23 999 läst ·
62 svar
24k läst
62 svar
Ska vi betala även för lunchrasten?
Sida 1 av 5
Hej!
Vi har anlitat en byggfirma som bygger om vårt badrum enligt betalningsmodellen "löpande räkning".
De skriver ner hur många timmar som lagts på olika moment i ett dokument som vi har tillgång till.
Det verkar dock som att de även räknar med lunchraster. Är detta rimligt?
Små korta rökpauser kan jag förstå att det kan ingå, men ca 30 minuters lunchpaus för två personer i fyra veckor blir rätt mycket pengar i längden...
/M
Vi har anlitat en byggfirma som bygger om vårt badrum enligt betalningsmodellen "löpande räkning".
De skriver ner hur många timmar som lagts på olika moment i ett dokument som vi har tillgång till.
Det verkar dock som att de även räknar med lunchraster. Är detta rimligt?
Små korta rökpauser kan jag förstå att det kan ingå, men ca 30 minuters lunchpaus för två personer i fyra veckor blir rätt mycket pengar i längden...
/M
Nej.e93mw skrev:
Om ni inte avtalat om att det är tid som du ska betala för.
I princip har dom inte ens rätt att ta betalt för sina kortare rök eller kaffepauser.
Men det skulle jag själv inte bry mig om ifall jag bara är nöjd med allt det andra.
Mikael_L skrev:
På samma sätt som att i vilket yrke som helst så har man rätt till betalda "Pauser" som det heter, och det borde väl även gälla för hantverkare?
För i vilket yrke orkar du jobba fyra timmar i sträck, ha rast i en timme och sen jobba 4 timmar till?
Självklart har hantverkare rätt till lunch och kafferaster. Men i kommunikation med kunder är det väl ändå enklast och mest genomskinligt om man tar betalt för den tid man arbetar och tar ut ett arvode per timma som täcker pauser. Det är lite svårt för kunden att räkna på vad det kommer att kosta om man först får veta att jobbet tar X antal timmar och kostar X antal kronor per timme, men just det, du får betala för alla raster också... och själv räkna ut hur mycket det blir.oobum skrev:
Ja det där har jag nyligen avhandlat i en annan tråd.oobum skrev:
Ja mellan arbetstagare och arbetsgivare finns det lagstadgat att arbetstagaren har rätt till kortare raster under arbetsdagen. Även en hel del annat om arbetstiden, t.ex. längsta pass utan längre rast. Fordonsförare har ju en hel räcka med paragrafer att förhålla sig till.
Sen kan det även finnas kollektivavtal som garanterar arbetstagaren vissa raster.
Det där är som sagt en sak mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Sen har firman (arbetsgivaren) ett avtal med en kund. Denna affärsrelation har ingen koppling mellan arbetsgivarens avtal med sin anställde, kollektivavtal och sånt.
Det står iofs fritt för firman och kunden att teckna avtal om att kunden ska betala för rasterna. Men utan detta avtalat finns det ingen rätt för firman att ta betalt för arbetstid då det inte arbetas för kundens räkning.
edit:
Arbetarens kafferast har ett starkt kutym här i Sverige (kan man skriva så?).
Om "alla" företag debiterar för denna tid utan att reflektera över detta så kan man lika gärna fortsätta med detta.
Då arbetsgivaren ändå måste låta sina anställda få rasten så kommer det på fakturan ändå, antingen som debiterad tid eller som höjd timpenning.
Och har vi nu den ordningen att det alltid kommer som debiterad (men alltså ej arbetad) tid så kan man fortsätta med det.
Det blir liksom ändå samma sak för kunden, i snitt i alla fall.
Redigerat:
Inom skogbsruket finns det en standard som kallas G15-timme som används/användes ganska flitigt. Det betyder att avbrott upp till 15 minuter ingår i arbetade timmar. Dvs kort fikapaus/serviceavbrott medan längre stillestånd/luncher då betalas av entreprenören
Ungefär så funkar det på de ställen jag har konsultat också.
Även konsulter har rätt till semester, men jag har nog aldrig sett någon som fakturerar en månads arbete till den kund man var hos innan semestern...
Ungefär så funkar det på de ställen jag har konsultat också.
Även konsulter har rätt till semester, men jag har nog aldrig sett någon som fakturerar en månads arbete till den kund man var hos innan semestern...
Och detta finns då alltså med i själva avtalet mellan kund och företag?-MH- skrev:
Som jag tänkte då.
Och helt klart, för full ordning på torpet så skall det alltså helst avtalas om hur kunden ska få betala för även små avbrott i verksamheten.
Det är väl vardagsmat för konsultbranschen att se till att avtalen täcker alla (de flesta!) aspekter i tjänsten som säljs. Det är ju liksom deras kärnverksamhet, att sälja arbetstid, så dom är nog duktiga på bra avtal mellan säljare och köpare.
Och helt klart, för full ordning på torpet så skall det alltså helst avtalas om hur kunden ska få betala för även små avbrott i verksamheten.
Det är väl vardagsmat för konsultbranschen att se till att avtalen täcker alla (de flesta!) aspekter i tjänsten som säljs. Det är ju liksom deras kärnverksamhet, att sälja arbetstid, så dom är nog duktiga på bra avtal mellan säljare och köpare.
Men springer ni inte lite i förväg nu? Vi vet ju inte hur man specar sin tid som jag skrev tidigare!!
Man skulle kunna tänka sig att man är på plats 8 timmar och sedan hämtar material en halvtimma på morgonen, då kan timspecen se ut som att man får betala för lunch om det står 8 timmar den dagen.
Man skulle kunna tänka sig att man är på plats 8 timmar och sedan hämtar material en halvtimma på morgonen, då kan timspecen se ut som att man får betala för lunch om det står 8 timmar den dagen.
Helt korrekt.AndersS skrev:
Och då passar ju Thomas Lundquist's goda råd in. Att direkt ta upp frågan på bordet, inte vänta.
Och om detta:
Så vill jag återigen påminna om att skilja på "betald arbetstid" och "debiterad tid", det är nämligen två helt olika avtalsområden. Förvisso varsin sida av samma mynt, men där slutar likheten.AndersS skrev:
Redigerat:
Det är väldigt vad den här missuppfattningen verkar ha bitit sig fast. Man måste ha klart för sig, att avtal mellan anställd/arbetsgivare och mellan kund/näringsidkare är två helt skilda saker.oobum skrev:
Men nej, ni behöver inte betala för lunchrasterna.
Två personer i fyra veckor, det låter som ett stort jobb. Modigt att köra det på löpande räkning.