Hej

Har en bokparkett som är ett par år gammalt och är fabrikslackat. Under en avfrysning så kom det vatten på golvet och vi torkade upp det samt satte potatismjöl som legat på under 10 timmar, men det ser fortfarande ut såhär. Finns det något man kan göra för att fixa missfärgningen?

länk till bilder som backup: https://ibb.co/album/fz3fyy

• Missfärgad bokparkett med vattenskada vid ett hörn nära rör och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Missfärgning på bokparkettgolv, troligen orsakad av tidigare vattenläcka. Golvet uppvisar mörka fläckar och fuktmärken längs skarven mellan brädorna.
    Skapa konto
  • Missfärgad bokparkett med fläckar och ränder efter vatten och potatismjöl.
    Skapa konto
Oxalsyra i starkt lösning med vatten. Detta läggs lokalt på fläcken och får verka. Lägg på mer om det torkar in. Du ser med blotta ögat när det är klart. Torka av med våt trasa många omgångar för att få bort syran.
Du kan stryka ett vått finger över ytan och känna på tungan om syran försvunnit. Oxalsyra är ofarligt i den koncentrationen. Lägg inte på något basiskt för att neutralisera. Då bir det nya fläckar.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Innan jag hann handla så försvann det mesta av fläckarna, bilderna är en dag senare. Jag tror jag nöjer mig med hur det ser ut, verkar som att tricket med mjöl fungerade tillfredsställande.

Tyvärr är det så dumt att man inte kan tillcerka något mycket tjockt lager lack som gör att golvet blir i princip vattentätt, jag har haft det i andra lägenheter men detta nya golv som är fabrisklackat och även nyare varianter av lack jag fått via golvläggare på liknande golv är så tunnt.

• Trägolv med mörka fläckar, delvis borttagna, synliga vid kanten. Golvet verkar nylackerat med ett tunt lager lack, enligt text.
    Skapa konto
  • Trägolv närbild visar tidigare fläckar som nästan försvunnit, rödbrun ton och tydliga träfibrer syns. Golvet verkar nyligen behandlat.
    Skapa konto
  • Fog mellan vit vägg och träpanel, synlig kitt eller silikon som delvis har runnit.
    Skapa konto
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.