23 999 läst ·
62 svar
24k läst
62 svar
Ska vi betala även för lunchrasten?
Vi kör nästan alltid på löpande räkning. Blir billigare i längden och ger ett bättre slutresultat.andersmc skrev:Det är väldigt vad den här missuppfattningen verkar ha bitit sig fast. Man måste ha klart för sig, att avtal mellan anställd/arbetsgivare och mellan kund/näringsidkare är två helt skilda saker.
Men nej, ni behöver inte betala för lunchrasterna.
Två personer i fyra veckor, det låter som ett stort jobb. Modigt att köra det på löpande räkning.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Paus/Lunch betald av arbetsgivaren. Ja det är väl inte helt ovanligt/orimligt. Sen är det väl upp till arbtsgivaren att få täckning för denna kostnad, tx genom ett mindre påslag på timpriset.oobum skrev:
Att jobba fyra timmar i sträck, sen lunch och fyra timmar till verkar inte så blodigt. Förekommer nog på väldigt många arbetsplatser. En timmes lunch låter rätt behagligt. Själv intar jag oftast lunchen samtidigt som jag utför mitt arbete. Tar max 15 min effektiv tid. Har jag mycktet att göra finns kanske inte tid alls för lunch. Funkar det också.
Att de tar 5 min paus per timme är nog något som både kunden och hantverkaren tjänar på. Hur effektiv är man de sista 2 timmarna på dagen om man knappt tagit någon rast? De 5 minuter paus de tar per timme har nog kunden igen flera gånger om i form av att de jobbar effektivare och gör ett bättre jobb.
Tack för alla bra svar! Kul att det blev en konstruktiv diskussion!
Jag håller med om att raster under ca 15 minuter kan ingå i de timmar vi debiteras. Så ser mitt eget avtal med min arbetsgivare ut. Däremot ser det ut som att de flesta i tråden inte anser att det är rimligt att vi betalar för luncherna som brukar vara minst dubbelt så långa (ca 30 minuter).
Jag håller med om att raster under ca 15 minuter kan ingå i de timmar vi debiteras. Så ser mitt eget avtal med min arbetsgivare ut. Däremot ser det ut som att de flesta i tråden inte anser att det är rimligt att vi betalar för luncherna som brukar vara minst dubbelt så långa (ca 30 minuter).
Vi diskuterade aldrig raster och lunch, däremot var vi överens om att restid och inköp av material skulle debiteras oss.AndersS skrev:
Så firman redovisar tid för inköp respektive utfört arbete på plats? Frågan är utifrån hur du vet att de räknar in lunchen i arbetstiden, för det kan ju vara ganska svårt att se annars eller har du fått det som information av företaget att de även debiterar tiden för lunch.e93mw skrev:
De har inte berättat att lunchen skulle debiteras oss. Däremot ser jag exakt när de tar lunch och jag ser sedan i tidrapporten att de räknar in lunchen i den totala tiden för respektive hantverkare.AndersS skrev:
Jo, det gör de ibland. Men de börjar räkna arbetstid från 7.30 trots att de inte är på plats förrän ca 8.15-8.30, så jag har antagit att den typen av arbete redan är inräknad. Firman befinner sig 12 minuter från vårt hus (enligt Google Maps).AndersS skrev:
Nu kanske jag kastar bensin på brasan lite grann här men i den branschen jag jobbar (vi säljer och driftsätter bland annat brandlarmssystem) så tar vi inte betalt för att köpa in material. Eller rättare sagt, när vi säljer ett system till en kund så har vi ett fast pris. Det kan sen hända att vi får prylarna levererade direkt från vår leverantör till installationsplats eller först till oss och sen skickar eller kör vi ut till installationsplatsen. Frakten eller hämtningen ingår ju i de pengar vi lägger på vårt inköpspris och som blir slutpris till kund. Alltså, om vi köper in säg en dörrmagnet från Elektroskandia för 100 kr. Sen lägger vi på x procent på det, låt oss säga för enkelhets skull 100 %. Då får kunden betala 200 kr för magneten, oavsett om jag kan skicka den direkt eller om jag sen kör ut den själv. Det här förutsätter ju såklart att frakten inte är för stor del av köpesumman.... Vill kunden faktiskt köpa bara en magnet så får man ju se till att man tjänar en peng på det också...
