SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan t o m vara så att de stenar som "dumpats" på din fastighet faktiskt hade sitt ursprung din fastighet, fast de låg under jord före grävningen.
Dom hade inte alls sitt ursprung från min fastighet Uppgrävda ganska långt från mig!

Men lugna dig lite. De har gjort fel och ska därför såklart vingas åtgärda det. Enklast är att du kräver att de tar bort stenarna och att du struntar i hur. Först om de vägrar blir det väl aktuellt för dig att försöka lösa det själv. Björken får de betala, men jag tror tyvärr att en (vad jag tror) icke medvetet planterad björk precis bredvid en väg inte är värd 2500 :- om det kommer till domstol. Men försök med det. Om de inte vägrar utan faktiskt kommer betala är det för ett företag ingen summa att prata om.

Sedan är det rätt fånigt att prata om kränkt. Det är inte dig som person de gett sig på med berått mod, utan de har gjort åverkan på din fastighet på ett ställe som jag antar är en bit utanför din tomt eller hemfridzon och som de får beträda utan att fråga, men självklart inte förstöra. Om det är inne på din tomt är det ordentligt klantigt, men någon kränkning är det fortfarande inte.

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
K Kjell Bertilsson skrev:
Jag tror mycket mer på mina skogskunniga än på dig! Det är ett ”halvkriminellt” företag jag har att göra med, har ca 350 anmälningar mot sig i ARN! Tack för ”hjälpen” det var amatörer som utförde jobbet, jag ska inte ha fiber själv, och jag har i mitt tycke fått amatörmässiga svar från er, ingen hjälp alls. Jag ska inte behöva göra nånting när inkräktare har gått in på min fastighet utan lov!
Tro på vem du vill, jag har jobbat 10 år till å från yrkesmässigt i skogen,@Maskintok har jobbat i skogen ännu längre...

• Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Men ursäkta mig? Ska du leja in ett traktorekipage för att köra några stenar 2 mil till avfallsanläggningen :surprised:?? Mitt tips är att du frågar traktorekipagets ägare, hen är ju förmodligen bonde och/eller skogsbrukare, om hen har någon stenmur, åkerholme eller bottenlöst surhål där hen kan dumpa stenarna. Garanterat närmare än 2 mil!
För lämplig lokal valuta (ett flak öl t ex) kan bonden säkert såga ner och ta bort björken oxå, av bara farten. Sen funderar du på vad du ska plantera för riktigt träd där istället; lind kanske?
Så jag ska bara acceptera att ett ”halvkriminellt” företag (har 350 anmälningar mot sig till ARN) olovligen åsamkar min fastighet skada! Hade varit skillnad om de frågat först! Tack för ”hjälpen”

Så jag ska bara acceptera att ett ”halvkriminellt” företag (har 350 anmälningar mot sig till ARN) olovligen åsamkar min fastighet skada! Hade varit skillnad om de frågat först! Tack för ”hjälpen”
Vad är ditt nästa drag nu då?

Hep Hep skrev:
Men lugna dig lite. De har gjort fel och ska därför såklart vingas åtgärda det. Enklast är att du kräver att de tar bort stenarna och att du struntar i hur. Först om de vägrar blir det väl aktuellt för dig att försöka lösa det själv. Björken får de betala, men jag tror tyvärr att en (vad jag tror) icke medvetet planterad björk precis bredvid en väg inte är värd 2500 :- om det kommer till domstol. Men försök med det. Om de inte vägrar utan faktiskt kommer betala är det för ett företag ingen summa att prata om.

Sedan är det rätt fånigt att prata om kränkt. Det är inte dig som person de gett sig på med berått mod, utan de har gjort åverkan på din fastighet på ett ställe som jag antar är en bit utanför din tomt eller hemfridzon och som de får beträda utan att fråga, men självklart inte förstöra. Om det är inne på din tomt är det ordentligt klantigt, men någon kränkning är det fortfarande inte.
Tack! Äntligen ett klokt svar! Kan medge att kränkt är för starkt men det hade varit i ett annat läge om de frågat först! Har en jurist som vän och som ska hjälpa mig, tyckte bara det var intressant att höra mig för. Tack för hjälpen

• Gilla
pjtyreso
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är ditt nästa drag nu då?
Det är väl att jag får betala dom! Man kan nästan tro att svensk lagstiftning fungerar så, jag har hjälp av min vän till jurist så får vi se hur det går!! Hejdå

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Nu ligger stenarna där, och stammen på björken är skadad. Detta är fakta, och det kan en tycka vad en vill om, för stenarna ligger där ändå och björken kommer förmodligen avlida snart. Det är som det är.
Du har troligen betydligt bättre timpeng på att köpa det där ölflaket åt traktorägaren nästa gång du åker till stan, än att besöka en advokat för att dra igång en tvist med skadeståndsanspråk.
Tycker det är märkligt att dina skogskunniga vänner inte föreslagit en enkel lösning på problemet. De flesta i skogsbranschen bor ju på landet och borde vara vana vid problemlösning hillbilly-style.
Men lycka till!

• Gilla
Strontus och 4 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Tro på vem du vill, jag har jobbat 10 år till å från yrkesmässigt i skogen,@Maskintok har jobbat i skogen ännu längre...
Det är inte bara trädet det är fråga om, det är sättet att olovligen åsamka min fastighet skada och inte säga något, ungefär liknande jfr att skada en parkerad bil och smita, fast det är värre men samma förkastliga uppträdande! Jag ska begära ersättning med hjälp av min goda vän som är jurist!! Har inget att förlora!’

P
skoge skoge skrev:
jaha ja... Jag mer än 20 år..Som proffs huggare..
Och egenföretagare..
varav 16 år som fällare av svåra och skadade träd...

• Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Men bilden med stenarna ser ju ut att vara minst 6 månader gammal.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är en sak att ha rätt och få rätt! Jag tror de flesta håller med dig men det gäller att välja en smart rimlig väg att lösa problemet…
Dont worry, jag har en god vän till jurist som hjälper mig! Det jag inte kan acceptera är sättet de gjort åsamkan, nämligen att OLOVLIGEN gå in på min fastighet, det hade varit i ett annat läge om de frågat först!! Tack!

Så stämning för skadad björk m.m , skadestånd ?

Väntar spänt på återkoppling när det händer nått :cool:

Nu ligger stenarna där, och stammen på björken är skadad. Detta är fakta, och det kan en tycka vad en vill om, för stenarna ligger där ändå och björken kommer förmodligen avlida snart. Det är som det är.
Du har troligen betydligt bättre timpeng på att köpa det där ölflaket åt traktorägaren nästa gång du åker till stan, än att besöka en advokat för att dra igång en tvist med skadeståndsanspråk.
Tycker det är märkligt att dina skogskunniga vänner inte föreslagit en enkel lösning på problemet. De flesta i skogsbranschen bor ju på landet och borde vara vana vid problemlösning hillbilly-style.
Men lycka till!
Problemet ligger inte där! Jag accepterar INTE att ett fibergrävarföretag OLOVLIGEN går in och förorsakar skada på min fastighet! Jag har haft mejlkontakt med företaget och de har vid två tillfällen lovat att betala det jag begärt men inte infriat sitt löfte. Har en god vän som är jurist som ska hjälpa mig! Tack för hjälp!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.