D
Det är försäljaren som ska visa att parterna ingått avtal om ett fast pris om denne väljer att stämma dig.
Mest troliga är väl att denne inte kan göra det om du inte skrivit på något, utan du kommer få betala vad som är skäligt. Begär in offert från mekonomen eller annan verkstad om vad det egentligen kostar. Är det ingen större skillnad så bör man väl ställa sig frågan om det är värt att tjafsa om tillägg på 4000kr.

Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

S2.pngHar näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Hur gör man när man bestrider en faktura då?
Om de nu har erbjudit dig att montera ner den igen så så låt de plocka ner den.
De kommer säga "ge oss 2000 så struntar vi i detta"
Edit: men se till att ha med dig 2000 kontant å kanske en påse bullar

Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Om de nu har erbjudit dig att montera ner den igen så så låt de plocka ner den.
De kommer säga "ge oss 2000 så struntar vi i detta"
Nej, hon bör inte låta dom röra bilen igen utan endast betala det som är överenskommet.
Om hon låter firman montera av dragkroken och något annat uppstår i samband med det så får hon endast mer bekymmer att tvista om t.ex att dom lyckas repa något på bilen eller liknande.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Nej, hon bör inte låta dom röra bilen igen utan endast betala det som är överenskommet.
Om hon låter firman montera av dragkroken och något annat uppstår i samband med det så får hon endast mer bekymmer att tvista om t.ex att dom lyckas repa något på bilen eller liknande.
Håller med... Ska förtydliga vad jag menar.
Tycker TS ska åka till bilverkstaden, säga till dem att montera ner den eller här har ni 2000 spänn å en påse bullar. Make your choice!

• Gilla
ylven
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Precis så har jag tänkt också, vågar inte lämna in den där igen.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Betala det som är överenskommet 2000kr sedan bestrider du resten.
[länk]
Ja, så långt är jag med, men sedan då? Jag kan ju inte bara hålla på och bestrida den och ev påminnelser, eller?

H Holmspel skrev:
Vad sa bilverkstaden då du kontrade med att du faktiskt fick ett muntligt pris på 2000:-?
Dom säger att det har dom inte alls givit och att 2000 inte ens är en timmes arbete??? Dom hävdar att dom fick riva halva bilen för att koppla elsatsen, och då känner man sig ju inte tryggare precis...

Ja, så långt är jag med, men sedan då? Jag kan ju inte bara hålla på och bestrida den och ev påminnelser, eller?
Jo. Sen får de stämma dig om de vill ha mer pengar.

D
Jo du kommer bestrida den, sedan kopplas Kronofogden in. Då bestrider du ärendet också.
Sedan går det till tingsrätten, där det blir ett förenklat tvistemål.
Mitt råd är att förlikas i detta fall.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
6000 på en allbilsverkstad är ca 10 timmars arbete
Jepp, och det är också vad dom säger att dom lagt ner... mera än en dags arbete behövdes enligt dem.

D DMOL skrev:
Jo du kommer bestrida den, sedan kopplas Kronofogden in. Då bestrider du ärendet också.
Sedan går det till tingsrätten, där det blir ett förenklat tvistemål.
Mitt råd är att förlikas i detta fall.
Jag hade önskat att vi kunde förlikas redan nu, men de är stenhårda... 6000 eller montera av kroken.

Fairlane
Jag har precis beställt krok plus montering. 5400 kronor vill man ha totalt. Kroken kostar drygt 2000, resten är arbete. Du kan ju kontra med den siffran när de jämför med Kia...

Jag har fått en offert från annat håll också och de ville ha omkring 13000 om jag inte minns fel. Så spridningen kan nog vara stor, men har man sagt 2000 kronor så får man stå för det.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har precis beställt krok plus montering. 5400 kronor vill man ha totalt.
Du har ju inte fått fakturan än. ;)

Det kanske är samma firma som TS anlitat.

• Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Låter som riktiga puckon. Tre timmar ungefär säger man hos de jag talar med. Nu kanske det är knepigare på just den bilen men då ska de ju säga något.

Om det tog de 10 timmar att montera så lär det väl ta detsamma att ta bort kroken. Så frågan är varför de hellre jobbar 20 timmar utan betalt än 10 timmar för 2000 kronor.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Fairlane
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har ju inte fått fakturan än. ;)

Det kanske är samma firma som TS anlitat.
Sant, men jag har det skriftligt. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.