Noterade just att enbart Kielfärjan kostar 5000:- tor med släp.

Lönar det sig att åka ner på egen hand, jämfört med fraktkostnad, eller förutsätter det att man är flera som delar?

Jag är nu på gång med en beställning hos Scheurich och en ev. resa ner om någon är intresserad. Har gott om plats i bil och på kärra.

Fick iväg min offertförfrågan på två novofermportar igår. Såg att Novoferm ligger ca 4h med bil från Kiel. Fick ett par automatgenererade svar från Scheurich men inget "riktigt" svar ännu. Får se vad de återkommer med vad gäller fraktkostnader vs hämta själv.

thomasx skrev:
Fick iväg min offertförfrågan på två novofermportar igår. Såg att Novoferm ligger ca 4h med bil från Kiel. Fick ett par automatgenererade svar från Scheurich men inget "riktigt" svar ännu. Får se vad de återkommer med vad gäller fraktkostnader vs hämta själv.
Hur är deras portar? Kan du berätta lite varför du väljer dem. Jag är själv på jakt efter en lång två portar

M.Kristensen skrev:
Hur är deras portar? Kan du berätta lite varför du väljer dem. Jag är själv på jakt efter en lång två portar
Vad jag förstår, av det jag läst på nätet, så är Novoferm, liksom Hörmann, en kvalitetsport. Jag väljer dem därför att de har en takskjutport i trä som är isolerad. Hörmanns trä-modell är oisolerad. Så, ja, sett ur det perspektivet är Novoferm till och med snäppet bättre än Hörmann ;)

Thomasx: Man kan få färjan billigare om man beställer i god tid och väljer de billiga avgångarna. Men visst kostar det en del.
Som jag skrev i PM till dig är du varmt välkommen att få din port hemfraktad med oss när vi ändå ska ner. Att åka helt på egen hand gör att nästan hela vinsten försvinner, men bara nästan.

Ja, det är ju så klart det bästa om vi kan bli flera som delar. Det verkar som huvudkontoret ligger ca 40 mil från Kiel, men de verkar också ha en filial mitt emellan kiel och hamburg, så det är ju rätt nära.

Var hämtar ni Hörmann-portarna?

Hur hittar man de billiga avgångarna på färjan?

Hörmann hämtar vi i Kaltenkirchen (säkert felstavat) som ligger knappt 10 mil SSV från Kiel.

martinradbo skrev:
Hörmann hämtar vi i Kaltenkirchen (säkert felstavat) som ligger knappt 10 mil SSV från Kiel.
jaja, kaltenkirchen ligger 6km ifrån kisdorf där novoferm verkar ha en filial. Det skulle ju kunna passa fint om de kan leverera därifrån.

Vem talade du med på Scheurich när du ringde dem. Jag kanske ska testa att slå dem en signal, har endast skickat en beställning/offerförfrågan på email nu.

Jag pratade med Daneil Scheuritz, tel. +496028/6949.
Tror det kan löna sig att ringa för att få snabbare svar och skynda på det hela.

6 km extra kan jag åka... :-)

Börjar luta åt att jag tar med en kyl-frys-kombination samt en enpelarlyft hem också, och eventuellt en glasruta till kaminen :) Hur stor bil och släp har du? :)

thomasx skrev:
Börjar luta åt att jag tar med en kyl-frys-kombination samt en enpelarlyft hem också, och eventuellt en glasruta till kaminen :) Hur stor bil och släp har du? :)
Stort släp och mycket vilja så går allt. Thomas, du har mitt telefonnr i ett tidigare PM tror jag, slå en pling så kan vi lättare sy ihop resan.

martinradbo skrev:
Stort släp och mycket vilja så går allt. Thomas, du har mitt telefonnr i ett tidigare PM tror jag, slå en pling så kan vi lättare sy ihop resan.
Fick bekräftat idag att de kan ordna pick-up hos Novoferm i Hamburg. Har inte fått något lev.datum än dock. Ska försöka hitta lite tid under helgen att slå en signal.

R
Någon som är på G att beställa med upphämtning i Kaltenkirchen?

Hur gick det för er alla? Min bror jagar en 5m Hörmann men jag lyckas inte få någon träff på de länkar som finns tråden? 28kkr i Svedala :confused:

Jag har haft en del kontakt med Scheurich och försökt beställa portar och till och med betalat 50 papp i förskott, men så snart de fått pengarna dubblade de leveranstiden. Men de sa inget om det förrän jag en vecka efteråt ifrågasatt varför de inte bekräftat leveranstiden 3 dagar efter betalning som de lovade. Så det hade jag väl antagligen aldrig fått veta om jag inte ifrågasatt.

Sen följde en massa strulande
Jag gav dem tre alternativa lösningar, helt rimliga lösningar som gick ut på att de antingen stod för ingånget avtal, eller att vi körde med delbetalning, eller att vi struntade i alltihop och jag fick återbetalat alla mina pengar.
Strulande fortsatte. Jag fick ett erbjudande från dem om en extra fjärrkontroll som plåster på såren, värde för dem kanske 50:-, värde för mig 0:- eftersom jag redan beställt och betalat allt jag behövde.

Efter många om och men kom ett erbjudande från dem som jag kanske kunde accepterat, (att ligga ute med 50papp i förskott i flera månader ser jag inte som rimligt, eller seriöst) men vid kontroll visade det sig att de då skulle ytterliggare förlänga lev-tid någon månad och samtidigt återbetalade de alla mina pengar, vilket var bra iofs, men deras sista erbjudande verkade aldrig vara seriöst menat.

Strul med olika personer som svarar varje gång osv. Nej, de ger ett halvseriöst och mycket rörigt intryck.
Jag har haft en jul/nyårsperiod kantat av tråkiga besked och händelser så detta har legat helt på is.
Men jag ska ge dem en sista chans med ett förslag från min sida, och det är att, eftersom de tydligt visat att de inte kan stå för angivna leveranstider, jag betalar en handpenning på 10-20% och resten vid leverans. Jag förväntar mig naturligtvis också någon form av rabatt/goodwill pga allt strul från deras sida.

De har inte tagit några som helst initiativ för att försöka lösa situationen eller få affären att gå i lås.
Kan de inte acceptera ett sådant förslag så är de inte seriösa och kontanta nog att handla prylar för 50 tusen spänn av. Så enkelt är det, tycker jag.

SÅ det finns en hel del varningssignaler i mina ögon.
Men så finns det en hel del referenser här med goda resultat.

Hade det bara varit lite enklare att hitta en alternativ leverantör av novoferm-portar hade jag naturligtvis inte brytt mig alls mer om scheurich. Kanske jag inte borde heller, har inte letat sådär jättemycket efter alternativ pga annat just nu. Vi får se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.