thomasx skrev:
Finns en uppvärmd våning över badrummet är det så klart inget större problem, men är det yttertak eller kallvind är det en annan story, då riskerar fukten att kondensera i isoleringen vid kall väderlek, inte alls bra. När jag en senhöst rev ut takisolering inifrån i ett normalt rum (ej våtrum) där det saknades fuktspärr var glasullen blöt som en svamp doppad i vatten. Alltid fuktspärr i alla uppvärmda utrymmens isolerade ytor mot kall utsida är min bestämda uppfattning, och jag har aldrig hört ett hållbart argument om motsatsen. Väntar fortfarande på en förklaring om varför gamla hus med ny isolering inte ska ha fuktspärr, som många hävdar (alla jag träffat hittills som hävdat det har inte kunnat förklara för mig varför).

Har man ett icke uppvärmt utrymme, men som är isolerat mot ytterväg/yttertak och uppvärmd inneluft kan gå via det utrymmet så gäller samma sak där, tätskikt är ett måste. Det var ett sådant utrymme jag nämnde ovan.
Enligt #1 har TS renoverat ett badrum. Således handlar det om bef badrum. Då fuktspärrar man väggar, ej taket.
Har hans hus klarat sig i x antal år, blir det bara bättre efter renoveringen. En konstant gående fläkt säkerhetsställer funktionen.
Och dessutom var arbetet redan utfört.

I övrigt har du rätt i att diffspärr skall finnas mellan varm/ kall utrymme. Undantaget hus/stugor som kallställs vintertid. Även en del av isolmateriall tillåter fuktvandring. Eco, cellulösa ...

Redigerat:
kamilenski skrev:
Enligt #1 har TS renoverat ett badrum. Således handlar det om bef badrum. Då fuktspärrar man väggar, ej taket.
Har hans hus klarat sig i x antal år, blir det bara bättre efter renoveringen. En konstant gående fläkt säkerhetsställer funktionen.
Och dessutom var arbetet redan utfört.

I övrigt har du rätt i att diffspärr skall finnas mellan varm/ kall utrymme. Undantaget hus/stugor som kallställs vintertid. Även en del av isolmateriall tillåter fuktvandring. Eco, cellulösa ...
Det är just det folk säger, det är gammalt eller "befintligt" och har klarat sig i 50 eller 100 år, därför ska man inte tätskikta. Men, man bygger inte likadant idag som för 50-100 år sedan och de fysikaliska principerna har varit likadana sedan big bang ;-) Renoverar man med moderna material måste man följa moderna byggprinciper oavsett hur gammalt träet i stommen är, renoverar man med "gamla" material följer man det som gäller de materialen. Som du säger har moderna cellulosabaserade material en viss förmåga att ta upp och avge fukt, liknande den hos sågspån, men ändå ska även dessa material ha tätskikt. Vad jag också fått höra är att putsade väggar och tak, vilket ju ofta finns i kombination med sågspån i gamla hus, fungerar i stor utsträckning som ångspärr, eller i alla fall ångdämpare, därtill var dessa hus ganska otäta vilket också hjälper. Förhållandena i ett modernt hus, med glasull, är helt annorlunda. Fläkten i badrummet tar hand om den extra fukt som skapas vid dusch och bad, och skapar en miljö liknande den i resten av huset, där det fortfarande är betydligt högre relativ luftfuktighet än ute under en stor del av året.

Mitt hus hade klarat sig i 100 år, sedan skedde en renovering med moderna material och taket tätades inte inifrån, och det blev verkligen inte bättre, hade jag inte rivit ner och gjort om det där hade taket varit både genommögligt och genomruttet på nolltid. Så här i efterhand borde jag ha tagit en isoleringsskiva och vägt den och kollat hur mycket vatten den innehöll. Hade varit intressant att veta.

Om det är något jag missat eller inte insett när det gäller renovering och isolering av gamla hus så berätta gärna, för det är många som säger att man inte ska tätskikta, men som sagt hittills ingen som kunnat förklara varför man inte ska göra det när jag frågat.

Hejhej

• Gilla
Villervalla72
  • Laddar…
Inte tätskikta. Ångbråmsa! :-)
Länk till studie kommer....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.