3 062 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Ska jag ha jordfelsbrytare?
Har ett fritidshus där det i dag finns två uttag på utsidan av fasaden. Dessa uttag använder vi i dag till bl.a. grästrimmern, till en fontän och till en vattenpump.
Det finns i dag ingen jordfelsbrytare i huset. Bör vi installera en sådan?
Hur går man tillväga? Finns det lösa jordefelsbrytare att bara stoppa i uttagen utomhus, eller ska en jordfelsbrytare installeras i anknytning till själva proppskåpet inne?
Kostnader?
Det finns i dag ingen jordfelsbrytare i huset. Bör vi installera en sådan?
Hur går man tillväga? Finns det lösa jordefelsbrytare att bara stoppa i uttagen utomhus, eller ska en jordfelsbrytare installeras i anknytning till själva proppskåpet inne?
Kostnader?
Rätta mig om jag har fel ni som är elektriker 
Vid utökning av centralen, dvs. nya uttag osv. så ska en jordfelsbrytare installeras.
Har du ett befintligt uttag som du använder för utomhusmaskiner så kan du köpa en sån här:
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q115q151&ic=N&sw=10574
Vid utökning av centralen, dvs. nya uttag osv. så ska en jordfelsbrytare installeras.
Har du ett befintligt uttag som du använder för utomhusmaskiner så kan du köpa en sån här:
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q115q151&ic=N&sw=10574
Kan jag ha sladden sitta i när det regnar ute? Vi har som sagt en pump ståendes som är kopplad till vår brunn. Kan denna vara ansluten till elnätet även vid regn, eller måste jag dra ur kontakten?
Portabel jordfelsbrytare - kan den sitta i uttaget ute även om det regnar?
Portabel jordfelsbrytare - kan den sitta i uttaget ute även om det regnar?
Ja det kan du ha, det är en av fördelarna med jordfelsbrytare.
Ja det kan sitta i uttaget fast det regnar, blir det överslag så slår den ifrån.
Kolla denna:
http://www.svbf.se/AA1_Privpers/Bilder/jordfel.pdf
Ja det kan sitta i uttaget fast det regnar, blir det överslag så slår den ifrån.
Kolla denna:
http://www.svbf.se/AA1_Privpers/Bilder/jordfel.pdf
Klicka här för att svara