15 453 läst ·
78 svar
15k läst
78 svar
Ska jag ta fighten med bilfirman?
Nej, deras fodran är 6000kr att TS har en annan uppfattning påverkar juninte dem.
De tycker väl att de gav ett för lågt pris när de insåg hur mycket märkesverkstaden tar. Kolla upp priset på en krokmonterarfirma som referens.
De tycker väl att de gav ett för lågt pris när de insåg hur mycket märkesverkstaden tar. Kolla upp priset på en krokmonterarfirma som referens.
Som Daniel109 skriver så är deras fordran 6000kr.
Står även i lagen att vid tvist måste konsumenten erlägga en godtagbar säkerhet motsvarande det belopp som näringsidkaren har krävt innan saken (bilen i detta fallet) återlämnas.
Edit: gjorde förtydligande
Står även i lagen att vid tvist måste konsumenten erlägga en godtagbar säkerhet motsvarande det belopp som näringsidkaren har krävt innan saken (bilen i detta fallet) återlämnas.
Edit: gjorde förtydligande
Redigerat:
För mig är det glasklart vad syftet är... om bilen åker tillbaks till verkstaden så får TS inte tillbaka den.
Som sagts i tråden tidigare, varför lägga tid på att montera bort kroken kostnadsfritt när dem kan ta 2000 och sen kräva resten i tingsrätten?
Som sagts i tråden tidigare, varför lägga tid på att montera bort kroken kostnadsfritt när dem kan ta 2000 och sen kräva resten i tingsrätten?
Svärfar köpte en ny golf (lagerbil) utan krok för ett år sen, köpte sen kroken löst (inte originalkrok) och visade mig instruktionen för monteringen. Tror de som sålde kroken även erbjudit montering för ca 3000. Tycker det var "billigt" med tanke på hur mkt jobb det verkade vara och rådde till att köpa tjänsten (Kroken är inte monterad än) Har själv golf med originalmonterad krok, och när man kopplar på den så ställer bilen om parkeringsvarnare, bakåtseende radar etc då dessa system skulle få spel och tro en bil låg precis bakom. Svärfars bil har ingen sådan utrustning och därav borde man nog kunnat köra en kabelsats utan den avancerade inkopplingen och slippa riva i intstrumentpanelen men även då hade jag själv köpt monteringen... Och det säger jag som är ingenjör, jobbat med fordonsel (även om mest teoretiskt) och inte har dragit mig för att byta bromsar, drivaxlar och även bytt motor (fast då på "veteranbilen"). Det tar INTE bara 2h. Och i storstan får man inte en timme på verkstad för 600kr utan snarare kostar den det dubbla.
6000 låter lite saftigt, men 2000kr låter för billigt för att vara rimligt. Jag gissar även Kia har att en originalmonterad krok är lite bättre än en eftermonterad, så 13.000 som referens är inte rimligt. Men jag skulle nog ändå kolla om de tar "hälften var", dvs erbuda 3000 eller ev 4000 som båda är rimligt. Då har de nog inte tjänat många kr på monteringen men inte heller gått back...
6000 låter lite saftigt, men 2000kr låter för billigt för att vara rimligt. Jag gissar även Kia har att en originalmonterad krok är lite bättre än en eftermonterad, så 13.000 som referens är inte rimligt. Men jag skulle nog ändå kolla om de tar "hälften var", dvs erbuda 3000 eller ev 4000 som båda är rimligt. Då har de nog inte tjänat många kr på monteringen men inte heller gått back...
Erbjud 3000kr som https://dragkrokskungen.se/info/montera-dragkrok/ tar för en normalmontering. Jag lovar att dragkrokskungen gör det fortare än en bilverkstad och troligtvis lite slarvigare med men det är ju inte ditt problem.
Jag tror inte bilverkstaden har rätt att montera bort din krok och jag tycker inte heller att du skall ge dom den möjligheten.
Jag tror inte bilverkstaden har rätt att montera bort din krok och jag tycker inte heller att du skall ge dom den möjligheten.
Jag tror att det kanske är dumt att erbjuda något belopp (3000 och 4000 har t.ex föreslagits).
Om man anser att det finns ett avtalat pris så är det kanske bäst att hävda just detta.
Att erbjuda mer betyder ju liksom att man själv vacklar avseende avtalets giltighet.
Jag är inte alls säker på om jag har rätt här nu, men kanske bra att fundera över det.
Om man anser att det finns ett avtalat pris så är det kanske bäst att hävda just detta.
Att erbjuda mer betyder ju liksom att man själv vacklar avseende avtalets giltighet.
Jag är inte alls säker på om jag har rätt här nu, men kanske bra att fundera över det.
Å andra sidan så kanske man slipper att gå vidare med alla andra alternativ. 1000 extra men inga mer bekymmer kan ju vara värt det ibland.Mikael_L skrev:
Jag tror att det kanske är dumt att erbjuda något belopp (3000 och 4000 har t.ex föreslagits).
