Hej nu har jag använt mitt badrum i ca 1månad efter att man renoverade det själv.. Är super nöjd med allt tack vare mycket tips och läsning här på forumet..
Men har en ny fundering.. Jag har ju tak av Tak Ess plattor. Har mjukfogat/tätat mellan väggkakel och tak.. men hur är det med t.ex runt spotlights och andra genomföringar i tak. Har bland annat Högtalar element infällda i taket. Är detta nått vanligt problem att taket tar upp fukten när det är lite springor och sånt?.. Eller kanske bara jag som har fått super noja efter att ha klätt hela badrummet med Tätskikt folie?
Men har en ny fundering.. Jag har ju tak av Tak Ess plattor. Har mjukfogat/tätat mellan väggkakel och tak.. men hur är det med t.ex runt spotlights och andra genomföringar i tak. Har bland annat Högtalar element infällda i taket. Är detta nått vanligt problem att taket tar upp fukten när det är lite springor och sånt?.. Eller kanske bara jag som har fått super noja efter att ha klätt hela badrummet med Tätskikt folie?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag vart rekommenderad att sätta plast innan Tak Ess i vårt badrum. Vet inte om det är nödvändigt men både bygghandlaren och plattsättaren (som också är snickare) sa att man skulle göra det för att undvika fuktvandring upp i isoleringen.
Var ju lite sent och höra detta nu.. Det enda som låg intill isoleringen var sån där vind papp.. eller vad det kallas..Jan-Å skrev:
Får hoppas på det bästa att inte det blir nån fukt skada där i framtiden
Det blir det inte. Tänk dig ett hus byggt 76 med först självdrag och sen 6 år tillbaka en vanlig fläkt. I taket målade spånplattor, isolering och övervåning.
Och ingen fukt! Inte i taket eller isoleringen.
Det lilla som går genom, avdunstar omgående. Skulle du ha PE folie bakom den, skulle du stänga fukten i utrymmet. Din fläkt löser dessa problem.
Jag skaffade en berörningsfri fuktmätare och den visar mer fukt i väggarna än i taket. 2 ibland 4 vuxna som duschar 2 ggr per dag... Snålar inte med varn vatten.
Och ingen fukt! Inte i taket eller isoleringen.
Det lilla som går genom, avdunstar omgående. Skulle du ha PE folie bakom den, skulle du stänga fukten i utrymmet. Din fläkt löser dessa problem.
Jag skaffade en berörningsfri fuktmätare och den visar mer fukt i väggarna än i taket. 2 ibland 4 vuxna som duschar 2 ggr per dag... Snålar inte med varn vatten.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Finns en uppvärmd våning över badrummet är det så klart inget större problem, men är det yttertak eller kallvind är det en annan story, då riskerar fukten att kondensera i isoleringen vid kall väderlek, inte alls bra. När jag en senhöst rev ut takisolering inifrån i ett normalt rum (ej våtrum) där det saknades fuktspärr var glasullen blöt som en svamp doppad i vatten. Alltid fuktspärr i alla uppvärmda utrymmens isolerade ytor mot kall utsida är min bestämda uppfattning, och jag har aldrig hört ett hållbart argument om motsatsen. Väntar fortfarande på en förklaring om varför gamla hus med ny isolering inte ska ha fuktspärr, som många hävdar (alla jag träffat hittills som hävdat det har inte kunnat förklara för mig varför).kamilenski skrev:
Har man ett icke uppvärmt utrymme, men som är isolerat mot ytterväg/yttertak och uppvärmd inneluft kan gå via det utrymmet så gäller samma sak där, tätskikt är ett måste. Det var ett sådant utrymme jag nämnde ovan.
Lånar denna tråden lite:
Hade en hantverkare hemma hos mig igår och tittade på att göra flytspackling, tätskikt och kakling av mitt badrum. Just nu står väggarna öppna (1 vägg är kallvägg.). Jag har tänkt att sätta osb och sedan våtrumsgips innan han kommer och lägger tätskiktet och hade tänkt att sätta en ångspärr innan jag sätter osb men enligt honom skulle jag absolut inte sätta en ångspärr där då hans tätskikt kommer agera fuktspärr och jag iså fall får dubbla lager ångspärr.
Låter ju iofs ganska logiskt men jag frågar här ändå.
Hade en hantverkare hemma hos mig igår och tittade på att göra flytspackling, tätskikt och kakling av mitt badrum. Just nu står väggarna öppna (1 vägg är kallvägg.). Jag har tänkt att sätta osb och sedan våtrumsgips innan han kommer och lägger tätskiktet och hade tänkt att sätta en ångspärr innan jag sätter osb men enligt honom skulle jag absolut inte sätta en ångspärr där då hans tätskikt kommer agera fuktspärr och jag iså fall får dubbla lager ångspärr.
Låter ju iofs ganska logiskt men jag frågar här ändå.
Din snickare har rätt. Orsaken till att inte ha dubbla spärrar mot yttervägg är att fukten kan låsas emellan. Och då kan organisk material som ligger mellan dessa att rutna.RetepG skrev:Lånar denna tråden lite:
Låter ju iofs ganska logiskt men jag frågar här ändå.![]()
Bygger man badrummets yttervägg en bit från plastfolien och skapar ventilerat utrymme där (ganska ovanlig)
kan man ha både och.