Ska gjuta ny platta i huset. 100 mm betong med armering och golvvärme.
Håller på och isolerar med EPS S80. Där värmepump och andra tunga saker ska stå tänkte jag använda XPS S200 (eftersom det är lagervara hos lokala bygghandeln).

Funderar på om jag skulle lägga XPS även under trappan som går till övervåningen. Jag har ingen aning om vilken belastning som trappan utgör, den är delvis fäst i väggen samt bjälklaget på övervåningen.

Hur har ni gjort?
Kan jag göra bort mig om jag lokalt väljer en betydligt högre hållfasthetsklass utan att belastningen är väsentligt högre? Jag tänker att det kommer bli olika sättningar, risk för sprickor o.s.v.?

K
Det beror ju helt på hur trappan är utformad. Står den enbart på ben som bildar punktlaster på betongen kanske du ska räkna på det. Annars delas väl kraften upp på infästning i väggar och bjälklag.

Enligt eurokod så ska man räkna med att en trappa belastas med 200 kg/m2 (q=2kN/m2) utöver egenvikten.

Det är en trätrappa i U-form, den är byggd kring en 120x120mm trästolpe som kommer punktbelasta betongen. Hela lasten kommer dock inte gå genom stolpen eftersom vagnstyckena är fästa i väggarna.

Men finns det någon anledning till att undvika XPS lokalt under trappan? (Förutom att det är dyrare än EPS).

frågan är vell om det finns nån anledning till att ha xps under trapp och BV-pump? plattan kommer ju ändå att fördela vikten. finns många tunga saker i ett hus som man inte behöver ta hänsyn till!

Jo, klart plattan fördelar vikten. Men lasten på isoleringen blir ju ändå högre under tunga föremål, och då blir väl ändå även sättningen större där? Varför skulle man annars ha hårdare EPS där det ska stå bäranade innerväggar.

Men man kan ju absolut fundera på om det verkligen krävs hårdare cellplast under vissa tunga föremål. Men finns det någon nackdel med att ha hårdare cellplast lokalt på vissa ytor av plattan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.