Hej,
Taklampan jag och sambon köpte visade sig vara tyngre än väntat. Vi bor i lägenhet i Amsterdam med 1,5cm gipstak (se bild på ventilationshål).
Jag har läst lite om "planka i taket-metod" men tänkte fråga, då jag sett hur hjälpsamma och hur bra koll gruppen har.
Tack på förhand!
Taklampan jag och sambon köpte visade sig vara tyngre än väntat. Vi bor i lägenhet i Amsterdam med 1,5cm gipstak (se bild på ventilationshål).
Jag har läst lite om "planka i taket-metod" men tänkte fråga, då jag sett hur hjälpsamma och hur bra koll gruppen har.
Tack på förhand!
Tack för hjälpsamma svar! Jag ska försöka lokalisera träreglarna över gipsskivan. Knackade med knogen nu och verkar kunna höra var närmaste är. Ska borra litet hål imorgon, efter rekommendation.
Kan man vara lita på att en träregel tar en så tung lampa? Eller finns den nåt sätt att utvärdera?
Tyvärr finns ingen takbox med krok. Ska koppla den till ett lamputtag utan krok som sitter en meter bort.
Kan man vara lita på att en träregel tar en så tung lampa? Eller finns den nåt sätt att utvärdera?
Tyvärr finns ingen takbox med krok. Ska koppla den till ett lamputtag utan krok som sitter en meter bort.
Uppdatering:
- Köpte regelläkt och bestämde på vilken bjälke vi skulle sätta upp takkronan.
- Borrade igenom gipset och kom till metall.
Det verkar som att takgipset sitter i metallbalkar som regelfinnaren plockade upp.
De otydliga bilderna visar det jag kunde fotografera i ventilationshålet. Sista bilden visar vilken form balkarna verkar ha.
Undrar om det ens går att lösa det här...
- Köpte regelläkt och bestämde på vilken bjälke vi skulle sätta upp takkronan.
- Borrade igenom gipset och kom till metall.
Det verkar som att takgipset sitter i metallbalkar som regelfinnaren plockade upp.
De otydliga bilderna visar det jag kunde fotografera i ventilationshålet. Sista bilden visar vilken form balkarna verkar ha.
Undrar om det ens går att lösa det här...
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Nej, men istället för tipset att platta till en cykeleker för att borra med.
Hur stort hål kan du borra i gipset utan att det syns efter montering av takkronan?
Kan du borra ett 40 mm hål så kan du lirka in en trälist 20x20 mm som är kanske 20-30 cm lång, och i den listen kan du skruva in en vanlig krok för lampan.
Hur stort hål kan du borra i gipset utan att det syns efter montering av takkronan?
Kan du borra ett 40 mm hål så kan du lirka in en trälist 20x20 mm som är kanske 20-30 cm lång, och i den listen kan du skruva in en vanlig krok för lampan.
Inte vet jag hur du letar efter reglar, men troligtvis är det något instrument, men i bland räcker inte det. Då får man handgriplingen leta på annat sättt. Det med att borra med en borr, kan gå men den är säkert för kort och räcker inte upp till en regel i taket kanske. Men du kanske har små fina borrar som är ca 300 mm långa, skulle vilja se en som borrar med en sådan.T Thomas_Blekinge skrev:
Att då använda en smal ten på ca 1 mm och lång så går det utmärkt att hitta var virke finns och t.o.m borra igenom, så en indikation om grovlek uppfattas. Så innan du kastar ut någon pekpinne till någon, för att vara bäst i ämnet, så tänk till kraftigt.
Klicka här för att svara