Byggahus.se

Ska LEDar kopplas seriellt eller parallellt?

1. N
    Medlem · Östergötland · 12 inlägg

nilaz

Medlem
    Hej!

På mitt uterum så har jag spotlights i takfoten. idag sitter det halogen i sockel GU5,3. De lampor av halogen jag använder går sönder lite för ofta och börjar bli svåra att få tag i så jag har tänkt byta till LED. Jag har hittat nya lampor till samma sockel med liknande ljus.
    När jag började titta på hur de var inkopplade så ser jag att mina halogenspotar är kopplade parallellt till transformatorn. Det fick mig att fundera på hur de nya LEDarna ska kopplas.
    Ska de kopplas parallellt eller seriellt till transformatorn?

Jag har hittat en transformator där tillverkaren sagt att den är testad ner till 0,5W så jag har en transformator som passar till mina LEDar som såklart drar mindre än mina nuvarande halogen.

Tacksam för svar.

/Niklas

2. D
    Besserwisser · E · 14 670 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det beror på vad lampan är avsedd att drivas med. Men de med GU sockel ska säkerligen kopplas parallellt.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 1 976 inlägg

Emil_K

Medlem
    Alla halogen- och glödljuskällor drivs av konstantspänning. Vid konstantspänning är ljuskällorna parallellkopplade.

Sen finns det kanske LED-ljuskällor från Gunagdong med G-sockel som ska seriekopplas, men håll dig borta från sånt skräp.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.