Nya elspisen i fritidshuset visade sig ha signallampor som knappt syntes alls. Världsledande Electroluxkoncernen hade inte klarat en så grundläggande säkerhetsfunktion. Jag vill se om spisen är på och kunna kolla med ett ögonkast innan man lämnar köket eller hela huset.

Lösningen blev en trefasbrytare med signallampa Malmbergs inköpt på Jula. Elektrikern konstaterade att den bryter 3 faser plus neutralen och har bra förbikoppling för jord. Fullt godkänt. Det är IP-klassad. För att hålla tätt ska man använda förskruvningar där man tar in kablarna. Julas förskruvningar var lite klumpiga, men elektrikern hade såna som passade bra.

IMG_7211fs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det behövdes fackman för monteringen. Självklart för det elektriska, men också därför att kablarna är svårhanterliga, de olika ledarna också, och det är trångt att montera dom.

IMG_7212fs.jpg
Skapa konto

Nu slår man på spisen med brytaren, signallampan tänds, spisen går att använda. Som en extra säkerhet satte jag upp en ABUS värmevakt som piper om det blir för varmt. Den är den runda vita saken till vänster.

IMG_7215fs.jpg
Skapa konto

Allt perfekt i fem minuter sen elektrikern åkt. Sen slocknade signallampan. Jag tog bort locket på brytaren, skruvade ur glimlampan, gjorde rent och skruvade dit den igen lagom hårt. Ända i botten funkade inte, det ska vara kontakt mot bottenfjädern men inte mycket mer än så. Jag hoppas och tror att det fortsätter funka. Glimlampor brukar hålla länge.

M måns hagberg skrev:
Nya elspisen i fritidshuset visade sig ha signallampor som knappt syntes alls. Världsledande Electroluxkoncernen hade inte klarat en så grundläggande säkerhetsfunktion. Jag vill se om spisen är på och kunna kolla med ett ögonkast innan man lämnar köket eller hela huset.
Varför köpte du inte en modern spis (induktion), den stänger av sig själv när ingen kastrull står på och även efter lång tid.

Ugnen lyser när den är på så det ser man.

Pengarna du la på brytare och elektriker hade du kunnat lägga på en mycket bättre spis istället😇

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
Gotlandshus i kalksten. Ville ha en spis som passar i köket från 1965. Har satt in bänkskivor Virrvarr från tiden och ska lacka om luckorna i originalfärg. Ekonomin OK. Trots extra elektrikerinsatsen landar spisen på drygt hälften av induktionsspisen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.