21 681 läst ·
129 svar
22k läst
129 svar
Skadar handen vid vedhuggning
Du har fel yxa och du håller fel.
Klyvyxa användes endast till stora rejäla klubbar.
Håll båda händerna närmare kroppen.
Glöm allt trams med bildäck, förvilla bara om du inte är van. Lär dig hantera yxan ordentligt så ska du se att du får flyt på det.
Klyvyxa användes endast till stora rejäla klubbar.
Håll båda händerna närmare kroppen.
Glöm allt trams med bildäck, förvilla bara om du inte är van. Lär dig hantera yxan ordentligt så ska du se att du får flyt på det.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Skaffa en kindler cracker (den riktiga och inte den lilla kinesiska kopian). Den är barnvänlig. 
spelar ingen roll hur stor eller liten yxa du har risken är väldigt stor att dom två bitarna sprätter upp om man försöker KAPA den långa smala vedklabben.MultiMan skrev:
Klen grenved och ribbved som uppstår som biprodukt vid timmersågning kapas fort och lätt med en skarp yxa, har man stora mängder kan man ju använda en vedkap men yxan är snabb, billig och lätt förvarvad mellan tillfällena man fäller gran på tomt och vill ta tillvara grenveden.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Är det detta tråden handlar om? Kapa tunna grenar med liten yxa? Jag fick för mig att vi diskuterade klyva vanliga vedklabbar, men då drar jag mig ur så får ni gå igenom grenkapning med yxa, för det har jag i princip ingen erfarenhet av.
Precis då kan man med klena armar få en jävla sving på det mesta! Trodde det var allmänkunskap.B Bjober skrev:
Teknik före råstyrka
tråden handlar ju lite om risken att göra sig illa ocksåMultiMan skrev:
L lbgu skrev:
Beror ju på i vad dom ska eldas. Vedspis tex vill ju ha ganska klen ved.
Jag har en likadan klyvyxa från Biltema. Den fungerar hur bra som helst till det den är gjord för.H Hybro skrev:Klyver bara det som är grövre än 5".
Den typen från Biltema och liknande från t ex Verktygsboden (som de reade ut) är bara att slänga.
Ville inte ens ge bort. Ren skit!
Har också upplevt att de många gånger studsar.
Själva klyvvinkeln på grövre delen av yxhuvudet är felformat.
Håller med alla ovan som förordar Fiskars klyvyxor!!!
Hållit på med ved i vart fall 45 år.
Och när du klyver en kubbe stående på huggkubben, slå in yxan mitt för en kvist, då spricker kubben lättast.
I en hög med frusna kubbar, hoppar jag oftast över huggkubben. Klyver direkt när klubbarna ligger ned.
Med erfarenhet funkar det. Oftast bara ett hugg per björkkubbe.
Står bredbent!