21 681 läst ·
129 svar
22k läst
129 svar
Skadar handen vid vedhuggning
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Ska nog skaffa en fiskars klyvyxa. Dom verkar smått oförstörbara och får bra betyg. Tills dess kör jag vidare med min finsmakarklyv....H Harald Blåtumme skrev:För mig var det en tankeväckare, har alltid kört tunga artilleriet typ 2,5 kilos yxhuvud och långa skaft. Mycket ansträngning i onödan för det mesta, man kanske behöver dessa "maulers"-släggyxor på en eller annan stor bråkig jäkel bara.
Jag var såpass radikal att jag köpte det närmaste jag kunde hitta till vad killen i videon använde, blev en Fiskars X17 med ca 1,5 kg i yxhuvudet. Spontant känns den något lätt och kort men frugan och hennes syrra tycker den verkar perfekt, jag kan säkert lära mig finessen också. Har egentligen aldrig haft någon vidare teknik inser jag när jag ser detta videoklipp.
En sak jag lärt mig genom åren - och det har tagit tid - är att man alltför sällan har nytta av de tyngsta mest kraftfulla prylarna, är bara onödig energi som går åt till att ibland kunna hantera det största och värsta. Optimalt är lättare mer hanterliga verktyg som funkar för 90% av jobben, de sista 10% kan man ha något större och kraftigare till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Gränsfors gör fantastiska yxor, faktiskt kollat på en liknande modell därifrån med metallskoning för de ofrånkomliga överslagen som knäcker mina skaft på klyvyxor då och då. Orutinerad hantering... ja så är det. Nöjt mig med en härlig snickaryxa därifrån än så länge, suveränt hantverk och perfekt till vad den ska göra. Fiskarsyxorna är betydligt billigare och tycks vara nästan oförstörbara som du säger, kanske rätt för mig/oss vi får se.M Mach77777 skrev:
Produkter som diskuteras: "snickaryxa"
Snickaryxa 1000 gram 500 mm Hultafors
För hantverkaren
725 kr inkl moms
Läs mer
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 141 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 141 inlägg
Denna video tycker jag är är väldigt komplett och jag lärde mej väldigt mycket kring teknik och säkerhet. Det suger om du missar och hugger dej i knäet eller foten. Gjorde en miss i början med en rutten huggkubbe där kanten bröts av på huggkubben och yxan fortsatte rätt mot knäet. Som tur var det ett orkeslös sving och jag lyckades stoppa yxan innan. Efter sätt videon och anpassat tekniken så har det gått åt mindre energi och veden klyvs enklare.
Det viktigaste tipset är att inte svinga i en "cirkel" utan när yxan närmar sej vedbiten så ska rörelse bli "parallellt" neråt med vedbiten så om du missar fortsätter yxan rakt neråt istället för att fara mot din kropp. Allt detta förklaras bättre i Youtube klippet, skriver det bara för dom som inte orkar kolla igenom klippet då jag inte önskar att någon skadar sej.
Det viktigaste tipset är att inte svinga i en "cirkel" utan när yxan närmar sej vedbiten så ska rörelse bli "parallellt" neråt med vedbiten så om du missar fortsätter yxan rakt neråt istället för att fara mot din kropp. Allt detta förklaras bättre i Youtube klippet, skriver det bara för dom som inte orkar kolla igenom klippet då jag inte önskar att någon skadar sej.
Ja jag tänkte väl inte står man och klyver stora mängder ved med yxan. Själv så har jag motorsågen och hydraulklyv till veden åt vedpannan. Yxan blir väl nån gång till mysceden i öppenspis insatsen.hsd skrev:
Beror på längden. Men kort ved (< ca 40 cm) går enligt min erfarenhet fortare med yxa än med vedklyv. Sen om man ska hålla på att strula med att koppla på klyv på traktor och annat så blir det ännu smidigare. En stor fördel är att man kan klyva lite när som helst, typ ta lite när man går ut till brevlådan.M Mikko58 skrev:
Jo det jag menade också med mysceden till öppenspisinsattsen då tar jag yxan. Men stå och klyva 35m3 med yxa till vedpannan då är hydralklyven bättre än yxan.L lbgu skrev:Beror på längden. Men kort ved (< ca 40 cm) går enligt min erfarenhet fortare med yxa än med vedklyv. Sen om man ska hålla på att strula med att koppla på klyv på traktor och annat så blir det ännu smidigare. En stor fördel är att man kan klyva lite när som helst, typ ta lite när man går ut till brevlådan.
Då kaminen just nu är huvudsaklig värmekälla så är det inte myseldning för migM Mikko58 skrev: