10 110 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Skador på nybygge
Det är uppenbart att vad en person tycker är "inget" är "något" för en annan. Jag bygger nytt hus med förväntningen att få ett hus i toppskick att flytta in i, inte ett halvslitet från början... Att kladda med bättringsfärg kan jag ta om jag själv klantar mig så det blir märken, inte på skada som fanns vid leverans.. .
Men de kommer du få acceptera, 99% av de som kommer komma på besiktningsprotokollet kommer att bättras och lagas på plats så är de bara och inget du kan göra något åt.Marias_hus skrev:Det är uppenbart att vad en person tycker är "inget" är "något" för en annan. Jag bygger nytt hus med förväntningen att få ett hus i toppskick att flytta in i, inte ett halvslitet från början... Att kladda med bättringsfärg kan jag ta om jag själv klantar mig så det blir märken, inte på skada som fanns vid leverans.. .
Som sagt de är ett hantverk och inte tillverkat i fabrik av robotar.
Tex. bara för att de är en skada i en innerdörr att en flis har slagits ur så kommer man ju klart inte byta dörren.
skadan kommer spacklas upp och sen bara målas över.
En passbit i köket som blir ojämnt kommer man klart inte montera ner och såga upp en nya utan man lägger en fog som gömmer de
Då har du nog hagt lite väl höga förväntningar. Ingen bygger hus med vita bomullsvantar på sig...Marias_hus skrev:Det är uppenbart att vad en person tycker är "inget" är "något" för en annan. Jag bygger nytt hus med förväntningen att få ett hus i toppskick att flytta in i, inte ett halvslitet från början... Att kladda med bättringsfärg kan jag ta om jag själv klantar mig så det blir märken, inte på skada som fanns vid leverans.. .
Mycket möjligt men betalar jag drygt 1,6 miljoner för själva byggsatsen så tycker jag att jag kunnat förväntat mig att den levererades oskadd. Allt annat "billigt" man köper har åtminstone nyskick vid leveransen. Accepterar gemene man att den nya bilen dörrar repas under leverans och är nöjd och glad om säljaren tar ett lackstift och kladdar på utan någon prisavdrag? Hål på knät på nya kostymbyxorna som lagas med en lapp?
Men för gudsskull va är du för människa du kommer få ett bryskt uppvaknande.Marias_hus skrev:Mycket möjligt men betalar jag drygt 1,6 miljoner för själva byggsatsen så tycker jag att jag kunnat förväntat mig att den levererades oskadd. Allt annat "billigt" man köper har åtminstone nyskick vid leveransen. Accepterar gemene man att den nya bilen dörrar repas under leverans och är nöjd och glad om säljaren tar ett lackstift och kladdar på utan någon prisavdrag? Hål på knät på nya kostymbyxorna som lagas med en lapp?
fattar du inte att detta är ett hantverk ock skiljer sig lite från en ny tillverkad bil.
En skräddare som handsyr 10 kostymer menar du att de ska vara identiska i sömmar osv med?
Ursäkta hul men varför blir du så upprörd, det är ju knappast dig det berör!
Redigerat:
Absolut, lackas om, inte lagas med lackstift. Det är rätt stor skillnad 
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Tyvärr är det nog så att man får acceptera vissa sådana lösningar visst är det tråkigt men vi som jobbar med era hus måste ju få kunna göra vårt jobb och det händer att man slår emot saker ibland tex jag var hos en kund som ville att vi skulle byta en repad hörnlist i hennes badrum som snickaren skadat men kostnaden överskrider i ett sånt fall mer än va skadan påverkar funktionen dvs bara att gilla läget
Klicka här för att svara