpet och tex gäster vill inte göra det för att leta efter ett eluttag.
Vet inte exakt, fast pris på hela badrummet med grova specifikationer i offerten för varje post men några tusenlappar för elen och då ingår spots, nya strömbrytare, koppla in elpatron till vattenburna värmen mm. Själva uttaget kan ju inte vara dyrt, de har gjort ett extra hål i väggen brevid den gamla strömbrytaren, kablaget finns ju redan där, känns lite onödigt att snåla in på ngt man kanske kommer sakna sen
Bra att ha där man har möjlighet att ställa saker som laddare till rakapparat osv. Samt så monterat att man helst inte behöver bry sig om att försöka att inte stänka vatten på det. Även om reglerna tillåter utag på vissa platser så kan det vara skönt att ha dem på ställen man slipper bry sig.
Vi har en ganska bred bänk med handfatet i ena sidan, då är exempelvis ett uppfällbart uttag smidigt i andra änden. Alternativt på väggen vid spegel, hyfsat högt upp så det inte kommer vatten dit men är nära att komma åt. Gärna på väggen BREDVID handtafet så man slipper sträcka sig över handfatet och upp på väggen för att koppla in saker, likaså hänger sladden inte ner i handfatet när man sen lägger ifrån sig hårfönen eller vad det nu är. Personligen når jag bra men nästa person är kanske 160cm lång och då är ett uttag på 160cm upp och 60cm in över en bänk ganska besvärligt att nå.
Tipset är väl att besöka alla bekanta och studera uttagen i badrummen och om de används eller ej.
Ett annat ställe man kan välja är ett ställe som kan vara bra för en handdukstork i framtiden om du inte tänkt montera dit en nu. Då har du den klar om/när den dagen kommer.
Vi har en ganska bred bänk med handfatet i ena sidan, då är exempelvis ett uppfällbart uttag smidigt i andra änden. Alternativt på väggen vid spegel, hyfsat högt upp så det inte kommer vatten dit men är nära att komma åt. Gärna på väggen BREDVID handtafet så man slipper sträcka sig över handfatet och upp på väggen för att koppla in saker, likaså hänger sladden inte ner i handfatet när man sen lägger ifrån sig hårfönen eller vad det nu är. Personligen når jag bra men nästa person är kanske 160cm lång och då är ett uttag på 160cm upp och 60cm in över en bänk ganska besvärligt att nå.
Tipset är väl att besöka alla bekanta och studera uttagen i badrummen och om de används eller ej.
Ett annat ställe man kan välja är ett ställe som kan vara bra för en handdukstork i framtiden om du inte tänkt montera dit en nu. Då har du den klar om/när den dagen kommer.
Som jag skrev i första inlägget, 10-12 lakan extra i mitt fall. Jag skulle inte kalla det "några kronor". Därav frågan om det är värt utlägget för något som förmodligen kommer användas sällan. Du behöver inte utgå ifrån att kablaget redan finns på uttänkt plats, bara för att det råkar vara fallet i ditt fall.S Skandiamannen skrev:Vet inte exakt, fast pris på hela badrummet med grova specifikationer i offerten för varje post men några tusenlappar för elen och då ingår spots, nya strömbrytare, koppla in elpatron till vattenburna värmen mm. Själva uttaget kan ju inte vara dyrt, de har gjort ett extra hål i väggen brevid den gamla strömbrytaren, kablaget finns ju redan där, känns lite onödigt att snåla in på ngt man kanske kommer sakna sen
Aha ursäkta, missade det. Då förstår jag att saken hamnar i ett annat ljus..Då avstår jag från vidare rådgivningA a.non skrev:Som jag skrev i första inlägget, 10-12 lakan extra i mitt fall. Jag skulle inte kalla det "några kronor". Därav frågan om det är värt utlägget för något som förmodligen kommer användas sällan. Du behöver inte utgå ifrån att kablaget redan finns på uttänkt plats, bara för att det råkar vara fallet i ditt fall.
Jag bygger badrum nu och har elutag i lådan i badrumskommoden.
I den andra mindre badrummet som jag byggde för två år sedan har jag elutag i spegelns övre "hylla"
Laddar tandborstar och frun kör fön.
Det kostade inte mycket då elektrikern ändå höll på att dra rör och dosor. Jag funderar på om du redan har ett badrum, och vill ha ström in, eller om du är på väg att renovera ett badrum?
I den andra mindre badrummet som jag byggde för två år sedan har jag elutag i spegelns övre "hylla"
Det kostade inte mycket då elektrikern ändå höll på att dra rör och dosor. Jag funderar på om du redan har ett badrum, och vill ha ström in, eller om du är på väg att renovera ett badrum?
har 3 eluttag. 1 går till handdukstorken. Men det använder vi inte då det bara behövs på sommaren och det blir tillräckligt varmt ändå. Vattenburen värme på vinterhalvåret i torken.
