Hej,
2023 lät jag på inrådan av arborist vår bokhäck vara (bara lite puts) eftersom den hade någon slags svart påväxt och lite döda grenar och jag inte ville stressa den.
2024 hade jag skadat mig och kunde inte klippa själv och tog in Veteranpoolen, stort misstag då de inte hade rätt redskap och fick avbryta efter någon meter. Så nu är häcken oklippt på 2 år och för hög för att nå att klippa med vanlig häcksax.
Den är ca 40m så det är lite jobb.
Borde jag korta ner den till rimlig höjd för att kunna gå och klippa med häcksax? Vad är konsekvensen av det, dels för häcken och hur svårt/jobbigt är det med motorsåg?
När är det isåfall bäst att göra det?
Eller ska jag bara investera i en häcksax med teleskoparm? Till saken hör att på utsidan sluttar marken utåt så det är ännu högre från den sidan.
Insynsmässigt räcker <2m höjd väl så det spelar inte så stor roll ur den synvinkeln.
2023 lät jag på inrådan av arborist vår bokhäck vara (bara lite puts) eftersom den hade någon slags svart påväxt och lite döda grenar och jag inte ville stressa den.
2024 hade jag skadat mig och kunde inte klippa själv och tog in Veteranpoolen, stort misstag då de inte hade rätt redskap och fick avbryta efter någon meter. Så nu är häcken oklippt på 2 år och för hög för att nå att klippa med vanlig häcksax.
Den är ca 40m så det är lite jobb.
Borde jag korta ner den till rimlig höjd för att kunna gå och klippa med häcksax? Vad är konsekvensen av det, dels för häcken och hur svårt/jobbigt är det med motorsåg?
När är det isåfall bäst att göra det?
Eller ska jag bara investera i en häcksax med teleskoparm? Till saken hör att på utsidan sluttar marken utåt så det är ännu högre från den sidan.
Insynsmässigt räcker <2m höjd väl så det spelar inte så stor roll ur den synvinkeln.
Klippa häck med motorsåg avråder jag från. Det gjorde HSB av någon anledning där jag bor och det ser hemskt ut.
Häcksax med teleskoparm tror jag är det bästa att köpa. Har du batterisystem för andra verktyg redan så fortsätt med samma märke för enkelhetens skull. Annars borde Lidl ha kvar prisvärda sådana eftersom de var med i kampanjen för någon vecka sedan.
En med sladd fungerar så klart att arbeta längre stunder. Fast en paus efter 15-20 minuter när batteriet är slut kan vara skönt.
När och hur bok ska klippas överlämnar jag till mer kunniga att svara på.
Häcksax med teleskoparm tror jag är det bästa att köpa. Har du batterisystem för andra verktyg redan så fortsätt med samma märke för enkelhetens skull. Annars borde Lidl ha kvar prisvärda sådana eftersom de var med i kampanjen för någon vecka sedan.
En med sladd fungerar så klart att arbeta längre stunder. Fast en paus efter 15-20 minuter när batteriet är slut kan vara skönt.
När och hur bok ska klippas överlämnar jag till mer kunniga att svara på.
En motordriven häcksax och en lämplig stege bör fixa detta.
Jag brukar klippa min avenbokshäck när den har slagit ut, i början/mitten av juni.
Håll nere höjden är mitt råd, har sett andra avenbokshäckar som inte har skötts och har dragit i väg uppemot 3-4 meter eller mer i höjd.
Jag brukar klippa min avenbokshäck när den har slagit ut, i början/mitten av juni.
Håll nere höjden är mitt råd, har sett andra avenbokshäckar som inte har skötts och har dragit i väg uppemot 3-4 meter eller mer i höjd.
Avenbok och bok klipps på samma sätt. Bägge går att föryngra utan problem och det kan göras nu om det passar TS - men före midsommar. Avenboken tänder först. Den ser tanig ut i basen så det skulle jag själv vilja åtgärda. Välj den höjd som passar bäst - både estetiskt och hantermässigt. Ska höjden tas ner med kraftiga stammar ger liten grensåg snyggaste snittet. Resten går utmärkt med el-eller motormaskin.
Produkter som diskuteras: "grensåg"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Folk säger så olika om när man ska korta ner häcken så jag tar var 3e stam nu, var 3e i höst och resten i februari. Så får vi se vad som klarar sig..
Blir också lite rimligare mängd arbete i taget.
Blir också lite rimligare mängd arbete i taget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden