P
Alfredo Alfredo skrev:
Vi med. Ofta två gånger om dagen. Ibland tre…
Så ofta blir det ganska sällan här. Främst vid jul och midsommar när tjocka släkten är här.

Skogochmark
P pmd skrev:
Ja, men ganska sällan.
Vår största gryta tar upp drygt en fjärdedel av nedre korgen i diskmaskinen, men en ugnsplåt fyller hela övervåningen.
Låter ju inte ekonomiskt att köra diskmaskin med bara två grejor i.

Nissens
Skogochmark Skogochmark skrev:
Vad tror du att det kostar att köra en disk?
Har man problem med de summorna så har man sannolikt betydligt större ekonomiska problem i livet än att bekymra sig över en kastrull i diskmaskinen…

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Skogochmark
Nissens Nissens skrev:
Vad tror du att det kostar att köra en disk?
Har man problem med de summorna så har man sannolikt betydligt större ekonomiska problem i livet än att bekymra sig över en kastrull i diskmaskinen…
7-8 kronor gissar jag med höga elpriser. Dyrt vatten beroende på var man bor. Lyxiga diskmaskinstabletter som är med i tv reklamen.
En handisk blir inte i närheten.
Inga stora pengar, men många bäckar små.

P pmd skrev:
Ja, men ganska sällan.
Vår största gryta tar upp drygt en fjärdedel av nedre korgen i diskmaskinen, men en ugnsplåt fyller hela övervåningen.
Jag brukar lägga plåten ovanpå ett lagom fyllt våningsplan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
7-8 kronor gissar jag med höga elpriser. Dyrt vatten beroende på var man bor. Lyxiga diskmaskinstabletter som är med i tv reklamen.
Jodå, det är det som är det roliga, en handdisk blir i närheten. Diskmaskiner är ofta snålare med vatten än en handdisk, och man behöver inte alls använda det dyraste medlet.

Nja, att lägga en tia på att någon gång diska en kastrull är inte någon stor sak. Tycker man det, så är man ohälsosamt sparsam..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
En disk i maskinen drar cirka 1 kWh el. Snittpris över året cirka 2,50 kr för elhandel och nätavgift.
Vatten kan kosta allt ifrån nästan gratis om man har egen brunn och inget filter, till 20 kr i billig kommun och 40 kronor i dyr kommun. Per kubikmeter då. Så gör diskmaskinen av med 12 liter vatten blir kostnaden 48 öre i den dyra kommunen.
Maskindiskmedel i tablettform Yes Original cirka 1,50 kr/st. Inte märkbart sämre än Platinum, men märkbart billigare.

Hur ser kalkylen ut för handdisk av motsvarande mängd?

• Gilla
  • Älska
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Ryms bara två saker så ryms bara två saker.

• Gilla
  • Älska
Skogochmark och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ryms bara två saker så ryms bara två saker.
Precis, och det ryms inte en plåt i diskhon på en vanlig diskbänk med dubbelho heller.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Skogochmark
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En disk i maskinen drar cirka 1 kWh el. Snittpris över året cirka 2,50 kr för elhandel och nätavgift.
Vatten kan kosta allt ifrån nästan gratis om man har egen brunn och inget filter, till 20 kr i billig kommun och 40 kronor i dyr kommun. Per kubikmeter då. Så gör diskmaskinen av med 12 liter vatten blir kostnaden 48 öre i den dyra kommunen.
Maskindiskmedel i tablettform Yes Original cirka 1,50 kr/st. Inte märkbart sämre än Platinum, men märkbart billigare.

Hur ser kalkylen ut för handdisk av motsvarande mängd?
Hur mycket vatten går det i två diskhoar. 10 liter kallt 10 liter varmt. 1 tsk yes.

P
Det går ju in mer än bara två grejer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Hur mycket vatten går det i två diskhoar. 10 liter kallt 10 liter varmt. 1 tsk yes.
Då drar handdisken dubbelt så mycket vatten som maskinen ungefär. Många bäckar små… 😉

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
De dyraste diskmaskintabletterna jag kan hitta på den lokala ICA Maxi-butiken kostar drygt två kronor per tablett. Vi har solpaneler så elen är inte speciellt dyr. Vi har även ett batteri så vi betalar de lägsta elpriserna under den mörka delen av året. Eget vatten. Handdisk drar mer vatten än maskindisk.
Det är inte speciellt lätt att räkna på det här, men än så länge har vi inte blivit ruinerade av maskindiskning. 😉

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag brukar lägga plåten ovanpå ett lagom fyllt våningsplan.
Ja, jag brukar lägga småsaker under plåten, men det går förstås inte in lika mycket sånt som när man inte diskar en plåt samtidigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Med de dyraste diskmaskintabletterna jag kan hitta på den lokala ICA Maxi-butiken koster drygt två kronor per tablett. Vi har solpaneler så elen är inte speciellt dyr. Vi har även ett batteri så vi betalar de lägsta elpriserna under den mörka delen av året. Eget vatten. Handdisk drar mer vatten än maskindisk.
Det är inte speciellt lätt att räkna på det här, men än så länge har vi inte blivit ruinerade av maskindiskning. 😉
Elen är dyrare med solpaneler än utan. Åtminstone de första 15 åren. Det är utrett i andra trådar… och batterier gör den ännu dyrare. Investeringen i paneler och batterier är en del av elkostnaden…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.