Jag tänkte byta ut en duschkabin mot ett badkar men litar inte på att golvbrunnen är säker att använda. Funderar därför i banorna till att istället koppla badkaret avlopp till handfatets.
Avståndet mellan det tänkta badkarets avlopp och handfatets är ca 2 meter. Vattnet skulle alltså behöva rinna detta avstånd i stort sett horisontellt, kan det ens funka eller kommer det ta en evighet att tömma badkaret (via ett grunt/horisontellt vattenlås)?
Den andra frågan är hur man bäst kopplar på avloppet. Det hårda plaströret som går ner från handfatet genom golvet är 4 cm i diameter. Är lite orolig vad konsekvenserna skulle bli om jag förstör det när jag borrar upp det... Det är ju fastsatt i golvet så verkar inte helt lätt att byta.
Så... tacksam för bu eller bä på detta.
Avståndet mellan det tänkta badkarets avlopp och handfatets är ca 2 meter. Vattnet skulle alltså behöva rinna detta avstånd i stort sett horisontellt, kan det ens funka eller kommer det ta en evighet att tömma badkaret (via ett grunt/horisontellt vattenlås)?
Den andra frågan är hur man bäst kopplar på avloppet. Det hårda plaströret som går ner från handfatet genom golvet är 4 cm i diameter. Är lite orolig vad konsekvenserna skulle bli om jag förstör det när jag borrar upp det... Det är ju fastsatt i golvet så verkar inte helt lätt att byta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så... tacksam för bu eller bä på detta.
Kan det kanske ändå funka med något liknande detta vattenlås? Tänker att det inte är så högt?Åsa Lund skrev:
https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/avlopp-inomhus/avlopp-synligt/3003060012/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Varför skull golvbrunnen vara osäker?
Protte
Protte
Besiktningsmannen skrev så här när vi flyttade in: "Golvbrunnen saknar klämring och med mycket fästmassa mellan golvbrunn och golvbrunnssilen gjorde att det inte gick att att avgöra om tätskikt finns. Ej fackmässigt utfört".prototypen skrev:
Då vi har ett badrum till (med dusch) har vi därför valt att inte använda denna dusch/golvbrunn och rätt eller fel tänkte jag att det var bäst att undvika att använda denna golvbrunn.
Om du håller vattenlåset rent och badkarets utlopp leds rakt ned i brunnen bör inte anslutningen till tätskiktet spela någon roll - det vattnet som tapps ur åker ju rakt ned i brunnen.
Problemet blir om det blir dåligt flöde genom brunnen, då kan det spola över. Därav måste det hållas rent.
Har du någon indikation på skada? Vad är det för underlag?
Problemet blir om det blir dåligt flöde genom brunnen, då kan det spola över. Därav måste det hållas rent.
Har du någon indikation på skada? Vad är det för underlag?
Det låter ju faktiskt väldigt bra! Om vi vet med oss att vi måste hålla det extra rent så blir det ju inget problem. Ska testa att hälla vatten genom ett rör ner där och se om vattnet rör sig upp över/på anslutningen. Gissar att brunnen borde ha högre flöde än ett vanligt avlopp från ett badkar (när det är rent)?
Ingen indikation på skada utöver lite på tröskeln som ligger intill. Hoppas/tror att det är från duschandet och inte underifrån. Bild på golvbrunnen och tröskeln.


Ingen indikation på skada utöver lite på tröskeln som ligger intill. Hoppas/tror att det är från duschandet och inte underifrån. Bild på golvbrunnen och tröskeln.


Ja det är nog inte omöjligt, golvet är väldigt högt jämfört med de andra rummen t.ex. vilket kanske pekar på just det. Badrummet ska göras om om ett år eller två när det finns budget, badkaret just nu är en temporär lösning för att stilla min sambos behov.L lordi skrev:
Jag vet inte om jag vågar gräva så mycket i fästmassan, riskerar jag inte att göra så att brunnen läcker (mer) då?Demmpa skrev:
Jag provade att fylla upp brunnen (vattenlåset) och så står vattnet precis i höjd med där fästmassan börjar eller strax över.
Jag tror jag kör på att stoppa ner badkarets avloppsrör ner i brunnens plaströr så att så lite vatten som möjligt kommer i kontakt med anslutningen till tätskiktet / fästmassan.
Kan det vara en idé att försöka minska risken något genom att täta brunnens anslutning med t.ex. silikon?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fästmassan är ”porös”, den släpper igenom väta, den ”suger upp” väta genom kapillärverkan.
Så nej, det är ingen risk att det blir läckage bara för att du tar bort en del fästmassa. Däremot bör du vara lite försiktig mot kanten av brunnen så att du inte råkar skada membranet.
Så nej, det är ingen risk att det blir läckage bara för att du tar bort en del fästmassa. Däremot bör du vara lite försiktig mot kanten av brunnen så att du inte råkar skada membranet.