MultiMan
@Hybro "Stå bredbent!" är ett mycket bra råd jag glömde. Dels står man stadigare och om yxan glider mot en missar man oftast benet, vilket kan vara en fördel.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Du har fel yxa och du håller fel.
Klyvyxa användes endast till stora rejäla klubbar.
Håll båda händerna närmare kroppen.
Glöm allt trams med bildäck, förvilla bara om du inte är van. Lär dig hantera yxan ordentligt så ska du se att du får flyt på det.

Skaffa en kindler cracker (den riktiga och inte den lilla kinesiska kopian). Den är barnvänlig. :)

MultiMan MultiMan skrev:
Har man smala vedklabbar låter det olämpligt med en megastor klyvyxa. Då använder jag en hälften så lång och med vanligt huvud. Gärna hugga fast yxan i klabben på nära håll och slår sedan allt mot huggkubben med större sving.
spelar ingen roll hur stor eller liten yxa du har risken är väldigt stor att dom två bitarna sprätter upp om man försöker KAPA den långa smala vedklabben.

MultiMan
Vem försöker kapa veden med en yxa? Vad menar du @Mikko58 ?

MultiMan MultiMan skrev:
Vem försöker kapa veden med en yxa
Klen grenved och ribbved som uppstår som biprodukt vid timmersågning kapas fort och lätt med en skarp yxa, har man stora mängder kan man ju använda en vedkap men yxan är snabb, billig och lätt förvarvad mellan tillfällena man fäller gran på tomt och vill ta tillvara grenveden.

MultiMan
Är det detta tråden handlar om? Kapa tunna grenar med liten yxa? Jag fick för mig att vi diskuterade klyva vanliga vedklabbar, men då drar jag mig ur så får ni gå igenom grenkapning med yxa, för det har jag i princip ingen erfarenhet av.

B Bjober skrev:
Titta hur de håller yxan. De har 6växlad yxa!
Börja på 1ans växel med händerna brett isär.
Då är yxan lätt att hantera. I takt med att yxan faller flyttas händerna ihop och just innan yxan träffar veden är högsta överväxel i och hastigheten som störst.
Precis då kan man med klena armar få en jävla sving på det mesta! Trodde det var allmänkunskap.

Teknik före råstyrka

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är det detta tråden handlar om? Kapa tunna grenar med liten yxa? Jag fick för mig att vi diskuterade klyva vanliga vedklabbar, men då drar jag mig ur så får ni gå igenom grenkapning med yxa, för det har jag i princip ingen erfarenhet av.
tråden handlar ju lite om risken att göra sig illa också

MultiMan MultiMan skrev:
Vem försöker kapa veden med en yxa? Vad menar du @Mikko58 ?
det är bra att du aldrig försökt kapa en för lång vedbit som är 3-4cm i diameter med yxan liggandes på vedkabben. då risken är stor att nån av bitarna sprätter upp.

C
En faktor som inte ser ut att ha nämnts är så klart veden. Torrhet, träslag, densitet, kvistar. Torra hårda kubbar "exploderar" ofta när man klyver dem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En faktor som inte ser ut att ha nämnts är så klart veden. Torrhet, träslag, densitet, kvistar. Torra hårda kubbar "exploderar" ofta när man klyver dem.
Nyfälld tall, dvs blött. En del kvist. Har varit ute vid 2 tillfällen nu och har klarat mig utan nya skador(y)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kapa tunna grenar med liten yxa?
Liten?

N
L lbgu skrev:
Är de så smala att det inte går att träffa så betyder det oftast att de inte behöver klyvas alls. Är det klena björkbitar (+ viss annan lövved) brukar jag bara dra lite med yxan på sidan så får de lite luft och torkar.

Beror ju på i vad dom ska eldas. Vedspis tex vill ju ha ganska klen ved.

N
H Hybro skrev:
Klyver bara det som är grövre än 5".
Den typen från Biltema och liknande från t ex Verktygsboden (som de reade ut) är bara att slänga.
Ville inte ens ge bort. Ren skit!

Har också upplevt att de många gånger studsar.
Själva klyvvinkeln på grövre delen av yxhuvudet är felformat.

Håller med alla ovan som förordar Fiskars klyvyxor!!!

Hållit på med ved i vart fall 45 år.

Och när du klyver en kubbe stående på huggkubben, slå in yxan mitt för en kvist, då spricker kubben lättast.

I en hög med frusna kubbar, hoppar jag oftast över huggkubben. Klyver direkt när klubbarna ligger ned.
Med erfarenhet funkar det. Oftast bara ett hugg per björkkubbe.
Står bredbent!
Jag har en likadan klyvyxa från Biltema. Den fungerar hur bra som helst till det den är gjord för.

• Gilla
Carpetos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.