Go morgon! Jag och min tjej har köpt en lägenhet där det är lite småfix som måste göras, vissa saker mer prioriterade än andra. En av punkterna längst upp på listan är en skada på hörnplattan i duschutrymmet. Denna skada är vad vi vet orsakad av ett slarvfel vid en tidigare renovering av badrummet i kombination av ett senare tappat föremål. Det saknas tydligen tillräckligt med fästmassa just i det hörnet och sprickan har gått isär (förmodligen av husets rörelse). Besiktning av skadan är gjord och det visade sig inga förhöjda fukthalter varken i badrum eller i kök på andra sidan väggen samt att tätskiktet är intakt. Förslag på reparation i protokollet känns dock lite tvetydigt, där står att det enklast fixas genom att fylla sprickan med t.ex cement.
Vad jag undrar är vad exakt är lämpligast att fylla sprickan med? Min första tanke är någon form av fogmassa... Finns det då någon fogmassa som är mer elastisk och rörlig än vanligt (vill förebygga att det händer igen pgr av rörelse i huset) eller som är mer lämplig av annan anledning? Samt hur går jag lättast tillväga?

Att tillägga är att vi tänkte även fräscha upp övriga fogar i golvet.

Tacksam för förslag av andra mer kunniga!

WP_20140427_13_56_17_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den lilla biten lös så fiska upp den och lägg i badsumsilikon i lämplig färg.

Tack för snabbt svar! Har också haft det i tanke men i protokollet står att ingen del av plattan får brytas loss... Dock får man väll tolka att så länge biten är lös så "bryts" den inte loss... Men skulle då hela sprickan fyllas med silikon (eller bara fästa biten med det)? Har tyvär inte tillträde till lägenheten förs än i juni, så kan inte kolla närmare på det i nuläget.

Ta vanligt fogbruk för klinkers och fyll med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.