2 vid handfaten. Har använt ett eluttag 1 gång när jag skulle raka mig och glömt att ladda apparaten så då var de ju smidigt att koppla in strömmen.
Men hade jag renoverat och fått en offert på 10-12 tusen vettifan om jag hade satt dit eluttag.
2 vid handfaten. Har använt ett eluttag 1 gång när jag skulle raka mig och glömt att ladda apparaten så då var de ju smidigt att koppla in strömmen.
Men hade jag renoverat och fått en offert på 10-12 tusen vettifan om jag hade satt dit eluttag.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
En sådan summa kan det möjligen bli om uttaget är det enda moment som du behöver få dit en elektiker för. Och om du inte redan har jordfelsbrytare i huset.A a.non skrev:Som jag skrev i första inlägget, 10-12 lakan extra i mitt fall. Jag skulle inte kalla det "några kronor". Därav frågan om det är värt utlägget för något som förmodligen kommer användas sällan. Du behöver inte utgå ifrån att kablaget redan finns på uttänkt plats, bara för att det råkar vara fallet i ditt fall.
Att dra fram el till ett uttag går på (högt räknat) en timme. Men sedan behöver ju elektrikern komma dit en gång till för att montera själva uttaget när ytskiktet är klart. Det går på 5 - 10 minuter. och så material för 3 - 500 kr.
Till de här tiderna kommer restid, lite allmän "ställtid", typ bära in material och verktyg, och ut igen. Ställtider och restid kommer att vara den stora posten för ett så litet jobb. Men skall elektrikern ändå dit och göra något, kanske montera en ny brytare till lampan, installera skåp med belysning, Då borde ett extra uttag kosta max 1000 kr.
Om jordfelsbrytare inte finns i centralen innan, så blir det en lite ökad kostnad.
Redigerat:
Funderar på att göra det i samband med renovering. Kan det vara en idé att anlita en elektriker som kan dra in allt till uttänkt plats, innan man anlitar en totalentreprenör som tar det tredubbla för samma arbete, och låta totalentreprenören sköta allt annat, som tätskikt, ytskikt o.d.? I detta fallet är det möjligt att det saknas jord till badrummet, vilket i så fall skulle innebära ny kabeldragning om man nu skulle vilja sätta in ett eluttag (för min egen del hade jag nöjt mig med att behålla befintlig taklampa med kupa och inget "lyx" som golvvärme eller eluttag och då hade det tydligen inte funnits krav på indragen skyddsjord). Då skulle jag tro att man borde kunna få ett bättre pris om man anlitar någon behörig elektriker som kan dra in alla kablarna och jfb i förväg, så att totalentreprenören kan fokusera på övriga moment. Vad kan det finnas för nackdelar med den planen?Hillpinch skrev:
Jag bygger badrum nu och har elutag i lådan i badrumskommoden.
Har ett gammaldags rakuttag i armaturen ovanför spegeln, nackdelen är att lyset måste vara tänt för att det ska fungera, alltså får man ladda rakapparaten någonannanstans. Är batteriet slut går det dock bra att raka sig. Blåsa hår tex går också bort. Ett uttag med konstant 230 V hade ju löst detta, men hittills har jag inte tyckt det varit värt besväret att få dit ett uttag till. Ingen jordfelsbrytare i den centralen heller.
Jag tror att om du renoverar ett badrum, så kommer man vilja ha spottar i taket. En handukstork är också bra att ha. Belysning i spegeln kanske? Som du ser är det några rör att dra för elis, och då är ett elutag ingen stor kostnad.A a.non skrev:Funderar på att göra det i samband med renovering. Kan det vara en idé att anlita en elektriker som kan dra in allt till uttänkt plats, innan man anlitar en totalentreprenör som tar det tredubbla för samma arbete, och låta totalentreprenören sköta allt annat, som tätskikt, ytskikt o.d.? I detta fallet är det möjligt att det saknas jord till badrummet, vilket i så fall skulle innebära ny kabeldragning om man nu skulle vilja sätta in ett eluttag (för min egen del hade jag nöjt mig med att behålla befintlig taklampa och inget "lyx" som golvvärme eller eluttag och då hade det tydligen inte funnits krav på indragen skyddsjord). Då skulle jag tro att man borde kunna få ett bättre pris om man anlitar någon behörig elektriker som kan dra in alla kablarna och jfb i förväg, så att totalentreprenören kan fokusera på övriga moment. Vad kan det finnas för nackdelar med den planen?
Men att montera jordfelsbrytare skulle man ju vilka göra oavsett, förr eller senare. Jag lät montera min när elis drog om alla elutag till jordade. Minns inte vad det kostade, men han drog första badrummet samtidigt. Gäller att få dem att göra så mycket som möjligt när de ändå är här