Jag har diskmaskin. Men skulle jag flytta dit det inte finns så är jag tveksam till att jag skulle skaffa en.
Diskar man lite hela tiden så tar det inte något tid direkt.
Diskar man lite hela tiden så tar det inte något tid direkt.
Diskmaskiner drar inte mycket vatten idag, det är nog uppvärmningen av diskvattnet som kostar mest, men varmvatten använder man vid handdisk också. Risken är att handdisk drar mer vatten än maskin. Jag hade definitivt satt in en. Har du själv diskmaskin?T Tackelbya skrev:
Jodå, det är lite vardagslyx att inte behöva stå där o diska för hand. 😊T TheGame skrev:
Jag bodde förr utan diskmaskin, och växte innan dess upp i ett hem utan diskmaskin.
Sedan jag skaffade den första har jag aldrig varit utan…
Ska man hyra ut i korttidsuthyrning, så vill nog gästerna slippa diska för hand och istället ägna sig åt sin semester.
Ska man hyra ut ut långtid, så gillar nog de flesta hyresgäster också att slippa diska för hand.
Man måste ju inte ha en fullstor 60 cm bred maskin, utan kan istället ha en 45 cm maskin, som frigör mer utrymme i köket.
Jag gissar att de som inte gillar diskmaskin i svaren i tråden, inte har diskmaskin, endera därför att det inte går att installera i det befintliga köket, eller av ideologiska skäl.
De allra flesta vill gärna ha diskmaskin. Ett boende med diskmaskin är mer attraktivt än ett utan.
Idag anser man att diskmaskiner använder mindre vatten än handdisk, och ofta mindre el också.
En diskmaskin förbrukar ca 10-12 liter vatten, medan samma diskmängd vid handdisk har en åtgång på 60-80 liter vatten.
Vid handdisk har många en tendens att först förskölja rätt noga under rinnade vatten, och en del persner sköljer också efter disk under rinnade vatten.
Gör man så går det åt rejält med vatten vid diskning.
Som hyresvärd kan man inte kontrollera sina hyresgästers vanor vid diskbaljan i detalj. Finns det en diskmaskin så styr man enkelt bort stora delar av sköljandet av disk under rinnande vatten.
Ska man hyra ut ut långtid, så gillar nog de flesta hyresgäster också att slippa diska för hand.
Man måste ju inte ha en fullstor 60 cm bred maskin, utan kan istället ha en 45 cm maskin, som frigör mer utrymme i köket.
Jag gissar att de som inte gillar diskmaskin i svaren i tråden, inte har diskmaskin, endera därför att det inte går att installera i det befintliga köket, eller av ideologiska skäl.
De allra flesta vill gärna ha diskmaskin. Ett boende med diskmaskin är mer attraktivt än ett utan.
Idag anser man att diskmaskiner använder mindre vatten än handdisk, och ofta mindre el också.
En diskmaskin förbrukar ca 10-12 liter vatten, medan samma diskmängd vid handdisk har en åtgång på 60-80 liter vatten.
Vid handdisk har många en tendens att först förskölja rätt noga under rinnade vatten, och en del persner sköljer också efter disk under rinnade vatten.
Gör man så går det åt rejält med vatten vid diskning.
Som hyresvärd kan man inte kontrollera sina hyresgästers vanor vid diskbaljan i detalj. Finns det en diskmaskin så styr man enkelt bort stora delar av sköljandet av disk under rinnande vatten.
nej jag har heller aldrig varit utan diskmaskin nör man varit ett hushåll med familj.Nissens skrev:
Diskmaskinen går minst 1gång omndagen i normalfall och i snity på ett helt år mer än 1 gång säkert.
Men när man är själv eller 2 är diskmaskinen inget måste bara lyx.
Inget måste för ett singelhushåll, risk att den sällan går full då. Men bygger man ändå nytt kök så skulle jag sätta in en, då det nog kan ses som en nackdel av många om det saknas. 45cm maskin låter lämpligt för en tvåa, då är det nog ingen barnfamilj som kommer att bo där.