Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag ska sätta upp ett skärmtak utifrån huset som skydd för cyklar. Har precis fått utrett hur detta kan stabiliseras i sidled, se https://www.byggahus.se/forum/threads/sidostabilisering-av-skaermtak.318429/#post-2997512. Nu till frågan hur man bäst fäster takbalkarna i fasaden. På grund av ett fönster som hamnar under taket så verkar det bli svårt att få plats med en bärlina. Min tanke var då att fästa varje balk i en balksko istället. Se bilder nedan (balkskor ej utritade).
Man skulle förvisso få plats med en bärlina ovanför fönstret, men om det finns något hammarband att fästa den i där vet jag inte. Av spikskallarna att döma finns det däremot ett i jämnhöjd med övre kanten på fönstret. Sedan skulle det kanske bli lite trångt att sätta skärmtaket högre upp på grund av det breda taksprånget på huvudtaket vilket sitter 220 mm ovanför fönstret.
Vad tror ni - blir det tillräckligt stabilt med balkskor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Man skulle förvisso få plats med en bärlina ovanför fönstret, men om det finns något hammarband att fästa den i där vet jag inte. Av spikskallarna att döma finns det däremot ett i jämnhöjd med övre kanten på fönstret. Sedan skulle det kanske bli lite trångt att sätta skärmtaket högre upp på grund av det breda taksprånget på huvudtaket vilket sitter 220 mm ovanför fönstret.
Vad tror ni - blir det tillräckligt stabilt med balkskor?
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
När jag tänker efter så är jag egentligen mest intresserad av få upp skärmtaket en bit ovanför fönstret. Att det blir stabilt med balkskor som fästs i hammarbandet är kanske självklart. Mindre självklart (för mig) är hur man ska fästa takbalkarna en bit högre upp så att de hamnar ovanför fönstret.
Frågan blir då: Hur fäster jag takbalkarna så att de i underkant sammanfaller med nedre kanten på den horisontella panelbrädan (22 mm x 220 mm) som löper under takfoten till huset?
Frågan blir då: Hur fäster jag takbalkarna så att de i underkant sammanfaller med nedre kanten på den horisontella panelbrädan (22 mm x 220 mm) som löper under takfoten till huset?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Går det inte sätta balkskorna på den här 22x 220 brädan?
Protte
Protte
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Bra fråga, jag själv förutsatte att ankarskruvarna behöver minst 40 mm virke för att sitta ordentligt. Men så är det kanske inte?
Produkter som diskuteras: "ankarskruvarna"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du får ju se till helheten, det är ett litet lätt skärmtak.
Fäst balkskorna med träskruv 5x 30 mm av ett erkänt bra fabrikat.
Däremot kan du komplettera brädans infästning med några extra spik/skruv.
Protte
Fäst balkskorna med träskruv 5x 30 mm av ett erkänt bra fabrikat.
Däremot kan du komplettera brädans infästning med några extra spik/skruv.
Protte
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Blir inte infästningen inte lite väl klen om man bara fäster balkskorna med vanlig träskruv in i panelbrädor? Bör man egentligen inte använda franska skruvar in i bakomliggande regel? Att taket är litet och lätt är ju en sak, men dess balkar är ju dimensionerade utifrån en viss snölast. En kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk.
Är det vanligt att man fäster takbalkar enbart i ytterpanel?
Är det vanligt att man fäster takbalkar enbart i ytterpanel?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om panelen sitter fast på normalt vis så håller det.
Bryt bort 220 brädan och kika hur det ser ut bakom.
Är du nervös går den att ersätta med en 45x 220 regel.
Fransk skruv är inte bättre än flera 5 mm träskruv.
Protte
Bryt bort 220 brädan och kika hur det ser ut bakom.
Är du nervös går den att ersätta med en 45x 220 regel.
Fransk skruv är inte bättre än flera 5 mm träskruv.
Protte
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Givet att det räcker med 40 mm ankarskruv (eller liknande) för att fästa balkskorna, var ju detta ett inte så tokigt förslag. Övervägde det innan jag insåg att det tyvärr blir rätt så...fult!Erik_Hansson skrev:
Logga in
Skapa konto
Fler förslag mottages tacksamt!
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Huset är nymålat så jag vill helst inte bryta bort någonting.prototypen skrev:
Så här ser fasaden ut på riktigt. Finns det någon som kan våga sig på att gissa vad som döljer sig bakom brädan?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Bottenbrädorna går upp bakom 22x 220 brädan, gissningsvis 44 mm tjockt.
Kanske inte ända mot underspikningen.
Ser ut att vara ett rejält takutsprång, varför inte fortsätta från hängskivan räknat, ger mer ljus i tvättstugan.
Backa två meter och ta en ny bild.
Protte
Kanske inte ända mot underspikningen.
Ser ut att vara ett rejält takutsprång, varför inte fortsätta från hängskivan räknat, ger mer ljus i tvättstugan.
Backa två meter och ta en ny bild.
Protte
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Betydligt snyggare tycker jag.stig-helmer skrev:
Om du fäster det i väggen så får du ett utrymme ovanför skärmtaket där det kan samlas löv och skit, svårt att komma åt.