11 740 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
Ska vi vara nöjda med den här luftvärmepumpsinstallationen, eller bestrida?
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Rördragning sker normalt på utsidan, så ser inte något fel i det. Sen att dina förväntningar var något annat ej påtalat, samt att du valde att inte vara hemma, det är svårt för installatören att hantera.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Förstår inte riktigt hur alla kan säga "det är så man gör". Installerade ett hundratal luftvärmepumpar för 10-15 år sedan och sådär försökte vi ju aktivt undvika att göra.
Förstår att ni är missnöjda men tyvärr har jag också fått lära mig att om man inte detaljstyr hantverkare så får man inte heller som man vill. (Inget rant mot hantverkare då jag själv jobbat som elektriker i många år).
Förstår att ni är missnöjda men tyvärr har jag också fått lära mig att om man inte detaljstyr hantverkare så får man inte heller som man vill. (Inget rant mot hantverkare då jag själv jobbat som elektriker i många år).
Jillad skrev:
Vi har precis byggt ut huset och skulle flytta lvpn till nya köket/vardagsrummet. Vi ville ha innedelen på mitten av en kortare vägg åt söder där även tv osv kommer att sitta. Utedelen på baksidan åt öster.
Jag var inte hemma så min man pratade med dem och tänkte uppenbarligen inte på att fråga hur de skulle dra slangen. I mitt huvud fanns det bara ett sätt dvs inomhus ca 1 meter rakt ut mot öster precis under taklist. Det hade inte stört så mycket inomhus, väggen blir ju redan "ful". Men de drog istället rätt ut genom sydfasaden som ett L då det istället blev 4 meter slang som alltså förstör hela uteplatsen i min mening. De hävdar att "det är så man gör" . Ska vi bara vara nöjda med det?
Jag hade stört mig mer på ett eluttag och ett nätverksuttag? mitt på väggen under innedelen.Jillad skrev:
Vi har precis byggt ut huset och skulle flytta lvpn till nya köket/vardagsrummet. Vi ville ha innedelen på mitten av en kortare vägg åt söder där även tv osv kommer att sitta. Utedelen på baksidan åt öster.
Jag var inte hemma så min man pratade med dem och tänkte uppenbarligen inte på att fråga hur de skulle dra slangen. I mitt huvud fanns det bara ett sätt dvs inomhus ca 1 meter rakt ut mot öster precis under taklist. Det hade inte stört så mycket inomhus, väggen blir ju redan "ful". Men de drog istället rätt ut genom sydfasaden som ett L då det istället blev 4 meter slang som alltså förstör hela uteplatsen i min mening. De hävdar att "det är så man gör" . Ska vi bara vara nöjda med det?
Nu har du redan fått många svar och det är väl så man monterar det med minsta möjliga ansträngning. Vi har vår pump på liknande sätt men där drog de först slangen längs med fasaden och sen lossade jag brädan där det går vertikalt och så la de slangen under fasaden. Syns i princip inte alls!
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Dagens ilandsproblem 27
inomhus hade varit mycket värre. Du hade retat dig mer på det...
inomhus hade varit mycket värre. Du hade retat dig mer på det...
Någon har säkert redan sagt det jag skriver nu, men jag gissar att de flesta vill ha så lite kanal/dragning inomhus som möjligt.
Men att installatören bör vara lyhörd för kundens önskemål.
Men att installatören bör vara lyhörd för kundens önskemål.
Tack för alla svar! Glad att jag ändå ställde frågan så behöver jag inte gå och sura för det. Vi har fattat ungefär 1 miljon beslut kring denna utbyggnad vad gäller bygglov, köksplanering, inredning, material osv så detta hade jag inte öht funderat på hur det skulle se ut men inser att det kanske ändå var bland det minst dåliga alternativet. Även att det borde ha planerats bättre av oss
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
trevligt med återkoppling!Jillad skrev:
Tack för alla svar! Glad att jag ändå ställde frågan så behöver jag inte gå och sura för det. Vi har fattat ungefär 1 miljon beslut kring denna utbyggnad vad gäller bygglov, köksplanering, inredning, material osv så detta hade jag inte öht funderat på hur det skulle se ut men inser att det kanske ändå var bland det minst dåliga alternativet. Även att det borde ha planerats bättre av oss
Jag valde att montera den tjocka vita kanalen på insidan så som TS hade tänkt sig. Blev mycket diskret. Att dra rören någon dm uppåt från innedelen medförde inget tekniskt problem. Kondensvattenledningen drogs däremot rakt ut genom väggen och monterades lodrät på utsidan, därmed behövdes ingen pump. Kondensröret är bara ett ca 15 mm rör som är lätt att dölja, till skillnad från den oerhört yxiga kanalen.
Fråga då, jag har tänkt montera en pump med R32, men jag har en kallfarstu utanför där den sitter, så röret behöver gå ~1m i kallfarstun innan man kommer ut. Så skarven som ligger precis vid innedelen hamnar ju då "inne" (eller i ett slutet rum som har en inner och en ytterdörr). - är detta inte OK? Om R32 är så brandfarligt, undrar jag - är det säkert att en läcka inte blir på innedelen lika troligt som på röret som går ut (eller skarven som sitter precis vid innedelen)?G Granström2 skrev: