hsd
35 m² på en vecka :sweat:
 
H Höga Berget skrev:
Så här:
Du håller yxan som om den vore ett svärd. En yxa håller man så långt ner på skaftet som möjligt med båda händerna.

Edit: Hmm, .. såg just att han på videon visar hur.

Edit 2: Såg också att du tagit till dig hans råd..
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man borde ju kunna slå rundslag med klyvyxa på samma vis som man gör med måkare. Jag har aldrig provat det eftersom vi nästan aldrig klyver sådär kort och grov ved. Vanligen klyver vi metersved.
Jag kör den när det är för stort. Lite vårdslöst men mer kraft.
 
H Harald Blåtumme skrev:
För mig var det en tankeväckare, har alltid kört tunga artilleriet typ 2,5 kilos yxhuvud och långa skaft. Mycket ansträngning i onödan för det mesta, man kanske behöver dessa "maulers"-släggyxor på en eller annan stor bråkig jäkel bara.

Jag var såpass radikal att jag köpte det närmaste jag kunde hitta till vad killen i videon använde, blev en Fiskars X17 med ca 1,5 kg i yxhuvudet. Spontant känns den något lätt och kort men frugan och hennes syrra tycker den verkar perfekt, jag kan säkert lära mig finessen också. Har egentligen aldrig haft någon vidare teknik inser jag när jag ser detta videoklipp.

En sak jag lärt mig genom åren - och det har tagit tid - är att man alltför sällan har nytta av de tyngsta mest kraftfulla prylarna, är bara onödig energi som går åt till att ibland kunna hantera det största och värsta. Optimalt är lättare mer hanterliga verktyg som funkar för 90% av jobben, de sista 10% kan man ha något större och kraftigare till.
Ska nog skaffa en fiskars klyvyxa. Dom verkar smått oförstörbara och får bra betyg. Tills dess kör jag vidare med min finsmakarklyv.... :)

Yxa i stubbe, vedlår, trävägg, solljus, rustik, vedhuggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Skitbra video
Nä, inte jag heller. Ofta händer det när yxan fastnat och jag försöker slå hela stycket ner mot huggkubben.
700kr för en stjälpt kubik färdighuggen och torkad björkved känns inte så dyrt längre..
Nä det är ju skitbilligt! Sett annonser med en kubik för 1500
 
M Mach77777 skrev:
Ska nog skaffa en fiskars klyvyxa. Dom verkar smått oförstörbara och får bra betyg. Tills dess kör jag vidare med min finsmakarklyv.... :)

[bild]
Gränsfors gör fantastiska yxor, faktiskt kollat på en liknande modell därifrån med metallskoning för de ofrånkomliga överslagen som knäcker mina skaft på klyvyxor då och då. Orutinerad hantering... ja så är det. Nöjt mig med en härlig snickaryxa därifrån än så länge, suveränt hantverk och perfekt till vad den ska göra. Fiskarsyxorna är betydligt billigare och tycks vara nästan oförstörbara som du säger, kanske rätt för mig/oss vi får se.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
35 m² på en vecka :sweat:
Bra jobbat, med yxa? känns nog bra nu när du har veden klar för nästa sesång.
 
M Mach77777 skrev:
Ska nog skaffa en fiskars klyvyxa. Dom verkar smått oförstörbara och får bra betyg. Tills dess kör jag vidare med min finsmakarklyv.... :)

[bild]
Ja fiskars klyvyxa är bra och beläggningen på yxan gör ju att den inte fastnar så lätt i en tjurig vedklabb.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
hsd
M Mikko58 skrev:
Bra jobbat, med yxa? känns nog bra nu när du har veden klar för nästa sesång.
Nehej tänker på level 2 :rofl::rofl::rofl:
Själv gäller det cirkelkap ,700 klinga å en gammal hissmotor sen en vanlig hydraulklyv å max 20-25 m³
 
Denna video tycker jag är är väldigt komplett och jag lärde mej väldigt mycket kring teknik och säkerhet. Det suger om du missar och hugger dej i knäet eller foten. Gjorde en miss i början med en rutten huggkubbe där kanten bröts av på huggkubben och yxan fortsatte rätt mot knäet. Som tur var det ett orkeslös sving och jag lyckades stoppa yxan innan. Efter sätt videon och anpassat tekniken så har det gått åt mindre energi och veden klyvs enklare.

Det viktigaste tipset är att inte svinga i en "cirkel" utan när yxan närmar sej vedbiten så ska rörelse bli "parallellt" neråt med vedbiten så om du missar fortsätter yxan rakt neråt istället för att fara mot din kropp. Allt detta förklaras bättre i Youtube klippet, skriver det bara för dom som inte orkar kolla igenom klippet då jag inte önskar att någon skadar sej.


 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nehej tänker på level 2 :rofl::rofl::rofl:
Själv gäller det cirkelkap ,700 klinga å en gammal hissmotor sen en vanlig hydraulklyv å max 20-25 m³
Ja jag tänkte väl inte står man och klyver stora mängder ved med yxan. Själv så har jag motorsågen och hydraulklyv till veden åt vedpannan. Yxan blir väl nån gång till mysceden i öppenspis insatsen.
 
M Mikko58 skrev:
Ja jag tänkte väl inte står man och klyver stora mängder ved med yxan. Själv så har jag motorsågen och hydraulklyv till veden åt vedpannan. Yxan blir väl nån gång till mysceden i öppenspis insatsen.
Beror på längden. Men kort ved (< ca 40 cm) går enligt min erfarenhet fortare med yxa än med vedklyv. Sen om man ska hålla på att strula med att koppla på klyv på traktor och annat så blir det ännu smidigare. En stor fördel är att man kan klyva lite när som helst, typ ta lite när man går ut till brevlådan.
 
L lbgu skrev:
Beror på längden. Men kort ved (< ca 40 cm) går enligt min erfarenhet fortare med yxa än med vedklyv. Sen om man ska hålla på att strula med att koppla på klyv på traktor och annat så blir det ännu smidigare. En stor fördel är att man kan klyva lite när som helst, typ ta lite när man går ut till brevlådan.
Jo det jag menade också med mysceden till öppenspisinsattsen då tar jag yxan. Men stå och klyva 35m3 med yxa till vedpannan då är hydralklyven bättre än yxan.
 
D
Jag offrade 1 1/2 tå innan jag lärde mig hugga ved. Ingen fara dock, farsan försökte i panik sätta tillbaka tårna med plåster.
 
  • Wow
  • Älska
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Jo det jag menade också med mysceden till öppenspisinsattsen då tar jag yxan. Men stå och klyva 35m3 med yxa till vedpannan då är hydralklyven bättre än yxan.
Då kaminen just nu är huvudsaklig värmekälla så är det inte myseldning för mig ;) Den går nästan 24/7 (får ju lite vila på natten, men oftast glöd kvar på morgonen). Yxklyver kanske 20 - 25 m3 (stjälpt) i vinter. (Tur inte sotarn vet om det då skulle jag väl tvingas in i ett tätare sotningsintervall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.