Erbjud 3, känn på pulsen. Säger de nej så 4 eller så får de montera av kroken. Ta en bild eller två före bara så du ser vilket skick bilen har när du lämnar in den.
det är säkert rätt, i ett forum är det svårt att läsa in hur situationen hos verkstan var... men man kan ju säga "ni har sagt 2000 och det gäller, men för att slippa dra detta vidare så får ni 3000 så glömmer vi detta - eller så bestrider jag så får ni ta det vidare via tinget" - själv skulle jag nog inte orka det på riktigt, det vet nog verkstan och hoppas på få alla 6000. Men 2000 ÄR lågt... samtidigt är det så fast pris funkar, ibland vinst, ibland förlust...Mikael_L skrev:
Det beror lite på hur man lägger upp det tycker jag. Man kan ju fortfarande hävda att man har ett avtal på 2000kr men att man för att komma framåt och slippa käftandet skulle kunna tänka sig att betala 3000kr som bevisligen är ett marknadsmässigt och troligtvis rimligt pris då det finns annonserat på nätet.Mikael_L skrev:
Jag har fö monterat dragkrok tre gånger. Tog inte alls en hel dag men jag skulle inte göra det på en nyare bil för 3000 spänn.
Rätt. Fel av mig. Bilfirman kan ju kräva vilken hittepåsumma som helst i efterhand och det blir ju då deras fodran.Bowser skrev:
Vad som än görs åk för fasen inte dit med bilen igen. Ska man dit å snacka pris, cykla!
Det är ju kanske bäst att ta det ungefär denna väg:F fsn skrev:Det beror lite på hur man lägger upp det tycker jag. Man kan ju fortfarande hävda att man har ett avtal på 2000kr men att man för att komma framåt och slippa käftandet skulle kunna tänka sig att betala 3000kr som bevisligen är ett marknadsmässigt och troligtvis rimligt pris då det finns annonserat på nätet.
"Vi har ju en överenskommelse om ett fast pris på 2000:-, men nu har ni tydligen ångrat er. Hur tycker ni att vi ska lösa detta. Jag är ju naturligtvis inte speciellt intresserad av att betala mer än det överenskomna. Det tror jag f.ö. inte att du heller hade varit i min situation.
Så, hur gör vi nu?"
Ja något i den stilen, och se vad motbudet blir.
Skulle jag ha det minsta belägg för att något är bra med firman, eller att en god relation är bra att ha, så skulle jag även sagt något om det.
Typ; "Jag vill ju fortsätta ha en bra relation med er firma, så jag tycker det vore bra att vi kunde finna någon lösning som vi båda kan acceptera".
Det senaste där ger ju en öppning för att man i viss mån är villig att jämka lite, för att bevara relationen.
Jaja, det är svårt sånt här. Man måste ju typ vara mitt i situationen ifråga, och ha lite fingertoppskänsla.
Ja egentligen är det ju så. 
edit: (obs efter immobils gillande
)
Men ibland kan man ju faktiskt överväga att jämka.
Framförallt om man även själv insett att det är oskäligt och att motparten faktiskt gjort ett misstag, eller att man har och vill fortsätta ha en god affärsrelation.
I det första fallet finns det ju faktiskt ett lagstöd (under vissa omständigheter) för att priset kan justeras upp.
Sen kan man ju falla till föga för att slippa bråk och juridik och tråkig stämning, eller *huh* efter hot ...
Dessa är helt klart mindre hedrande omständigheter för att falla till föga för, men icke desto mindre vanliga och förståeliga, alla orkar inte lika mycket.
edit: (obs efter immobils gillande
Men ibland kan man ju faktiskt överväga att jämka.
Framförallt om man även själv insett att det är oskäligt och att motparten faktiskt gjort ett misstag, eller att man har och vill fortsätta ha en god affärsrelation.
I det första fallet finns det ju faktiskt ett lagstöd (under vissa omständigheter) för att priset kan justeras upp.
Sen kan man ju falla till föga för att slippa bråk och juridik och tråkig stämning, eller *huh* efter hot ...
Dessa är helt klart mindre hedrande omständigheter för att falla till föga för, men icke desto mindre vanliga och förståeliga, alla orkar inte lika mycket.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Det har jag gjort, lugnt och sansat, men de säger bara att 6000 är priset, annars monterar de av den.Mikael_L skrev:
Det är ju kanske bäst att ta det ungefär denna väg:
"Vi har ju en överenskommelse om ett fast pris på 2000:-, men nu har ni tydligen ångrat er. Hur tycker ni att vi ska lösa detta. Jag är ju naturligtvis inte speciellt intresserad av att betala mer än det överenskomna. Det tror jag f.ö. inte att du heller hade varit i min situation.
Så, hur gör vi nu?"
Ja något i den stilen, och se vad motbudet blir.
Skulle jag ha det minsta belägg för att något är bra med firman, eller att en god relation är bra att ha, så skulle jag även sagt något om det.
Typ; "Jag vill ju fortsätta ha en bra relation med er firma, så jag tycker det vore bra att vi kunde finna någon lösning som vi båda kan acceptera".
Det senaste där ger ju en öppning för att man i viss mån är villig att jämka lite, för att bevara relationen.
Jaja, det är svårt sånt här. Man måste ju typ vara mitt i situationen ifråga, och ha lite fingertoppskänsla.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Det är gjort, de prutar inte. Jag vägrar att lämna in bilen .... de får inte komma i närheten av den igen.M maglag skrev:Å andra sidan så kanske man slipper att gå vidare med alla andra alternativ. 1000 extra men inga mer bekymmer kan ju vara värt det ibland.
Erbjud 3, känn på pulsen. Säger de nej så 4 eller så får de montera av kroken. Ta en bild eller två före bara så du ser vilket skick bilen har när du lämnar in den.