10 109 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Skador på nybygge
En entreprenör avgör om man vill försöka åtgärda och som du skriver citat "kan de då ske ett prisavdrag", vilket kan göras både utan åtgärd eller efter åtgärd, men man priskompenserar inte utan att först utvärderat ev. åtgärd av felaktig.hul skrev:
Notera att jag skrev "ev. åtgärd".
Inte helt säker på att jag förstod korrekt vad du skrev där.AndersS skrev:
men tror jag fattade, självklart försöker man (nästan) alltid åtgärda felet men de jag ville få fram är att ibland går de inte utan större ingrepp då priskompenserar man istället utan att åtgärda felet alls.
ibland försöker man inte åtgärda överhuvudtaget eftersom man ser från början att lösningen är för dyr.
Tex. sett byggen där man installerat fel fönster och istället för att byta alla har beställaren fått kompensation
Då får du nog läsa om det jag skrev i en enda mening som du påstod var felhul skrev:Inte helt säker på att jag förstod korrekt vad du skrev där.
men tror jag fattade, självklart försöker man (nästan) alltid åtgärda felet men de jag ville få fram är att ibland går de inte utan större ingrepp då priskompenserar man istället utan att åtgärda felet alls.
ibland försöker man inte åtgärda överhuvudtaget eftersom man ser från början att lösningen är för dyr.
Tex. sett byggen där man installerat fel fönster och istället för att byta alla har beställaren fått kompensation
"Första ska skadan bedömas, sedan ev. åtgärd och efter det diskussion om ev. kompensation."
Betydelsen av förkortat "ev." är eventuell utifrån att vi bara kan gissa.
Däremot kan jag inte detaljer gällande entreprenadkontrakt till konsumenter då jag bara jobbar mot företagssidan
Det jag kan komplettera med är olika entreprenörers och även leverantörers "goodwill", det kan innebära att man gör mera än vad som avtal/regelverk föreskriver. Tar vi ts exempel med fönster så kan det bli åtgärd av befintligt fönster. Och en granne som bygger med annan entreprenör/leverantör kan få ett utbyte för liknande fel/skada.
Därav vet man inte vad som görs hos ts i deras byggnation förrän fel/avvikelser påtalats till entreprenör.
Jo men jag förstår inte vad vi säger olika såfall?AndersS skrev:Då får du nog läsa om det jag skrev i en enda mening som du påstod var fel
"Första ska skadan bedömas, sedan ev. åtgärd och efter det diskussion om ev. kompensation."
Betydelsen av förkortat "ev." är eventuell utifrån att vi bara kan gissa.
Däremot kan jag inte detaljer gällande entreprenadkontrakt till konsumenter då jag bara jobbar mot företagssidan
Det jag kan komplettera med är olika entreprenörers och även leverantörers "goodwill", det kan innebära att man gör mera än vad som avtal/regelverk föreskriver. Tar vi ts exempel med fönster så kan det bli åtgärd av befintligt fönster. Och en granne som bygger med annan entreprenör/leverantör kan få ett utbyte för liknande fel/skada.
Därav vet man inte vad som görs hos ts i deras byggnation förrän fel/avvikelser påtalats till entreprenör.
Ska försöka fota under dagen
Det var du som påstod det, minns du inte ditt tidigare inlägghul skrev:
Jag skrev;
Nu tror jag du gissar gällande prisavdrag. Första ska skadan bedömas, sedan ev. åtgärd och efter det diskussion om ev. kompensation.
Där du svarade:
NÄ Danne_83 har rätt man ser till omfattning och istället kan de då ske ett prisavdrag.
Ofta uppfört som N punkt i protokollet
Redigerat:
Jaha men med de menar jag följande:AndersS skrev:
Att besiktningsman kan se något som han anser är fel utfört eller inte enligt kontraktet (fel material tex) men besitkningsmannen anser att de av olika anledningar inte ska åtgärdas men beställaren ska kompenseras för detta.
Då blir punkten uppförd som N punkt i protokollet
Överrens?
Alu-listen skulle jag gissa på är utbytbara med rätt fönsterföretag och handtaget ska definitivt bytas. Däremot skulle jag kunna acceptera en proffsig bättring av skadad målning. Det finns faktiskt små fina utrustningar för sprutmålning som enkelt skulle kunna ge perfekt finish.
Allt sådant här går att lösa det gäller nu att det bara finns rätt vilja och "goodwill" att leverera kvalite
eller hur "hul"?
Allt sådant här går att lösa det gäller nu att det bara finns rätt vilja och "goodwill" att leverera kvalite
Vi får hoppas det går att lösa på bra sätt, blev bara så ledsen igår när jag såg detta, är ju inte ens hantverkarna som gjort skadorna utan det levererades såhär från fabrik (väggsektioner med fönster på plats redan vid leveransen). Ska kontakta vår säljare på tisdag så får vi se vad han säger om det.
Det var ju ingenting, trodde de var mycket värre när du beskrev de.
handtaget är de ända som möjligen kommer bytas och de är ju otroligt enkelt gjort.
De andra kommer fixas på plats med mirakelsvampar, spackel och nagellack (färg).
Så du kan vara helt lugn Maria dessa saker kommer bättras på plats och med bravur.
Öven fönster och dörrleverantörer brukar skicka med nagellack med färg i korrekt RAL-kulör så man kan bättra
handtaget är de ända som möjligen kommer bytas och de är ju otroligt enkelt gjort.
De andra kommer fixas på plats med mirakelsvampar, spackel och nagellack (färg).
Så du kan vara helt lugn Maria dessa saker kommer bättras på plats och med bravur.
Öven fönster och dörrleverantörer brukar skicka med nagellack med färg i korrekt RAL-kulör så man kan bättra