Vad vill jag få ut av det här nu då? Jo, jag undrar hur det funkar i "hantverkarbranschen" egentligen? Om Snickarnisse köper in ett lass 45x70 reglar till en vägg som skall byggas, får kunden då betala inköpspriset plus frakt (ev i form av tiden plus soppan det tar för Nisse att hämta reglarna), eller läggs det på x procent och så ingår frakten? För man lägger väl inte på en massa procent på sitt inköpspris PLUS att kunden får betala för att grejeerna skall hämtas och köras dit? Och om det sen visar sig att Nisse räknat fel eller sågat fel och han får åka och hämta några reglar till, då kan ju inte gärna den tiden kosta något för kunden, oavsett om han/hon fått fast pris eller om det är löpande?
Hur funkar det egentligen?
Vad vill jag få ut av det här nu då? Jo, jag undrar hur det funkar i "hantverkarbranschen" egentligen? Om Snickarnisse köper in ett lass 45x70 reglar till en vägg som skall byggas, får kunden då betala inköpspriset plus frakt (ev i form av tiden plus soppan det tar för Nisse att hämta reglarna), eller läggs det på x procent och så ingår frakten? För man lägger väl inte på en massa procent på sitt inköpspris PLUS att kunden får betala för att grejeerna skall hämtas och köras dit? Och om det sen visar sig att Nisse räknat fel eller sågat fel och han får åka och hämta några reglar till, då kan ju inte gärna den tiden kosta något för kunden, oavsett om han/hon fått fast pris eller om det är löpande?
Om de utför ett jobb som tar flera veckor så borde de väl knappast behöva hämta material varje morgon? Om det är mycket material som går åt torde det bli betydligt billigare att frakta dit grejerna med lastbil en eller två gånger än att snickarn ska lägga en trekvart varje morgon på att hämta grejer. Det låter som det blir onödigt dyrt för dig. Två pers, 45 minuter per dag i 20 dagar, det blir 30 timmar bara i fraktkostnader. Vad kostar de i timmen?e93mw skrev:
Finns många "omfattande" trådar om detta, skulle nog undvika ämnet i denna tråd.ToRy skrev:Nu kanske jag kastar bensin på brasan lite grann här men i den branschen jag jobbar (vi säljer och driftsätter bland annat brandlarmssystem) så tar vi inte betalt för att köpa in material. Eller rättare sagt, när vi säljer ett system till en kund så har vi ett fast pris. Det kan sen hända att vi får prylarna levererade direkt från vår leverantör till installationsplats eller först till oss och sen skickar eller kör vi ut till installationsplatsen. Frakten eller hämtningen ingår ju i de pengar vi lägger på vårt inköpspris och som blir slutpris till kund. Alltså, om vi köper in säg en dörrmagnet från Elektroskandia för 100 kr. Sen lägger vi på x procent på det, låt oss säga för enkelhets skull 100 %. Då får kunden betala 200 kr för magneten, oavsett om jag kan skicka den direkt eller om jag sen kör ut den själv. Det här förutsätter ju såklart att frakten inte är för stor del av köpesumman.... Vill kunden faktiskt köpa bara en magnet så får man ju se till att man tjänar en peng på det också...
TS har accepterat att debiteras för restid och materialinköp, så mina funderingar är om det finns missförstånd i hur tiden redovisas för ts. I timtiden för snickarna kan det t.ex. ingå delar som inte enbart är den tid man nyttjar hos ts.
De hämtar inte grejer varje morgon utan någon gång ibland. Jag antar att en det även tar en del tid för "morgonbriefing", lastning av material och verktyg etc. De tar 400 :-/timmen exkl moms.ToRy skrev:Om de utför ett jobb som tar flera veckor så borde de väl knappast behöva hämta material varje morgon? Om det är mycket material som går åt torde det bli betydligt billigare att frakta dit grejerna med lastbil en eller två gånger än att snickarn ska lägga en trekvart varje morgon på att hämta grejer. Det låter som det blir onödigt dyrt för dig. Två pers, 45 minuter per dag i 20 dagar, det blir 30 timmar bara i fraktkostnader. Vad kostar de i timmen?
Kan du säkert ha rätt i. Det är väl också olika beroende på både företag och kunder, tänkte mest om det finns någon sorts oskriven lag eller kutym i branschen. Men jag kan släppa den bollen, jag var mest bara nyfiken...AndersS skrev: