Håller på att renovera köket i min lägenhet och försökte försiktigt ta bort det gamla kaklet utan att göra så mycket åverkan på underlaget bakom. Många av plattorna lossnade utan större problem men när jag skulle ta bort plattorna som satt mot ytterväggen lossnade plötsligt en bit av bakomliggande vägg så att det nu är ett område på ca 1 kvadratdecimeter där man ser ända ner till någon slags byggplast. Om jag känner på plasten så är det inte helt stumt bakom så jag vet inte om det är någon luftspalt där.

Funderar nu över vad fasen jag kan göra för att laga detta? Funkar husfix? Eller krävs nåt annat för att kunna fästa och fylla upp?

• Vägg med skadat område efter borttaget kakel, synlig byggplast och spillda kakelbitar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort den gamla gipsen. Mät ut en rektangel där vinklar är 90 grader och såga sedan bort med fogsvans och montera ny gips. Är andra väggen betong? Alltså där inget gått sönder. Du kommer inte kunna montera kakel på den gamla fixen.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ta bort den gamla gipsen. Mät ut en rektangel där vinklar är 90 grader och såga sedan bort med fogsvans och montera ny gips. Är andra väggen betong? Alltså där inget gått sönder. Du kommer inte kunna montera kakel på den gamla fixen.
Du menar att jag ska såga till en mindre bit av en gipsskiva och sätta för först och främst? Hur fäster jag då den?

Kommer belastningen vara liten kan man såga till små bitar av plywood att lägga bakom gammal och ny gips så man har något att skruva i.

Har du en bild där man ser helheten?
Tänkte att det kanske är enklast att skruva på en ny gips över hela ytan som ska kaklas, men det beror ju på en del andra faktorer om det fungerar.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
maah maah skrev:
Har du en bild där man ser helheten?
Tänkte att det kanske är enklast att skruva på en ny gips över hela ytan som ska kaklas, men det beror ju på en del andra faktorer om det fungerar.
Skadad vägg med ett stort hål omgiven av trasig gips och exponerad plast, indikerar behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tyvärr ingen bättre bild just nu. Skulle det funka att köpa en gipsskiva, såga ut för hålet och sedan spackla över? Kan jag använda någon glasfiberremsa också då?Det problematiska känns ju som att det är nån slags spänd plast bakom som jag inte fattar hur jag ska fästa mot. Ber om ursäkt för alla dumma frågor men är nybörjare på detta

Man ser ju tydligt en gipsskruv till höger i bild så vi kan förutsätta att det sitter en regel där. Då borde det också sitta en regel ca 60cm till vänster om denna.
Du skulle kunna såga av den trasiga skivan över regeln som är till vänster om hålet och plocka bort hela den trasiga delen.
På så sätt blir det mycket enklare att fästa en ny skiva, du behöver inte ens spackla något om du ska upp med nytt kakel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.