23 999 läst ·
62 svar
24k läst
62 svar
Ska vi betala även för lunchrasten?
Men "börjar (de) räkna arbetstid från 7.30 trots att de inte är på plats förrän ca 8.15-8.30" varje morgon då? Eller är det bara de morgnar som de har en massa nytt material med sig? Hur mycket briefing kan det behövas per morgon för det jobb de utför för dig? Och de flesta snickare har väl sina grejer i bilen mer eller mindre konstant? Om de lägger 45-60 minuter VARJE morgon på något som pågår "off-site" och jag betalar för den tiden så skulle jag vara nyfiken på vad den tiden läggs på.e93mw skrev:
Det är ju helt sant men om man väljer mellan två snickare som har olika timkostnader och väljer den med låg kostnad så hjälper ju inte det om den snickaren tar extra för en massa jobb som så att säga ingår i den dyrare snickarens taxa.Stefan N skrev:
Eller för att vara djävulens advokat att det visar sig att de dyrare snickarna jobbar 25% snabbare och samtidigt presterar ett perfekt resultat. Är det löpande räkning/timma så ja vad blir resultatet, de som tog 400;- eller de dyrare med 450:-?ToRy skrev:
Det finns inget svar på detta utan vi kan konstatera att det inte är lätt att köpa tjänster.
För att hjälpa ts vidare så är nog enda rådet att ta en dialog med firman utifrån hur man redovisar nyttjad tid och vad som ingår i den.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Har aldrig hört talas om att någon hantverkare skulle debitera kunden för lunchraster..
Om snickarna är på plats en hel dag, skriver dom då 9 timmar? Om inte, så betalar du inte för lunchen.
Jag brukar dela upp min timme på 2x 30 min, fast det kan skilja. Ibland ingen rast alls.
//Patrik
Om snickarna är på plats en hel dag, skriver dom då 9 timmar? Om inte, så betalar du inte för lunchen.
Jag brukar dela upp min timme på 2x 30 min, fast det kan skilja. Ibland ingen rast alls.
//Patrik
Men då blir det en hel del utrymme för godtycke, eller menar du att hantverkaren ena dagen själv ska bestämma att jobba 7 timmar och sedan fakturera 570kr/h den dagen för "idag kände jag mig effektiv och fick 8 timmars arbete gjort på 7 timmar" för att en annan dag fakturera 500kr/h för att "idag var jag lite seg så idag tog det 8 timmar att göra det jag gjorde på 7 timmar igår".Stefan N skrev:
Tja, det finns flera hundra trådar här som behandlar just det. I väldigt många fall fungerar det just så. Hantverkaren tar full timersättning för att åka och handla material, plus bilersättnig, plus avgift för servicebil, plus påslag på materialet.ToRy skrev:Vad vill jag få ut av det här nu då? Jo, jag undrar hur det funkar i "hantverkarbranschen" egentligen? Om Snickarnisse köper in ett lass 45x70 reglar till en vägg som skall byggas, får kunden då betala inköpspriset plus frakt (ev i form av tiden plus soppan det tar för Nisse att hämta reglarna), eller läggs det på x procent och så ingår frakten? För man lägger väl inte på en massa procent på sitt inköpspris PLUS att kunden får betala för att grejeerna skall hämtas och köras dit? Och om det sen visar sig att Nisse räknat fel eller sågat fel och han får åka och hämta några reglar till, då kan ju inte gärna den tiden kosta något för kunden, oavsett om han/hon fått fast pris eller om det är löpande?
Hur funkar det egentligen?
En tendens jag ser allt oftare är att inte uppfattar hantverkaren som en näringsidkare som säljer sina tjänster till en kund, utan mer som om han var anställd och kunden är hans arbetsgivare.noone70 skrev:Att de tar 5 min paus per timme är nog något som både kunden och hantverkaren tjänar på. Hur effektiv är man de sista 2 timmarna på dagen om man knappt tagit någon rast? De 5 minuter paus de tar per timme har nog kunden igen flera gånger om i form av att de jobbar effektivare och gör ett bättre jobb.
När en kund betalar en näringsidkare för att utföra ett jobb (med andra ord - han köper hans arbetskraft) så har kunden rätt att förvänta sig en fullgod produkt. Näringsidkaren ska jobba effektivt och göra ett bra jobb. Alltid. Det finns liksom ingen avvikelse från det. Exakt vad näringsidkaren gör för att hålla sig effektiv och alert under dagens lopp behöver kunden inte bekymra sig om. Det är inte kundens ansvar att hålla näringsidkaren i trim.
Om man som företagare känner att man är för trött för att göra ett bra och effektivt jobb så får man helt enkelt sluta för tillfället och återkomma när man fungerar bättre. I värsta fall får man leja in en ersättare.
Har jobbat som hantverkare med privatpersoner, storbyggen mm och jobbar som platschef nu, du ska självklart endast betala för arbetad tid, 7-16 = 8 tim, och om de personerna som jobbar åt er åker iväg titt som tätt för att handla så be dem att köpa en transport ist, det blir billigare, men att man planerar sitt jobb minst 3-4 dagar i förväg kan man förvänta sig av folk., men jag vet ju hur det är....................
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Och som vanligt dras alla över en kam...
//Patrik
//Patrik