Jag är lite sugen på ett 70-talsbord jag sett på loppis. Det är tillverkat av Alberts möbler vad jag kan luska ut.
Det finns några märken efter glas/muggar och i mitten så ser det ut som att laminatet spruckit lite och släppt minimalt från underlaget på ett par punkter. Är det någon som försökt fixa något liknande? Jag såg något på youtube där man värmde försiktigt med strykjärn för att få limmet att fästa på nytt, sen en försiktig slipning av hela ytan och behandling med lämplig lack.
Skadorna syns på närbilden.
Det finns några märken efter glas/muggar och i mitten så ser det ut som att laminatet spruckit lite och släppt minimalt från underlaget på ett par punkter. Är det någon som försökt fixa något liknande? Jag såg något på youtube där man värmde försiktigt med strykjärn för att få limmet att fästa på nytt, sen en försiktig slipning av hela ytan och behandling med lämplig lack.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 656 inlägg
Den där typen av bord är så jävla snygga. Liknande bord brukar slumpas bort rätt ofta av någon anledning. Mitt tips är det tråkiga att vänta in ett bättre exemplar bara. Huruvida man kan få laminatet att fästa igen ska jag låta vara osagt men jag har slipat och lackat ett liknande bord med liknande skador med mycket lyckat resultat.S Småhusägare skrev:Jag är lite sugen på ett 70-talsbord jag sett på loppis. Det är tillverkat av Alberts möbler vad jag kan luska ut.
Det är dock 30-35 år sedan så minnet är lite vagt. Men jag vet att jag slipade försiktigt försiktigt med vanlig planslip och det finaste pappret och sen lackade efteråt.
Blev affär ändå, och just nu står bordet nyslipat i garaget i väntan på lack. Idag såg jag av en händelse ett likadant på en loppis på andra sidan stan, i bättre skick, och till ett lägre pris än mitt. Men vad gör man..
Klicka här för att svara