Hej!
Jag har en altan som är upphöjd 60 cm över marken och fäst vid huset på två sidor, medan de andra två sidorna är öppna (som på den bifogade bilden). Under plattformen är det jord (ingen grus).

Eftersom den stora öppningen under altanen inte ser särskilt snygg ut enligt mig (köpte huset förra sommaren), har jag en idé att täcka framsidan med en tvåstegs trappa och täcka vänstra sidan av altanen med plankor (som visas på en annan bild).

Min oro är att jag i så fall kraftigt kommer att blockera luftflödet under altanen och förhindra att jorden torkar ut när den blir fuktig. Jag funderade på att lägga ett lager grus ovanpå jorden, men det hjälper troligen inte mot fuktigheten eftersom fukt från jorden ändå kommer att stiga upp genom gruslagret och in i utrymmet under altanen.

Tror du att min oro är befogad, eller överanalyserar jag det?
Har du några idéer eller råd?

• Bild av en upphöjd altan fäst vid ett hus på två sidor med öppen framsida och synlig jord under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en upphöjd altan med träplankor och tvåstegs trappa, öppen på två sidor, visar konstruktion och luftflöde under plattformen.
T
Om du har några millimeter mellan brädorna så ser jag ingen större risk att det kommer att bli ett problem.
Det var en annan tråd häromdagen med liknande fråga och där var någon som hade haft röta i reglarna pga för mycket fukt men det fanns ingen beskrivning av hur deras förhållanden var så det var oklart vad som orsakade det.

Vi har byggt in med trappa liknande din, fast på två sidor, och nerbyggt på en sida på vår altan och har den mot grundmuren av betonghålsten. Lerjord i botten, 5-7 cm makadam på det med geotextil och inga mögel- eller rötproblem efter 6-7 år.

Tack frör svar, alla. Jag hade ett snack med snickarna och de har delvis bytt alla bottenplattor till betong och satt en bit under som extra stöd.

De hävdade att det ska gå bra med träplattor på grund av markduk på macadam. Det kanske stämmer men de krånglade inte till det utan körde på betongplattor som önskat.

H Humsipums skrev:
Tack frör svar, alla. Jag hade ett snack med snickarna och de har delvis bytt alla bottenplattor till betong och satt en bit under som extra stöd.

De hävdade att det ska gå bra med träplattor på grund av markduk på macadam. Det kanske stämmer men de krånglade inte till det utan körde på betongplattor som önskat.
Jag ser nu långt i efterhand att jag svarat i fel tråd. Ursäkta. jag lyckas heller inte ändra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.