Finns flera typer i min närmaste bygghandel.

• Duschhuvud, slang, termostatknapp på svart kakelvägg, spegelbild av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
A Alex_Thrill skrev:
Oj det var ju snyggt! Sådant kan jag absolut tänka mig. Men ska man undvika klistra det över hålet som finns utan först använda mig utav mjukfog, se till att det är fixat och sedan klistra på?
Ja du bör fylla hålet för att täta där hålet går genom tätskiktet. Om du använder silikon är det bra att undvika kladd runt hålet då lim fäster dåligt på det (du kan exempelvis tejpa runt hålet medan du pysslar). Sedan kan du limma kroken utanpå.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
Nu är det ju inte en plats där det står vatten från en dusch/badkar.
Så ingen större skada.. bara om man är megasuper nitiskt

Jag har alltid ifrågasatt varför man ska ha tätskikt ända upp i taket i hela rummet

P PappasHammare skrev:
Nu är det ju inte en plats där det står vatten från en dusch/badkar.
Så ingen större skada.. bara om man är megasuper nitiskt

Jag har alltid ifrågasatt varför man ska ha tätskikt ända upp i taket i hela rummet
För all del men om man hänger ett duschmunstycke till bidén där är det ju inte omöjligt att man råkar spola lite på väggen och onödigt att det rinner in i väggen då. Och en synnerligen enkel åtgärd. Men jag instämmer om att det kan kännas dumt att stå och fippla med tätskikt runt ett elrör 3 meter från duschen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har ni kanske tips vilken mjukfog och annat som jag behöver till att försöka fixa det själv om jag lyckas från Hornbach helst? :)

Bernieberg Bernieberg skrev:
[länk]

Eller valfri annan våtrumssilikon.
Och det är bara att mata in extremt mycket i hålen? och hur blir det med färgmatchning?

Om det finns en botten i hålet kan du fylla det. Annars blir det lite på känsla att man bedömer när det är fullt utan att tömma hela tuben in i väggen.

Nu struntade jag i färgmatchningen för att det skulle täckas. Men du kan som sagt välja valfri mjukfog för våtrum i olika kulörer. Åk till Hornbach och fråga så får du se vad det har på hyllan, brukar finnas många olika.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
När du fogat kan du sätta på kakeldekor i vitt. Det ser ut som du har 15x15 cm vitt vilket inte är några problem att hitta. Gör du det noggrannt så är det bara du som kommer se det.

[länk]
Det är 20x20 glansigt kakel. Tog precis mått på det :)

H Hans G2 skrev:
Bara att shoppa loss
[länk]
Kommer det inte synas att man har en kakel som är ojämn färg?

A Alex_Thrill skrev:
Kommer det inte synas att man har en kakel som är ojämn färg?
Jag använde kakeldekor i ett tidigare boende och jag var nog den enda som kund se att något inte stämde. Men vet man att den är där eller detaljstuderar så lär man se det, men allt beror såklart på hur bra färgmatchningen är och hur slätt man får på dem. Och det ger ett bättre intryck än hålet som drar till sig blicken.

Om du ska limma dit en handduschhållare hade jag inte blandat in kakeldekor.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om du ska limma dit en handduschhållare hade jag inte blandat in kakeldekor.
Håller med. Antingen eller.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.