5 174 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Ska jag isolera innertaket i kattvinden?
Jag hade en kattvind som var ungefär 50-60 cm. Det fyllde jag helt och hållet för det kändes enkelt. Men det är absolut inte nödvändigt.. Om du har något djupare kan du kanske bygga snygga hyllor/nischer? Så slipper du fylla bara för fyllandets skull 
Man borde se problemet egentligen men ventilationen är ett absolut måste.
Takfotsventilationen måste till och sen kan man komplettera med mögelstoppers som man lägger under pannorna.
Gavelventilationen är ofta inte tillräcklig i äldre hus när man ökar på isoleringen.
/Kent
Takfotsventilationen måste till och sen kan man komplettera med mögelstoppers som man lägger under pannorna.
Gavelventilationen är ofta inte tillräcklig i äldre hus när man ökar på isoleringen.
/Kent
Så sant. Problemet jag hade var att få in ventilation under taket på det befintliga snedtaket upp till vinden. Det finns nämligen ingen lucka till vinden men jag stack in handen med en kamera i en gavelventil och tog en massa kort, och det visade sig att gavelventilerna inte alls räcker till det var vitmögel på nästan hela undertaket. Det jag gjorde och som jag undrar om det räcker var att köpa 27mm runstavar och 1000*2500mm masonitskivor. Sedan pressade jag in runstavarna från kattvinden upp efter snedtaket mellan takstolarna så att de stack upp 400mm ovanför hanbjälklagets isoleringer, sedan sköt jag in masonitskivan efter runstavarna så att det fick ett avstånd på 27mm från taket och skapade ventilationsspringan upp på vinden. Nu ska jag bara få bort möglet, eller tror du det försvinner av sig själv nu när det kommer in och ut luft mkt effektivare???snickarboden skrev:
Jag är lite orolig för att jag har valt trämaterial till min ventilationslösning men efter att ha läst om Isovers takfotsventilationssystem som använder papper så borde det vara ok, framför allt är det en enorm skillnad på ventilationen och det får gå före. OM inte annat så får jag byta ut masonitskivorna om några år.
/F
Du har så rätt så. Det jag har gjort är att köpa två Ikea garderobsstommar. Dessa har jag kapt till 1300mm höjd och gjort dvärggarderober som jag har byggt in och issolerat mellan takstolarna. Dert blev skitbra.BesserBosse skrev:
/F
Klicka här för att svara