Upptäckte just det här. Vad kan man göra?
ca 2x2 cm och tyvärr mer än bara en repa.

Hade tänkt ta bort lite andra ytliga repor med rotex och våtslip men det här lär behöva fyllas(?).
Hur går man vidare?
 
  • Spricka och skada på marmoryta, cirka 2x2 cm, med synliga djupare sår, där ytan behöver fyllas och slipas för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett marmorliknande material med en djup skada eller urgröpning, cirka 2x2 cm stor, på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett cirka 2x2 cm stort marmorchips som visar en flisa på en ljus marmoryta, troligen behövande fyllnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensa, fylla och slipa borde väl funka bra.
 
O O skrev:
Rensa, fylla och slipa borde väl funka bra.
Jo men frågan är vad man fyller med för att det ska se bra ut?
 
Vad som helst som ser bra ut färgmässigt, fäster och är hårt nog att slipa. Epoxi exempelvis.
 
O O skrev:
Vad som helst som ser bra ut färgmässigt, fäster och är hårt nog att slipa. Epoxi exempelvis.
Matcha färgen känns lurigt. Har du gjort det med epoxi?
 
H High_Fidelity skrev:
Jo men frågan är vad man fyller med för att det ska se bra ut?
Det går säkert att offra lite från undersidan skivan. T.ex. under ett fäste eller annan dold yta. Mätta sedan med cyanakrylat + aktivator och slipa ner. Testa på en annan yta först.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det går säkert att offra lite från undersidan skivan. T.ex. under ett fäste eller annan dold yta. Mätta sedan med cyanakrylat + aktivator och slipa ner. Testa på en annan yta först.
Menar du att man ska skära ut en bit sten från undersidan och limma på ovansidan?
 
H High_Fidelity skrev:
Menar du att man ska skära ut en bit sten från undersidan och limma på ovansidan?
Nej. Slipa så att då får marmormjöl. Ta av det ljusaste. Detta använder du som fyllnad i hålet och mättar med cyanakrylat. Gör först en test vid sidan av för att bedöma resultatet.

Här är en principmetod. Stenmjöl läggs i gropen, lim droppas på och blandas tills det blir som spackel. Jämna till och låt härda eller spraya med aktivator. Bearbeta ytan och repetera tills det blir bra. Polera hela ytan.

 
Redigerat:
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Skadan ser glasaktig ut. Är du säker på att det är marmor och inte komposit? Då blir det en helt annan lagningsmetod.
 
Farstatjej90
Finns lagningskit för marmor på Amazon och Temu för nån hundring....
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Skadan ser glasaktig ut. Är du säker på att det är marmor och inte komposit? Då blir det en helt annan lagningsmetod.
Du har rätt i att det inte bara är marmor. Reagerade på ytan först men tänkte inte mer på det. Nu när jag kollar länken på bordet (Knoll, Tulip) så står det "Rund skiva av lackerad marmor". Svårt att se på bild kanske men mitt i skadan är det vitare, från marmorn som syns igenom. Ytan/lackeringen har en annan mer gulnad nyans. Så frågan blir istället vad det är för lackering och hur man lagar den.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.