Hej! Jag eldar med pellets i en gammal Ctc 265B. Använder till radiatorer och tappvatten. Nu är jag sugen på att koppla till en typ 500L ackumukatortank främst för att slippa så många start/stopp på brännaren. Jag har en tank som står utan extra slingor men vad tjänar/bör jag ha? Något med varmvattenslinga/beredare? Är glad om det finns nån bra lösning på tank så man slipper ha brännaren igång för att få varmt tappvatten på sommaren, eller ska jag sätta vanlig el VV beredare då?

Vad har du för brännare i dagsläget? Hysteres på till och frånslag? Sitter brännaren i ved eller oljedelen ?Tror inte att det är någon bra idé att koppla en ackumulatortank till den pannan. Kör du en "tom" tank bör du ha en laddomat 4030 för att kunna ta tillvara på energin i tanken effektivt. Kopplar du om allt till en tank med vv-beredning osv kommer du få förluster pga stor vattenvolym i pannan.

dof skrev:
Vad har du för brännare i dagsläget? Hysteres på till och frånslag? Sitter brännaren i ved eller oljedelen ?Tror inte att det är någon bra idé att koppla en ackumulatortank till den pannan. Kör du en "tom" tank bör du ha en laddomat 4030 för att kunna ta tillvara på energin i tanken effektivt. Kopplar du om allt till en tank med vv-beredning osv kommer du få förluster pga stor vattenvolym i pannan.
Jag eldar ännu med oljebrännaren ibland då det finns kvar. Den och viking brännaren har jag i oljedelen (har skiftat).

Okej jag tänkte att jag slipper lite förluster som blir vid varje start samt att allt slits lite mindre med längre gångtider än flera start/stopp?

Du får väga de minskade stillestånds förlusterna mot de ökade isolationsförlusterna.

Men hur stor hysteres har du på brännaren? Om du är lite händig kan du prova att förlänga rökgasernas väg genom att tillverka en rörbit mellan oljebrännarhålet och rökröret. Kan dock inte svara på om det fungerar med pelletsbrännare. Har dock provat det med vedeldning med mycket gott resultat.

Start ca 73° och slår av vid 80°. Har oljebaffeln monterad i pannan nu. Kör med oljebrännare mest.

Kör du pelletsbrännaren via oljetermostaten eller har du separat styrning för det i brännaren?

Haft över oljetermostaten. Och nu kör jag oljebrännaren som vanligt över den.

Då tycker jag du ska börja med att köpa en termostat så du får större hysteres.
Får det inte att fungera att länka via telefonen, men sök på fox-1004 på Conrad.se
Den fungerar utmärkt.

Även värt att ha den till oljebrännare?

Nä du har inte samma uppstartsförluster och dyl med en oljebrännare. Däremot ser jag inga problem med att köra oljebrännaren via den också. Dom få gånger jag har kört oljebrännare i min panna har jag kört den via pelletsbrännarstyrningen mot ackumulatortank.

Skaffa en elektrisk varmvattenberedare. Värma den pannan med pellets olja eller el på sommaren för att få varmvatten ger för stora förluster. Tank ska du inte ha till den pannan för det ökar förlusterna kraftigt då pannan innehåller mycket vatten.
20 graders hysteres kan du få med den nämnda termostaten från conrads. Uppstartsförlusterna är mycket små så de behöver du inte tänka på om du får upp hysteresen till det normala.
Är det en VikingBio brännare så har den för dåligt effektomfång för att passa i den här pannan, 10-11 kW effekt ger mycket mindre förluster än de 14-15 kW effekt som är det lägsta man kan ställa in VikingBio på.
Är det en Viking B16 brännare går den bra att justera ned till en ekonomisk effekt.
Pannan är inte alls så dålig för pelletseldning om man väljer en brännare som är lämplig, Står pannan fritt i källaren drar man nytta av den stora värmestrålningen från pannan.

Jo el VVB tänkte jag koppla in i serie på tappvattnet på pannan. Så att nu på vintern går det genom den hela tiden bara att jag har beredaren ställd på lägre temp. Sen på sommaren stänger jag bara av brännaren. Då skippar jag tank å fortsätter med brännare som det är bara att jag kopplar el vvb i serie.

vvb.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker jag rätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.