Ska jag ta fighten med bilfirman?

5k läst  72 svar

  1. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Kontakta dib lokala konsumentrådgivare, kanske de kan hjälpa dig?
     
  2. Nancy Alke
    Medlem Nivå 7
    Jag tror att det handlar om att de har varit okunniga och klantiga så att det tagit dem 10 timmar, då försöker de att bluffa sig ur detta.
     
    • Laddar…
  3. Nancy Alke
    Medlem Nivå 7
    Finns tyvärr ingen i min kommun :(
     
  4. Peter2400
    Medlem · Nivå 17
    Om firman mot förmodan är medlem i MRF, så borde de veta att man inte får lura sina kunder.
    https://www.mrf.se/medlem/sok-medlem/
    Själv upplever jag att bilverkstäder numera är väldigt tydliga med vad saker kostar, hade aldrig betalt en krona mer än uppgivet pris.
     
  5. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Kanske går att ringa en i angränsande kommun?
     
    • Laddar…
  6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja då verkar de själva inte vara det minsta lösningsorienterade. :worried:

    Tja, har ni ett avtalat pris på 2000 och deras motreaktion är denna stenhårda attityd så skulle nog jag betala in precis 2000:- och ange "bet enl avtalat pris".
    Om det inte går att ange något tillsammans med betalningen så betala 2000:- och skriva och skicka ett brev.
    typ:
    Ang faktura nnn
    Inbetalt kr 2000 enligt avtalat pris, överskjutande belopp bestrides i helhet.


    Sen är bollen deras, men du har som konsument förmånen att din tolkning av avtalet gäller, de måste bevisa motsatsen. Samt att ifall det skulle gå till rätten (osannolikt troligen) så kan rätten antingen anse att din version gäller eller att ni saknar avtal (om nu inte firman alltså kan bevisa något annat) och därmed ska du:
    betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
    Och då är det dags att bevisa vad som är skäligt för tjänstens art, och då visar du att det finns firmor som tar 2-3000 tusen, ta ut lite skärmdumpar eller få in någon offert eller så ...
    Och du ska också nämna att du redan innan kollat upp lite olika firmor och priser och valde denna firma för att den hade det bästa priset. Skulle de nämnt 6000 från första början hade du naturligtvis valt en av de andra, mycket billigare, du kollat upp.

    Men detta bara ifall det går till rätten, annars håller du bara käft, diskutera inget mer, ge dom inga fler anledningar eller orsaker eller någon mer info.
    Ett avtal på 2000:- är ingånget, du har ingen anledning att bryta det ingångna avtalet, är allt du behöver berätta.
     
  7. D
    Medlem · Nivå 16
    Var har du sett att TS gjort prisjämförelser innan bilen lämnades in?
     
  8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men det kanske TS har. Eller åtminstone kan påstå.

    Poängen är väl mest att understryka att det justerade priset inte är konkurrenskraftig, och de aldrig skulle valts ut att få utföra jobbet om de hade givit det priset som prisuppgift.
     
    • Laddar…
  9. D
    Medlem · Nivå 16
    Att rekomendera att ljuga tycker jag är ett riktigt dåligt råd.
     
    • Laddar…
  10. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Det relevanta är att bilfirman lämnat uppgiften och utfört arbetet utan att be om mer pengar. Man kan inte be om mer pengar när arbetet är klart.

    Firman skulle givetvis avbrutit arbetet när man kände att det kommer ta längre tid än man tänkt sig.
     
    • Laddar…
  11. H
    Medlem · Nivå 16
    Jag tycker att 2000 kronor låter billigt........
    Undrar om de har lovat för billigt och sedan försöker bluffa sig fria från misstaget.

    Skulle de ha varit seriösa så skulle du ha fått en väl specificerad faktura med arbetstiden bokförd och en begäran om ursäkt...... och kanske ett erbjudande om att dela förlusten så du betalar 4000.
    Nu var de inte seriösa....... så kör hört och sätt dem på plats!
     
  12. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Ja givetvis är det så.
     
  13. D
    Medlem · Nivå 7
    Jag läste för några år sedan om en kund i England som skulle få sin dragkrok monterad på en BMW 1-serie som då var helt ny på marknaden.

    Verkstaden, en liten oberoende som var specialiserad på just dragkrokar, gav ett fastpris på säg tusen pund. Men arbetet med att få ordning på all programmering visade sig vara betydligt mer komplicerat än de trodde från början och det tog över en vecka ordning på det hela. Totalt blev det över 50 timmar med både verkstadens egna experter, generalagentens experter och även personal från fabriken i Tyskland var inblandade.

    Självklart så gällde fastpriset som de kom överens om från början, och verkstadens kommentar till kunden när han hämtade ut bilen var bara ”sista gången som vi lämnar ett fastpris på en ny BMW”.

    Och självklart är det så här som en seriös verkstad ska hantera det hela. Lämnar man ett fastpris så tar man en kalkylerad risk och då får man också vara beredd att ta konsekvenserna ifall det skiter sig och arbetet drar ut på tiden.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: