Kan någon här priser på golvläggning? Behöver råd. Priserna nedan är ink moms.
Det gäller 3 m2 klinker, ovanpå elslingor. Har fått en offert på 25.325 kr för 22 tim arbete.
Arbetskostnad 17325 kr
Matrial 8000 kr
därav klinkers 3000 kr
Material i övrigt 3400
samt frakten 1600
För mig låter det helt absurt.
Det här är ink moms och utan rotavdrag.
Med rotavdrag ca 16.600 kr
Är 25. 325 kr en rimlig kostnad för 3 m2 undrar jag?

• Vy från en hall med gulmålade väggar och slitet golv, dörröppningen leder ut till en trädgård och en röd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det blir ju mycket per kvm när det bara är 3 kvm stort. Restider, inköpstid och ställtider är ju desamma oavsett om det är 3 eller 13 kvm.

17 000 kr och 700 kr/timme ger 24 timmar.
Det är nog svårt att komma under 3 dagar med tanke på att det måste ta 3 dagar pga. torktiderna.
Dag 1:elslingor och flytspackel
Dag 2: klinker
Dag 3: fogning

Materialkostnad kan jag inte bedöma.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju mycket per kvm när det bara är 3 kvm stort. Restider, inköpstid och ställtider är ju desamma oavsett om det är 3 eller 13 kvm.

17 000 kr och 700 kr/timme ger 24 timmar.
Det är nog svårt att komma under 3 dagar med tanke på att det måste ta 3 dagar pga. torktiderna.
Dag 1:elslingor och flytspackel
Dag 2: klinker
Dag 3: fogning

Materialkostnad kan jag inte bedöma.
OK tack Birgit ville få ett annat perspektiv

S
Tycker det låter vettigt. Hade jag varit du hade jag varit glad att en hantverkare ens vill ta på sig ett så litet jobb.

S Sthlm_ skrev:
Tycker det låter vettigt. Hade jag varit du hade jag varit glad att en hantverkare ens vill ta på sig ett så litet jobb.
OK intressant att du tycker det. Så om det nu var det dubbla 6m2 tycker du då att det dubbla preciset hade varit rimligt? Är bara nyfiken

D Deanne Rauscher skrev:
OK intressant att du tycker det. Så om det nu var det dubbla 6m2 tycker du då att det dubbla preciset hade varit rimligt? Är bara nyfiken
Alltså ca 50000

Du har fått två bra svar redan. Men det vill du inte höra utan vill bara höra något annat oavsett om det är rimligt eller ej?

Du har en grundkostnad oavsett storleken. Hade det varit dubbelt så stort så hade kostnaden självklart inte dubblats (förutom för material) utan då kan man t ex blanda all fix samtidigt och mata på med klinkern. Mindre kapningar osv, så ytterligare 3 kvm kanske hade kostat 40% osv jämte första 3 kvm. .

Det står dig helt fritt att göra själv om det passar bättre. Det blir nästan gratis beroende på hur man räknar.

Hade vi sagt att det var för dyrt men du inte hittar någon annan att göra jobbet så hjälper ju det föga

Jag kan inte personligen avgöra om det är dyrt eller billigt. Sånt här gör jag själv så vet jag vad jag får.

• Gilla
Deanne Rauscher
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Du har fått två bra svar redan. Men det vill du inte höra utan vill bara höra något annat oavsett om det är rimligt eller ej?

Du har en grundkostnad oavsett storleken. Hade det varit dubbelt så stort så hade kostnaden självklart inte dubblats (förutom för material) utan då kan man t ex blanda all fix samtidigt och mata på med klinkern. Mindre kapningar osv, så ytterligare 3 kvm kanske hade kostat 40% osv jämte första 3 kvm. .

Det står dig helt fritt att göra själv om det passar bättre. Det blir nästan gratis beroende på hur man räknar.

Hade vi sagt att det var för dyrt men du inte hittar någon annan att göra jobbet så hjälper ju det föga

Jag kan inte personligen avgöra om det är dyrt eller billigt. Sånt här gör jag själv så vet jag vad jag får.
Bra med olika synpunkter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.