hej.

jag har två funderingar som jag gärna tar emot synpunkt på

1. jag har tänkt isolera taket på vinden. slik det är nå består taket av masonit och plåttak. detta är ett gammalt som jag skal byta ut. det som da är min plan er(från yttertak och inåt):
plåttak
luftspalt
kondensväv
(luftspalt igen?)
ca 200-250mm isolering,
(ångbroms?)
innerbeklädnad.

kan isoleringen ligga emot kondensväven eller vil den da mer eller mindre vara fuktig? bör jag ha luft emellan?
och borda jag ha nån ångbroms eller duk emellan innerbeklädnad och isoleringen eller är det meningslöst?

2. jag skall bygga en trappa opp till vinden, och vill ha den minst 90cm för utrymningsväg. takbjälkarna har cc60 (45x220), takstolarna cc120. det är alltså varannan takstol och takbjälke. om jag skal bygga trappa med 90cm öppning så betyder det at en takbjälke måste flyttas ungefär 30 cm. takstolarna står som dom gör.
om jag flytter denne bjälken på 45x220 slik at den står på sedan av trappan, medförer det problem (kanske bygglov krävs da jag antar bjälken anses som bärande konstruktion)?

jag är också klar over at bygglov krävs for att göra om vinden till boyta men det är inte planen nå i början

tack på förhand, mvh Per Ivar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.