Hej!

Matjord verkar bara gå att beställa hem med lastbil häromkring.. granngården har enbart planteringsjord eller toppdress, kan man köra på något av detta?

Har tagit bort en liten grusplan så behöver fylla typ 8cm ca 8-10m2 för att sen så villagräs. (Hårdpackad jord/sand under)

Vad är bästa lösningen?

Givetvis kan du köra med jord i säck från Granngården. Om du kan transportera hem det själv i bilen blir det nog billigare med säg 20 -30 säckar plantjord än att leja lastbilstransport av ett jordlass eller storsäck med jord, vill du ha gräsmatta NU kan du ju överväga rullgräs istället för att invänta rätt tid att så nytt gräs ( det brukar vara bäst att så gräs runt 16-18e Augusti i Götaland)

Du kan beställa matjord i storsäckar.
Dom bästa kranbilarna når 32-36 m in från gatan även upp över hustaket.

F fribygg skrev:
Givetvis kan du köra med jord i säck från Granngården. Om du kan transportera hem det själv i bilen blir det nog billigare med säg 20 -30 säckar plantjord än att leja lastbilstransport av ett jordlass eller storsäck med jord, vill du ha gräsmatta NU kan du ju överväga rullgräs istället för att invänta rätt tid att så nytt gräs ( det brukar vara bäst att så gräs runt 16-18e Augusti i Götaland)
Yes, bil finnes och Granngården/Byggmax är ett stenkast bort typ.

Rullgräs kan vara alternativ, om det finns i butik

L Leif i Skåne skrev:
Du kan beställa matjord i storsäckar.
Dom bästa kranbilarna når 32-36 m in från gatan även upp över hustaket.
Vill helst inte betala mer för frakt än själva jorden 😁

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
F Fribbz skrev:
Yes, bil finnes och Granngården/Byggmax är ett stenkast bort typ.

Rullgräs kan vara alternativ, om det finns i butik
Ligger den tänkta leverantören bara ett stenkast bort tycker jag du ska höra efter möjligheten att få en pall jordsäckar hemkörd med truck

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Börja med att gå över ytan med en grep eller spade innan du lägger på jord. Du behöver inte vända materialet utan bara sticka ner och bryta/lossa.

Att brumma runt med en jordpall en längre sträcka i vanlig trafik är inget något jag skulle vilja göra. Att ställa den på ett släp bör däremot alla ställen som säljer pallar med jord lösa.

Claes Sörmland
F Fribbz skrev:
Vill helst inte betala mer för frakt än själva jorden 😁
Jord är billigt, transporttjänster är dyrt. Så det är svårt.

Om man inte kör själv med redan betald bil.

Nackdelen med många jordpåsar är att de innehåller mycket torv, pinnar och annat som inte håller fukt särskilt bra så de torkar ut snabbt och det blir då svårt att få gräset att ta sig. Plus att det snabbt blir väldigt mycket dyrare mot att köpa på lösvikt. Men är det det alternativet du har så hade jag köpt några några olika påsar och utvärderat sammansättning, hur mycket stora bitar, hur de håller fukt mm innan jag bestämde mig för vilken påse jag kör på.

Har du kollat upp möjligheten att själv hämta jord med pb-släp hos närmsta "grusgrop"? Det verkar vanligt att det inte direkt marknadsförs så man måste ofta ringa dem för att få veta vilka produkter som går att få lastat på pb-släp, öppettider för det samt kostnad. Här omkring tar de 4-600 kr/släp oavsett hur mycket man vill att de lastar på och för mig brukar det bli 800-1000 kg per lass, då får jag mycket bättre jordprodukter än vad som finns häromkring i påsar

F fribygg skrev:
Men planteringsjord är väl inte rätt jord för en gräsmatta? I alla fall inte om man tror på dom som håller på med gräs.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jord är billigt, transporttjänster är dyrt. Så det är svårt.

Om man inte kör själv med redan betald bil.
Vart kan man hitta billig jord? Jag behöver runt 40 kubik matjord. Hittar bara ställen där det kostar runt 500 kr per kubik. Tycker det är inte så billigt. Har du några tips? Sörmland.

D DanielSt81 skrev:
Men planteringsjord är väl inte rätt jord för en gräsmatta? I alla fall inte om man tror på dom som håller på med gräs.
Är ditt inlägg tänkt som en kommentar på TS fråga "Vad är bästa lösningen?"

Vad och hur föreslår du @DanielS81 att TS ska göra?

Claes Sörmland
D DanielSt81 skrev:
Vart kan man hitta billig jord? Jag behöver runt 40 kubik matjord. Hittar bara ställen där det kostar runt 500 kr per kubik. Tycker det är inte så billigt. Har du några tips? Sörmland.
Inga tips, annat än att ringa åkare eller om du bor lantligt kolla med de lokala ägarna av gårdarna. Men vill du ha industriellt blandad artificiell jord som är ogräsfri får du betala det. Annars brukar det gå bra med massor som folk vill bli av med för att fylla upp tomten.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inga tips, annat än att ringa åkare eller om du bor lantligt kolla med de lokala ägarna av gårdarna. Men vill du ha industriellt blandad artificiell jord som är ogräsfri får du betala det. Annars brukar det gå bra med massor som folk vill bli av med för att fylla upp tomten.
Vanlig fyllnadsmassor fick jag billigt tag på. När jag läst lite så ska matjord vara det bästa att ha som underlag för gräsmatta. Fyllnadsmassa är ju oftast allt möjligt typ sten osv. Men matjord är väl inga som ”vill” bli av med. Det brukar väl vara typ 10-15 cm översta lagret.

F fribygg skrev:
Är ditt inlägg tänkt som en kommentar på TS fråga "Vad är bästa lösningen?"

Vad och hur föreslår du @DanielS81 att TS ska göra?
TS skrev att Granngården har planteringsjord och toppdress. Du svarade att det går bra. Då var min fråga till dig om planteringsjord kan användas till gräsmatta. Jag fick nämligen en annan uppfattning när jag har läst lite.

Vad jag föreslår? Det är svårt. Men kanske finns täckt i området dit man kan åka själv och köper ett fullt släp med jord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.