R
Hej!

Har en fin och stor björk som har en stor skada på ena sidan stammen. Ungefär 30x45cm stort. Trädet verkar må bra i övrigt. Men är lite rädd att den ska dö. Vad tror ni? Är trädet utdömt eller går det att rädda?

Björkstam med stor skada på ena sidan, omgiven av gräs och lövverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor björk med en skada på stammen, omgiven av grönska, sett från marken uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Björkar kan klara sig länge med skador. Håll koll på om den börjar dö i toppen och döda grenar upptill, du kan också knacka på den runt skadan med en hammare om det börjar låta dovt.
 
Det var många björkar, eller delar av, som for i backen här när det "stormade" häromdagen. Björkar är lite lömska, ruttnar inuti. Inget trädslag att ha nära hus.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Björkar kan klara sig länge med skador. Håll koll på om den börjar dö i toppen och döda grenar upptill, du kan också knacka på den runt skadan med en hammare om det börjar låta dovt.
Det är när det låter dovt som jag ska börja bli orolig alltså? Trädet i övrigt ser väldigt friskt ut vad jag kan se i alla fall.
 
R
H hydrolift skrev:
Det var många björkar, eller delar av, som for i backen här när det "stormade" häromdagen. Björkar är lite lömska, ruttnar inuti. Inget trädslag att ha nära hus.
Ajdå. Denna har klarat stormen men står hyffsat nära förråd och dass. Vill helst inte ta ner den dock då det är en fin björk i övrigt och verkligen passar perfekt där den står.
 
Vår fd björk c 45år gammalt nära garaget hade alltid sett friskt ut , inga synliga skador.
Tills för ett par år sedan i en lättare vårstorm
Minns jag var i källaren och kände plötsligt en kraftig vibration.
Sekunderna senare ringde grannen om att nu gick björken vid garaget.
Stammen gick av mitt på och halva trädet "hoppade" ner till marken innan den delen vek ned sig och landade mot vägg och delvis garagetaket.
Tack och lov inga större skador.
Konstigt nog så hade den delen av stammen ruttnat inifrån utan synliga yttre skador på bark och stam.

Står trädet nära byggnad rekommenderar jag ta det säkra före det osäkra pch såga ned trädet.
 
Claes Sörmland
Ja gamla björkar är inte lämpliga träd vid bebyggelse.
 
Jag tog ner en Björk i våras som jag trodde mådde bra men så här såg den ut inuti.

Två avsågade björkstammar med synlig röta i mitten, omgivna av sågspån på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle tro att detta beror på att man fyllt upp marken runt Björken för ca 25 år sedan.

Nu är detta inte ett svar på TS frågeställning och jag har själv några Björkar som skadats på liknade sätt vilket gör att man blir lite orolig.
Det är nog bra att hålla kolla efter tecken på röta.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.