Byggahus.se

Skadestånd?

1. E
    Medlem · 6 inlägg

estrella

Medlem
    Hejsan, Vi skrev kontrakt med en hustillverkare för ett halvår sedan. Vi köpte tomt privat, men genom hustillverkaren, under förutsättning att vi kunde bygga ett speciellt hus på just den tomten. Det skulle inte vara några problem och vi skrev kontrakt.
    Det har dragit ut på tiden, vi har sålt våran tidigare villa och flyttat in i en andrahandslägenhet. Nu, ett halvår efter kontraktsskrivning, får vi veta att bygglovet inte gick igenom. Som tur står det i kontraktet med hustillverkare att kontraktet inte är giltigt om bygglovet inte går igenom. Men vi har ju haft en massa kostnader under det här halvåret. Bl a räntor på tomtlånet (som hustillverkaren lovade dra av på tillvalen), statsbyggnadskartan och lite annat. Bl a så fick vi stå för räntor till tomtsäljaren, eftersom tillträdesdagen skjöts upp. Det lovade hustillverkaren ersätta oss för senare, vid tillvalen. Idag ska vi träffa hustillverkaren igen, och han vill nog pracka på ett oss annat hus istället, som man FÅR bygga på tomten, men jag vet inte om vi är så intresserad av att fortsätta samarbetet. Kanske det är lättast att häva kontraktet, men nu är vi rädda att vi inte ska få igen pengarna som vi har förlorat. Vi tar kontakt med en advokat, men hur mycket kan man isåfall beägra i skadestånd för en sådan här sak? Förutom de kostnader som man har haft? Vad tror ni? Vad skulle ni ha gjort? Vi ville bygga ett 1 1/2 plans hus på denna tomt, men man får bara bygga 1-plans. Det är ju inte riktigt vad vi tänkt oss. Jag tycker att hustillverkaren skulle ha tagit reda på fakta först innan de lovade bygga huset. Det är även de som haft hand om beställningen av bygglovet. Allt skulle de sköta...

Vad ska vi göra? ???

2. yonna
    Medlem · Österlen · 7 058 inlägg

yonna

Medlem

Re: Skadestånd?

Står det tydligt i kontraktet att det endast avser huset ni beslutat er för? Ingen liten ful "alternativparagraf" någonstans i texten?

Det bästa vore om ni hade med er en jurist redan vid nästa möte med husleverantören eftersom ni tydligen har en del överenskommelser som skulle regleras senare. Speciellt om ni inte upprättat kontrakt på dess delar.

Så trist för er!

3. E
    Medlem · 6 inlägg

estrella

Medlem

Näe, det avser endast detta hus. Önskar att man kunde få tag i en jurist så här snabbt, men vi ska vara där redan om tre timmar.... =(

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Finns det ingen möjlighet att modifiera bygglovet så att ni får ett hus som nästan blir som ni ville ha det? Har ni funderat på att överklaga nedslaget på bygglovet?

5. E
    Medlem · 6 inlägg

estrella

Medlem

Nja, enda alternativet nu är ett enplanshus, och inte ett 1,5 plans som vi önskade.
    Det skulle ta ett halvår till att bara överklaga beslutet om bygglovet och det har vi inte lust att vänta på. Vi behöver någonstans att bo och har inte lust att betala räntor på tomtlånet längre.
    Men vi får se vad säljaren erbjuder oss i eftermiddag. Om han nar något väldigt bra hus i 1-plan, där han går ner i pris så ska vi iallafall tänka på saken. Men innan vi börjar förhandla, så kommer jag att kräva skriftligt på att hustillverkaren kommer att ersätta oss för våra kostnader under denna tid, såsom tomtlånet t ex.

