3 814 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Ska jag klaga över propp som gått?
Jag tycker det låter mycket "overkill" att ens tänka på 3-fas 20A säkringar i en 1-rumslägenhet. Vi har 16 A huvudsäkringar fördelade på 3 faser i fritidshus med direktverkande eluppvärmning. Måste gå att fördela förbrukningen på ett vettigt sätt på 3 faser.
så på skåpet med huvudsäkringarna och fortummätaren ska jag ha tre st huvudsäkringar med 16amp i varje? Utöver skåpet med de nya "vanliga" propparna...
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Ja.
Som jag tolkar den något bristfälliga beskrivningen så har elektrikern kopplat en 3 fas spis, med alla 3 faserna till en och samma fas.
Om han vet vad han gör så kan man göra så, under förutsättning att proppen räcker.
Som jag tolkar den något bristfälliga beskrivningen så har elektrikern kopplat en 3 fas spis, med alla 3 faserna till en och samma fas.
Om han vet vad han gör så kan man göra så, under förutsättning att proppen räcker.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nja, det är väl inte helt sant. om det är en 3-fas spis behövs väl alla faser. Om det däremot är en spis med tre faser och en nolla kan det du säger stämma, eller?hempularen skrev:
För att sammanfatta mina åsikter:
Du har antagligen enfas med för lågt amperetal på huvudsäkringen; då går det inte att balansera om säkringarna.
Spisen är svår att uttala sig om utan att ha sett tänkbara kopplingsschema - hällen och ugnen kanske ligger på olika säkringar - men det går inte att få in mer kräm än 230V på vardera ugn eller häll, både tvåfas och trefas är uteslutet.
Jag tror du får säkra upp din enda huvudsäkring.
Du har antagligen enfas med för lågt amperetal på huvudsäkringen; då går det inte att balansera om säkringarna.
Spisen är svår att uttala sig om utan att ha sett tänkbara kopplingsschema - hällen och ugnen kanske ligger på olika säkringar - men det går inte att få in mer kräm än 230V på vardera ugn eller häll, både tvåfas och trefas är uteslutet.
Jag tror du får säkra upp din enda huvudsäkring.
Ok känner att jag lite mer att komma med nu. Fortum bekräftar iaf det där med att jag ska ha tre säkringar med proppar i om det ska vara trefas.
En sista fråga. På offertern står det "Elmatning 3-fas från central" som en post. Är detta en "gotcha"-sak jag kan peka på att de helt enkelt inte gjort?
En sista fråga. På offertern står det "Elmatning 3-fas från central" som en post. Är detta en "gotcha"-sak jag kan peka på att de helt enkelt inte gjort?
Ledsen men det vill jag inte gå in på här 
Ok men då ska jag peka på det i offerten och säga att det helt enkelt inte är fixat.
Tack för all hjälp.
Ok men då ska jag peka på det i offerten och säga att det helt enkelt inte är fixat.
Tack för all hjälp.
Rimligen har du en enfascentral i lägenheten då du beskrev att hela lägenheten slocknade när huvudsäkringen gick, däremot kommer säkert de 2 resterande faserna fram till huvudsäkringarna.. undercentralen kan vara omkopplingsbar till 3 fas genom att byglar mellan skenorna tas bort och skenorna ansluts till de resterande faserna, möjligen kan gruppledningen mellan huvudcentral och undercentral också vara förbered för detta som en 4 el. 5 ledare som dock är byglad i någon ände, alt ej ansluten till alla ledare. Däremot har du knappast någon fungerande 3 fas i din lägenhet i nuläget!
Men... om du inte är insatt i vad du fått i förhållande till beställning så bör du kanske ha samråd på plats med någon kunnig. En utomstående behörig elektriker kanske vore lämpligt eftersom det rör sig om frågor som fördelning av laster i central etc.
Personligen undrar jag lite vad som är hemligt i offerten men inte min business.
/Kent
Personligen undrar jag lite vad som är hemligt i offerten men inte min business.
/Kent
Och jag undrade bara över vad de offererade, inte vad det skulle kosta...
Edit: I övrigt håller jag med övriga här, man kan inte ersätta en duktig elektriker på plats.
Det mest informativa hade ju varit om du tar av huvarna på centralkapslingarna, men det tycker jag inte att du ska göra. Passa på att ta några foton när elektrikern är hos dig.
Edit: I övrigt håller jag med övriga här, man kan inte ersätta en duktig elektriker på plats.
Det mest informativa hade ju varit om du tar av huvarna på centralkapslingarna, men det tycker jag inte att du ska göra. Passa på att ta några foton när elektrikern är hos dig.
Redigerat:
Och jag trodde att just den texten som madcat refererade var någon text runt de allmänna förutsättningarna för entrepenaden. Typ vilka resurser köparen skall tillhandahålla.Mikael_L skrev:Låter som en standardtext, men för just ditt jobb behövde dom ingen trefas.madcat1980 skrev:
Förresten, har du bytt spis?
Du har kanske en som drar betydligt mer ström nu, då är det därför som säkringen går nu, men klarade sig förut.
Men i vilket fall, i vad för sammanhang står denna text.
Är det något hantverkarna lovar att fixa åt dig, eller är det något dom förutsätter att du har eller fixar?