6. F
    Medlem · 823 inlägg

Förutom att Du inte får bygga Ditt hus som Du tänkt Dig :( befinner Du Dig i en gynnsam situation eftersom huvudregeln vid avtalsbrytande är att parterna skall återgälda vad som uppburits och dessutom lämna ersättning för nödvändiga kostnader och annat som part lagt ner och som motparten kunnat se eller åtminstone kunnat förutse. Kontentan av detta är alltså att om hustillverkaren har pengar kan Du "simma lugnt". Är det fråga om stora belopp så bör Du kanske ta hjälp av en jurist. Kostnaden för ombud får nämligen motparten betala. Om däremot hustillverkaren har dålig ekonomi är det naturligtvis bättre att försöka få ut vad som finns. Tänk på att man inte kan lugga en flintskallig....

7. yonna

yonna

Medlem

Nå ... hur gick det vid mötet???

8. E
    Medlem · 6 inlägg

estrella

Medlem

Nja, vi vet varken ut eller in. De erbjöd oss ett 1-planshus, ungefär lika stort men lite dyrare; till samma pris som det vi beställde. Fast det var ju egentligen inte ett 1-planshus som vi ville ha. Men vi ska fundera på saken; det skiljer 200 000:- mellan husen, som de bjuder på. Sedan är frågan; hur mycket skulle man kunna kräva dem på om man låter hävda köpet och försöka få in kostnader och skadestånd genom en jurist?
    ???

9. yonna

yonna

Medlem

Det låter som om det vore mer ekonomiskt för er att ta deras bud om ett enplanshus - billigare även för deras del. Om utgångsskillnaden är 200' får man väl säga att ni fått ett gott bud.

En dag blir även ni gamla ::) - tänk så skönt att slippa dra rullatorn uppför trappan!

*Suckar* jag har tre trappor, tillika hus på mycket hög sockel. Hade jag inte trivts så bra i mitt gamla hus hade jag flyttat till ett enplan!

10. Snappen
    Medlem · 183 inlägg

Snappen

Medlem

Hej!

Det låter inte som ett helt dåligt förslag hustillverkaren kommer med även om jag naturligtvis förstår ert missnöje, för det är ju inte "samma" sak. Om ni ändå väljer att ta deras erbjudande så se då till att det noga regleras att ni inte ska stå för ev andra tillkommande kostnader heller! Ex är det ju dyrare att projektera för enplanshus med större markarbeten och grund. De kostnaderna ska inte ni behöva betala eller hur. Om tomten sedan ligger strategiskt och är bra för er kan det ju vara svårt att hitta en ny tomt till fördelaktigt pris om ni skulle vilja bryta helt med hustillverkaren? Något att tänka på när ni ska bestämma er. Hur som helst -lycka till och uppdatera gärna!

11. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Estrella, jag vet inte hur bestämda ni är på att ha just ett specifikt hus, som ni sett ut och tycker är drömhuset. Själv skulle jag ha svårt att acceptera vilken annan kåk som helst, bara för att den råkade ha samma kvadratmeter boyta. Jag har här på forumet insett att människor resonerar på olika sätt: en del vill ha fyra väggar och tak, andra vill ha exakt just hundra specifika detaljer, vilka sammanbyggda råkar bli ett hus. Om ni tillhör den sistnämnda kategorin, skall ni inte låta er luras och förhastat gå med på att köpa ett hus som ni egentligen inte vill ha.

12. B
    Medlem · 543 inlägg

BoD

Medlem

Å andra sidan... om ni bygger ert enplanshus. Tror ni att ni skulle göra en vinst på det vid en försäljning?

13. L
    Medlem · 54 inlägg

Lill_Frazze

Medlem

Är lite nyfiken... Har ni bestämt er? ???
    Vad blir det i så fall?

14. E
    Medlem · 6 inlägg

estrella

Medlem

Hejsan,
    Nu har vi bestämt att dra oss ur det hela. Vi har sålt tomten (med vinst) och har en advokat som förhandlar om ersättningssumma, med hustillverkaren. Vi vill ha ersättning räntor för tomten, pantbrev och lagfartskostnad. Vi har köpt en annan villa istället; och gdet blir inget nybygge för vår del. Jag tror att det löste sig rätt bra ändå, trots allt.

Eva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.